לקראת הרבעון הקריטי של 2009

מרבית התחזיות השחורות לגבי פגיעת המיתון בענף ה-IT לא התממשו, למרבה השמחה ● בעל הטור סוקר את מה שחששנו ממנו, ואת מה שמבטיחים לנו כעת ● וגם: על אילו טכנולוגיות נסתכל בשנים הקרובות, ומדוע הירידה בהכנסות משרתים עושה טוב ל-VMware?

החגים כבר מאחורינו. המשק חזר הבוקר (א') לעבודה מלאה, לאחר שבחול המועד החופשה הורגשה היטב, אף אם לא הייתה השבתה מלאה של הפעילות במשק.

לא רק אנחנו מצפים לראות מה יקרה אחרי החגים, אלא גם העולם כולו. כל התחזיות הוורודות, פחות או יותר, דנות בשינוי שאמור לקרות בכלכלה העולמית ברבעון האחרון של 2009. זהו הרבעון הקריטי ביותר בשנה, מבחינת מכירות וסגירת עסקאות, עבור חברות רבות בעולם, בכללן חברות IT.

בענף ה-IT המקומי מצפים לתנופת מכרזים שהממשלה תזרים לשוק, בהתאם לתוכנית ההאצה, עליה טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי דיבר ב-World e-Gov Forum 2009. בשוק הארגוני, מנמ"רים מסכמים כעת עם ההנהלות שלהם את תוכניות העבודה לרבעון האחרון של השנה ובעיקר את התכנונים הצפויים ל-2010. סקר שערכה גרטנר (Gartner) באמצע השנה, הצביע על כך ש-42% מהמנמ"רים בעולם עצרו פרויקטי IT בגלל המיתון. בגלל אופיו של הענף, צפוי שפרויקטים שהחלו סמוך למיתון, והוכנסו להקפאה – יקבלו כעת תאוצה, לקראת סוף השנה.

כך, אנו מתחילים לשמוע תחזיות אופטימיות מעט יותר, לעומת אלו ששמענו בתחילת השנה. ברמה העולמית, לפני ימים אחדים פרסמה IDC תחזית עדכנית, לפיה ההוצאה העולמית על IT הצפויה בארבע השנים הקרובות תהיה בעלת צמיחה שנתית ממוצעת של 3.3%. המחקר, שמומן על ידי מיקרוסופט העולמית, ערך בדיקה ב-52 מדינות, כולל ישראל. אצלנו, צופה IDC פריחה בשוק ה-IT בארבע השנים הבאות, שתביא ליצירת 400 עסקים חדשים. יהודה זיסאפל, אלישע ינאי ויתר ראשי ענף ההיי-טק, לא ממש מסכימים עם האנליסטים – בין היתר על רקע משבר הדולר.

בחודש מרץ השנה חזתה STKI ירידה של 13% בהיקף הצמיחה של ענף ה-IT המקומי. בחודש אוגוסט השנה, דיווחו המנכ"לים ב-IT על ירידה חדה מאוד במכירות. לעומת חברת המחקר, נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל, העריך שמדובר בירידה של 3% בהיקף ההשקעות ב-IT. גם התוצאות העסקיות של חברות ה-IT הגדולות בישראל לא היו גרועות מאוד. מטריקס המשיכה להפגין עלייה בהכנסות, אף אם מזערית, ובתוכה – גידול מרשים של 12% בהכנסות מתוכנה, אחד ממנועי הצמיחה הגדולים שלה. One1 הפגינה גידול של 3% בהכנסות, ואילו נס טכנולוגיות דיווחה על ירידה משמעותית בהכנסות, בעיקר בגלל שווקי חו"ל.

הטכנולוגיות המנצחות

גרטנר הצביעה באחרונה על חמש טכנולוגיות שצפויות לשנות את עולם המיחשוב, כך לדעת האנליסטים שלה: ווב 2.0, מיחשוב ענן, טלוויזיה באינטרנט, SOA והעולמות הוירטואליים. אחת מטכנולוגיות אלו היא, כאמור, הווירטואליזציה. חברת המחקר חזתה גידול של 43% בהכנסות מהשוק בתחום זה. משה בראונר, מנכ"ל EMC ישראל, מסכים עם תחזית זו. היא מתיישבת, לדעת בראונר, עם נתון אחר של גרטנר, שהצביע על כך שההכנסות ממכירת שרתים ירדו ברבעון השני של השנה ב-28%. בראונר סבור כי הסיבה לנתונים הללו אינה רק המיתון, אלא הופעתה של מגמה חזקה הרבה יותר.

"הווירטואליזציה היא טכנולוגיה אשר השתלבה היטב עם הצרכים החדשים של הארגונים", אמר בראונר בשיחה עם אנשים ומחשבים, "היא הביאה לחסכון אמיתי בהוצאות, תוך יצירת החזר השקעה מהיר". לדבריו, היא מאפשרת לארגונים להשיג תפוקה רבה יותר עם פחות שרתים פיזיים, ובנוסף, היא חוסכת בהוצאות על חומרה. בראונר, כמובן, קרוב אצל עצמו. הוא מביא כדוגמה, את ההצלחה שיש לפתרונות הווירטואליזציה של VMware הפועלות כיום במערכות הליבה של הארגון, לצד מערכות איחסון מרכזיות של EMC התומכות במרכזי נתונים וירטואליים – דבר שלא היה עד כה. בתחום זה, מציין בראונר, קרתה עוד מהפכה קטנה השנה, כאשר החברות סיסקו, EMC ו-VMware הכריזו על שיתוף פעולה ביניהן בפיתוח מרכז נתונים וירטואלי. הנה כי כן, EMC אינה לבד: גם ספקיות חומרה ותוכנה אחרות הפועלות בעולם הווירטואליזציה, יכולות לציין בסיפוק כי המיתון לא ממש הפריע להם.

ומה צפוי להיות אצלנו? בשבוע האחרון של אוקטובר יתכנסו כ-100 מנמ"רים, ספקים ומקצוענים נוספים לכנס פטרה השנתי השני. בטרם הטיול לסלע האדום האקזוטי, ביומו השני של האירוע, יישבו המשתתפים במלון מג'יק פאלאס באילת וידונו על "הבוקר שאחרי המיתון". מעניין יהיה לשמוע כיצד ארגונים מובילים עדכנו את תוכניות העבודה שלהם לרבעון האחרון של השנה ולקראת 2010. נראה, כי גם החברות עצמן מתעוררות לקראת החלק האחרון של השנה, במטרה לנסות להציל את מה שאפשר משנת 2009 – השנה שכולם רוצים שתחלוף כבר. נקווה כי תחזיות האנליסטים תתממשנה והשנה הבאה תהיה טובה יותר. ונאמר אמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים