המרדף אחר היותר: כמה זיכרון אמור להספיק?

לא רק המסכים של הטלפונים צומחים, גם נפח הזיכרון ● שלושה ג'יגה-בייט זיכרון עבודה? זה ממש לא הרבה כשיותר ויותר מכשירים כבר מוצעים עם שישה ג'יגה-בייט ● גם נפח האחסון הגיע למספרים חדשים ● כתבה שנייה בסדרה

מעמיסים על החיים. אילוסטרציה: BigStock

בכתבה הראשונה בסדרה על הטלפונים המודרניים התייחסנו לגודל של המסכים. הפעם אנחנו נתייחס למה שקורה שם בפנים. ואם את הריץ' רץ' נפתח נגלה עולמות מופלאים בהם זיכרון המכשירים כבר קרוב מאוד בנפחו לאלה של מחשבי PC מהשורה, עם מספר מכשירים שמוצעים עם לא פחות מ-6 ג'יגה-בייט זיכרון עבודה.

אבל אם במקרה של מסכי הענק מעל 6 אינץ' התופעה כבר די נרחבת, בנוגע לזיכרון אפשר לספור את המכשירים שכבר הושקו או יושקו בקרוב עם 6 ג'יגה-בייט עדיין באמצעות אצבעות הידיים והרגליים ביחד.

הסיבה היא, שבטווח הביניים יש הרבה יותר מכשירים שמציעים 3/4 ג'יגה-בייט זיכרון עבודה, או זיכרון RAM, וההשפעה של כך על שוק הזיכרונות הכולל משמעותית עם עלייה של כ-17% במחיר הממוצע בשנה האחרונה, כך שההפרש במחיר בגין קפיצה ל-6 ג'יגה-בייט בדרך כלל משמעותי.

ג'יגה-בייט לשנה

בתחילת מאי 2012 חשפה LG את המכשיר הראשון בעולם שצויד בזיכרון עבודה של 2 ג'יגה-בייט. קראו לו Optimus LTE2. תחילת מרץ 2016, עולם הטלפונים כבר מכיר היטב את תופעת המכשירים הסינים, ואחת מהיצרניות הללו היא ויוו (Vivo) שמכריזה על המכשיר הראשון בעולם, Xplay5 Elite, שכבר מגיע עם 6 ג'יגה-בייט זיכרון עבודה. חשבון פשוט מראה שבפחות מארבע שנים צמח זיכרון העבודה של הטלפונים החכמים, בנקודת השיא, בג'יגה-בייט לשנה.

ה-PC, בשיא ימיו, לא הציג קצב צמיחת זיכרון שכזה, ובקצב הזה הטלפונים ידביקו את הפער עוד לפני שנבין מה ממש קורה.

"הטלפון הנייד היום הוא מכשיר משלים למחשב נייד ולכן צריך להיות מסוגל להריץ משימות רבות ומורכבות במקביל, כמו גם יישומים של מציאות וירטואלית המצריכה כוח עיבוד רב. אין ספק שהנפח הזה ילך ויגדל עם השנים", מסביר אלי חזן, מנהל קבוצת המוצרים בלנובו (Lenovo) ישראל.

גם בארץ כבר אפשר למצוא מכשירים עם 6 ג'יגה-בייט זיכרון עבודה, ולא רק כאלה שמגיעים בייבוא אישי ישירות מסין. כך, לדוגמה, ה-OnePlus 3 כבר הוצע עם כמות זיכרון עבודה שכזו שלוותה ב-64 ג'יגה-בייט זיכרון אחסון מובנה.

מאחסנים הרבה יותר

כן, לא רק זיכרון העבודה צומח. במקביל רואים גם בנפח של זיכרון האחסון המובנה. אם עד לפני שנתיים הוצגו בשוק מכשירים עם נפח אחסון של 16 ג'יגה-בייט ככאלה שמציעים הרבה מקום אחסון, כיום מדובר בכמות שאפשר להגדיר אותה אפילו כמינימלית. יש הרבה מאוד מכשירים שמציעים זיכרון אחסון בנפח של 256 ג'יגה-בייט, וכנראה שגם בהיבט הזה האופק עוד רחוק מאוד.

הסיבה במקרה הזה היא בעיקר צרכנית, כי האפליקציות והמשחקים כיום שוקלים הרבה יותר ומתקרבים לאט לאט לרמה של משחקי קונסולות, אבל גם בגלל עיצוב המכשירים. יותר ויותר מכשירים מוצעים כיום עם גוף אחוד, כזה שלא מאפשר להחליף סוללה, ובמקרים רבים, גם לא להוסיף כרטיס זיכרון חיצוני וכדי לפצות על כך במקצת כמות הזיכרון הבסיסית גדולה יותר.

"זיכרון עבודה גדול יותר קודם כל מרשים, אחר כך נשאלת באמת השאלה ׳מי צריך את זה'? התשובה הפשוטה היא משתמשים כבדים מאוד – גיימרים וכאלו שמריצים שלל אפליקציות מקוונות כבדות שרצות ברקע והם חייבים לתמרן בין כולם", כך אמר איתי חמינה, מנהל תחום סלולר ברשת באג, המשווקת הבלעדית של טלפוני מייזו (Meizu) בארץ.

לדבריו, "בפועל, אני חושב שטלפון עם זיכרון 4 ג'יגה-בייט RAM יעשה בדיוק את אותה עבודה. כמה חברות הציגו אפשרות להפוך את הטלפון לתחנת עבודה, משמע לחבר אותו למסך ולעבוד איתו כמו מחשב. במקרה הזה זיכרון רחב יותר יכול להוות יתרון".

ההערכות בשוק הן שעוד לפני שנתרגל לכך שיש מכשירים עם 6 ג'יגה-בייט זיכרון עבודה, כבר נראה בשוק מעט מכשירים עם 8 ג'יגה-בייט. המרדף אחר היותר כנראה לא ממש יסתיים.

מחיר, בחלק השלישי והאחרון, נתייחס לתופעת המצלמות הכפולות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים