השוק הסיטונאי: רב הנסתר על הגלוי

הצעדים האחרונים שקשורים לרפורמה בשוק הקווי ופיטוריו של מנכ"ל משרד התקשורת מעוררים שאלות נוקבות בקשר לעתידה ● האם נתניהו יעמוד בהצהרותיו וימשיך לבצע אותה?

גם ברפורמה בשוק הקווי - האינטרסים מנצחים. צילום אילוסטרציה: BigStock

יודו אלה ששמחים וגם אלה שמצירים – פיטוריו של אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת החרוץ והמקצועי, היו ברוטליים ולא מוצדקים, הן בהיבט האנושי והן מהבחינה המקצועית. דומה שמה שהוביל אותם הוא החלטה רגשית של מי שביצע אותם, שכן רק סיבה רגשית יכולה להוביל ראש ממשלה לפעול בצורה כה גסה – לפטר אותו בטלפון.

מה כל כך עצבן את בנימין נתניהו, המשמש גם כשר התקשורת? (או כשר התקשורת וגם כראש הממשלה?) האם זהו "עונש" לגלעד ארדן (שמינה את ברגר לתפקיד), שסירב להשתתף במופע הקרקסי של הרכבת הממשלה וסירב לקבל את התפקיד שהועיד לו נתניהו? ייתכן.

האם זוהי לחיצת יד סמויה לשאול אלוביץ', בעליה של קבוצת בזק, שאמור להיפגע מאוד מן הנחישות של ברגר ומשרד התקשורת להטמיע את הרפורמה בלי שום ויתורים? זה שכבר נפגע בדמות קנסות בגובה של 11.3 מיליון שקלים בחודש שהוטלו על בזק בשל ניסיונותיה לשבש את הרפורמה ובשל אי קיום ההוראות של המשרד לביצועה?

ואולי הסיבה היא תוכנית מוכנה מראש של ראש הממשלה, שמעוניין להושיב בתפקיד הזה איש אמון שלו ועושה דברו, שיפעל בתחום שידורי הטלוויזיה לפי הנחייתו ורצונו? שמו של עו"ד שלמה (מומו) פילבר, שהיה בעבר ראש לשכתו של נתניהו, נמצא חזק בבורסת שמות המועמדים לתפקיד.

השמועות והתיאוריות נזרקות בכלי התקשורת, וממשרד ראש הממשלה אין הסבר, מלבד הטענה שנתניהו תומך "חד משמעית" ברפורמה. מעניין שגם משה כחלון, שקידם את הנושאים שעלולים להיפגע כעת, ושחייב את הצלחתו המטאורית לרפורמות בשוק הסלולר – מסרב להתייחס לנושא, וחבל. ארדן, מצדו, הגיב לצעדו של ראש הממשלה בהגשת הצעת חוק לפירוק בזק.

בולטת גם העובדה שנתניהו השאיר בידיו את תיק התקשורת, שהוציא מקרבו כמה "כוכבים" בזכות פעולתם לטובת הציבור בנושאים שמורגשים מדי יום בכיס – כחלון וארדן. נתניהו רוצה לזכות בקרדיטים ובאהדה בנושאים שכנראה קרובים לליבו של הציבור (חיסכון בהוצאות), כמו גם להשפיע בנושאים שקרובים לליבו הוא (טלוויזיה).

האם אימת מבקר המדינה תכריע?

מה יקרה עכשיו עם הרפורמה בשוק הקווי, היא רפורמת השוק הסיטונאי, שבזק עושה הכול כדי לא לקיימה? להערכתי, היא תימשך, אם כי בצעדים מתונים יותר. הרפורמה בשוק האינטרנט כבר פועלת, אי אפשר להחזיר לאחור את המצב. הרפורמה בשוק הקווי נדונה כעת גם בבג"ץ, ששלח את בזק ואת משרד התקשורת לדון ביניהם בעניין מחדש.

הקלפים בידיים שלו. שר התקשורת וראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: פלי הנמר

הקלפים בידיים שלו. שר התקשורת וראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: פלי הנמר

המנכ"ל החדש שימונה לא יוכל לבטל את כל ההחלטות של משרד התקשורת, שכל בכיריו נחושים להוציאן לפועל ולקדם את הרפורמה. אם יעשה זאת – ראשית, הוא לא יזכה לשיתוף פעולה מרצון של בכירי המשרד ושנית, יש חשש שהוא יעורר מיד את החשד שלהם וחשוב מכך – של מבקר המדינה.

אבל, ויש אבל גדול, מאחר שנראה שלא סתם פיטר נתניהו את ברגר כך פתאום, בשיחת טלפון בערבו של יום. מי שימונה לתפקיד בוודאי יתנהג לבזק בצורה "ידידותית" יותר. אולי הוא ייתן לה ארכה למימוש הרפורמה הקווית ואולי היא "תוציא" מהמדינה כמה מיליונים כדי "לפצות" אותה על כך שהיא צריכה למכור את התשתיות שהשקיעה בהן מאות מיליונים במחירים סיטוניים, שלא מאפשרים לה להמשיך ו-"לעשות קופה" על גבי הצרכנים.

הרי הטענה העיקרית שעומדת מאחורי סירובה של בזק לבצע את הרפורמה הקווית היא שהמהלך מסובך מאוד מבחינה טכנית, יימשך זמן רב מאוד ויעלה הון תועפות. ייתכן שהמנכ"ל החדש יתחשב בטענותיה של בזק ויאט את המהלך. בזק תמשיך בינתיים להרוויח בשוק שהיא מונופוליסטית בו ואולי, אם ירצה השם, יקרה משהו לא צפוי שיעצור את הגזירה… מי יודע?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים