טעויות בהפקדת כספים לטובת העובד בקופת הגמל

לא קיבלתם את תשלומי ההפרשות לקופת הגמל המגיעים לכם על פי חוק? עו"ד ומגשר אורי אנגלהרד מסביר מה ניתן לעשות

04/03/2019 11:26
תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד. צילום פרטי

לצערנו, קיימים עובדים שלא מקבלים את המגיע להם על פי החוק, באשר לתשלומי ההפרשות לקופת הגמל על שמם. הדבר נובע ממספר סיבות:

  • קיימים מעסיקים שלא מפרישים לקופת הגמל על שם העובד את שחויבו להפריש בחוק.
  • קיימים מעסיקים המנכים ממשכורת העובד את הפרשת העובד לקופת הגמל, אך בפועל הם לא מעבירים את הכסף לקופת הגמל על שם העובד.
  • גם כשהמעסיקים מפרישים כחוק לקופת הגמל ע"ש העובד – קיימות טעויות רבות ברישום הכספים בקופת הגמל, וממילא, העובד נפגע

.על מנת למנוע את הטעויות, נקבע בחוק כי החל מפברואר 2019 כלל המעסיקים מחויבים לדווח על ההפקדות לפנסיה לטובת העובדים רק באמצעים דיגיטליים ובדו"ח מקוון אחיד (מ-2/17 היו מחויבים בכך רק מעסיקים שהעסיקו מעל 50 עובדים, ומ-2/16 היו מחויבים בכך רק מעסיקים שהעסיקו מעל 100 עובדים).

כתוצאה מהליך זה, כלל המעסיקים במשק מחויבים מעתה לעקוב במיידי אחר ההפרשות, ולתקן במיידי את הטעויות בקליטת הכספים המועברים לפנסיה ע"ש העובד.

ועל אף שהחובה להפריש את הכספים לפנסיה – הינה חובת המעסיק, מומלץ לכל עובד לבדוק מידי חודש, מול קופת הגמל, האם התקבלו בקופת הגמל הכספים שהיו צריכים להיות מופרשים כחוק. ובכל מקרה של טעות – לפנות במיידי למעסיק בדרישה לתיקון הטעות. ובאין ברירה – לפנות לערכאות המשפטיות.

מפברואר 2019 כלל המעסיקים מחויבים לדווח על ההפקדות לפנסיה

בפסק דין שהתקבל ב- 24 לינואר השנה אורלי ועקנין נ' מדינת ישראל דובר על עובדת בחוזה מיוחד שלא הופרשו עבורה הפרשות פנסיוניות. לפיכך פסק בית הדין כי ישולם לה פיצוי בגין אי הפרשה לקרן פנסיה, וכן לפיצוי בסך 50,000 שקלים בגין העסקה ללא הפרשות פנסיוניות תוך דיווח שגוי בתלוש השכר.

בפסק דין שהתקבל ב-11 לדצמבר 2018 חדר מסכובי נ' נט-ניר איסט טוריסט אנד טרבל אג'נסי (1998) ואח' דובר על עובד שלא קיבל הפרשות פנסיוניות כחוק. לפיכך פסק בית הדין כי החברה תשלום לו 179,235 שקלים כפיצוי חלף ההפרשות שלא בוצעו. וככל שיחול מס על סכום זה, ישולם הסכום לעובד בערך נטו, והחברה תשלם את המס.

לסיכום, כלל המעסיקים מחויבים להפריש לפנסיה לטובת העובד את כל שנקבע בחוק. מפברואר 2019 כלל המעסיקים מחויבים לדווח על ההפקדות לפנסיה לטובת העובדים רק באמצעים דיגיטליים ובדו"ח מקוון אחיד, ומחויבים לתקן במידי כל טעות בהפקדות. אך יחד עם זה, מומלץ לכל עובד – לבדוק היטב, האם הכספים שהיו אמורים עפ"י החוק להיות מופרשים עבורו לקרן הפנסיה, אכן נקלטו בקרן בצורה מדויקת.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא תת ניצב (בדימוס) עורך דין ומגשר, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים