מרכינים ראש באושוויץ

מיכל זילבר נכחה בטקס הזיכרון ליום השואה הבינלאומי והגיעה למסקנה שתעשיית ההיי-טק הישראלית המפוארת היא ניצחון נוסף וחשוב של העם היהודי

"בעוד כמה שנים לא יהיה מי שיעיד בגוף ראשון ומי שיספר על הזוועות שעבר. למענם ולזכר הנספים הנחתי בגאווה רבה מהולה בחרדת קודש נר באנדרטה"

מעל ל-15 שנים אני עוסקת בייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור לחברות היי-טק. לצד זה, בשביל הנשמה, אני עובדת גם עם עמותות וארגונים, ביניהם מרכז הארגונים של ניצולי השואה בראשות ח"כ לשעבר קולט אביטל. לפני ימים אחדים לקחתי הפוגה מהביצה הגועשת של קהילת ההיי-טק והצטרפתי למשלחת של 31 ניצולי שואה, על מנת להשתתף בטקס הזיכרון שנערך באושוויץ לציון יום השואה הבינלאומי ולרגל 70 שנה לשחרור המחנה. האירוע נערך על ידי קרן השואה של סטיבן שפילברג, הקונגרס היהודי ומוזיאון אושוויץ, וזכה לנוכחות של נציגי 45 מדינות. את ישראל ייצג השר סילבן שלום.

קשה להתחיל לתאר את החוויות שעברתי שם, ובכל זאת אנסה לחלוק את התחושות. אני מכירה את חלק מהניצולים שנסעו עם המשלחת מהעבודה שנעשית כבר שנה וחצי מול מרכז הארגונים. שמעתי בעבר את הסיפורים הקשים, את הזיכרונות הבלתי נסבלים ואת התחושות שלהם. אבל לעמוד יחד איתם על אדמת המחנה זו תחושה שקשה להעביר במילים. הרגע הראשון בו נשברתי היה כאשר אחד הניצולים נעמד ואמר קדיש על הוריו ומשפחתו שנספתה באושוויץ. במהלך התפילה הוא נשבר ובכה, והקהל, ואני בתוכו, בכה יחד איתו. דקות לאחר מכן, קבוצת ניצולים רקדה ושרה בעברית וחגגה את עצם היותם שם, חיים. שפילברג חלק כבוד לניצולים, הקשיב לכל מי שרצה לדבר איתו, חיבק ועודד כל ניצול שניגש אליו, ולבסוף עמד נרגש מול שער בירקנאו והתייחד לרגע עם המחשבות.

מימין: מיכל זילבר וסטיבן שפילברג

מימין: מיכל זילבר וסטיבן שפילברג

במהלך הטקס, שני ניצולים זכו לדבר מול קהל של אלפי אנשים, כולל מנהיגים מרחבי העולם. בסוף הנאום קמו אלפי הנוכחים ומחאו להם כפיים. כל כך מרגש היה לראות אותם זוכים לכבוד במקום בו עברו את הזוועות.

לבסוף צעדתי במחנה – בקור ובשלג לצד המסילה, לכיוון האנדרטה. לא יכולה הייתי שלא לחשוב על מה שעברו כאן אלה שניצלו ואלה שלא. איך לעזאזל הם שרדו את הקור כשלי היה קשה, למרות היותי עטופה בשכבות מנחמות? איך אפשר בכלל להתחיל להבין מה עבר עליהם וכמה כוח הם צריכים לאזור כדי לחזור לכאן אחרי כל כך הרבה שנים?

"ניצול השואה שאמר קדיש נשבר ובכה, ואנחנו בכינו יחד איתו"

"ניצול השואה שאמר קדיש נשבר ובכה, ואנחנו בכינו יחד איתו"

בעוד כמה שנים לא יהיה מי שיעיד בגוף ראשון ומי שיספר על הזוועות שעבר. למענם ולזכר הנספים הנחתי, בגאווה רבה מהולה בחרדת קודש, נר באנדרטה. התמלאתי בתחושה עילאית שאזכור תמיד!

"סטיבן שפילברג חלק כבוד לניצולים"

"סטיבן שפילברג חלק כבוד לניצולים"

עכשיו, כשהזיכרונות מהמסע המרגש טריים בראשי והתחושות עדיין ממלאות אותי, אני לא יכולה שלא לעשות את החיבור ולחשוב על כך שגם תעשיית ההיי-טק המפוארת שנבנתה בישראל מהווה ניצחון נוסף וחשוב של העם היהודי, וגאה בכך שמדינת ישראל נחשבת למעצמת היי-טק מהמובילות בעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים