אין בונוס למצוינות

מדינת ישראל משדרת מסר מאוד פשוט לצעירים, היזמים והמדענים של מחר: אם אתם רוצים להצטיין - בבקשה, אבל אל תתאמצו יותר מדי

שר החינוך, הרב שי פירון

משרד החינוך הודיע השבוע כי הוא מבטל את הבונוסים שמעניקים המוסדות האקדמיים למועמדים לקבלה בגין בגרויות ברמה של 4-5 יחידות. מומחי המשרד הסבירו את המהלך בכך שהוא דווקא נועד לחזק את אלה שילכו ללמוד 5 יחידות לימוד במתמטיקה, מאחר שעל פי הרפורמה החדשה בתנאי הקבלה למוסדות אקדמיים, הם יהיו פטורים ממבחן פסיכומטרי. במשרד מסבירים כי בשנים האחרונות תלמידים העדיפו לרדת מ-5 ל-4 יחידות לימוד במתמטיקה כדי להבטיח להם ציון גבוה במקצוע זה, ובכך לשפר את ממוצע הבגרות שלהם.

המציאות היא שבחמש השנים האחרונות חלה ירידה של יותר מ-50% במספר הניגשים לבגרויות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות. העובדה הזו מדאיגה לא רק את ראשי מערכת החינוך, אלא גם את ראשי תעשיות ההיי-טק ומערכת הביטחון.

הדור הולך ופוחת. הבוגרים שמגיעים למערכות הטכנולוגיות של צה"ל עוברים קורסי הכשרה ארוכים יותר, כלומר – הם עולים יותר כסף לקופת המדינה. תעשיית ההיי-טק ממשיכה לסבול ממחסור במהנדסים והשרשרת אינה מסתיימת לעולם.

אנשי מקצוע בתחום הטכנולוגי מתקשים להבין את ההיגיון המיוחד של אנשי משרד החינוך. הם אמנם ניסו לתת מענה לבעיה אחת, אבל קלקלו משהו טוב. שהרי אחת הסיבות שהורים שלחו את ילדיהם ללמוד 5 יחידות במתמטיקה או במקצועות מדעיים אחרים היא הבונוס שהעניקו להם האוניברסיטאות על הבגרות שלהם. סביר להניח שמי שסיים 5 יחידות במתמטיקה יקבל ציונים טובים בפסיכומטרי. העובדה שכעת אותו תלמיד יקבל פטור מפסיכומטרי לא תדרבן אותו בהכרח ללמוד מתמטיקה, מאחר שאין לו תמריצים שיקדמו אותו.

סער ביטל, פירון מחזיר

במשרד החינוך מסתמכים גם על הזיכרון הקצר של הציבור. ההחלטה החדשה לא מגיעה רק בעקבות בקשת המוסדות האקדמיים, כפי שנכתב בהודעת משרד החינוך. הסיפור הזה החל עוד בראשית הקדנציה של גדעון סער. ועדה של ראשי האוניברסיטאות הגישה למועצה להשכלה גבוהה שורה של המלצות, בהן החלטה שרירותית לביטול הבונוסים בגין בגרויות. ההחלטה עוררה זעם רב, הן בקרב ההורים והן בקרב המורים לחינוך טכנולוגי, במשרד החינוך עצמו. רבים מהם הגדירו אותה כתחילת הסוף של החינוך למדעים, שכן היה חשש שהורים רבים לא יעודדו את ילדיהם להתאמץ וללמוד הרבה יותר קשה, כאשר יש אופציה להוציא ציונים טובים במקצועות הומניים פחות חשובים.

בעקבות התערבות אנשים ומחשבים, שהפנה את תשומת ליבה של יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דאז, הח"כית לשעבר רונית תירוש, ובעקבות פעילותה למען הנושא, הסיר סער את הסכמתו להצעה. הנימוק היה כי השר טעה או הוטעה ולא היה ער למשמעות ההחלטה כשחתם עליה.

הבונוסים הוחזרו, עד לימים אלה. כמו כל שר, גם שי פירון מבקש לעשות רפורמות שתהיינה חתומות על שמו. למרבה הצער, הבונוסים נפלו קורבן לתוכניות החדשות. אמנם, הפעם הביטול מלווה ב-"סוכרייה" בצורת ביטול הפסיכומטרי, אבל זו סוכרייה שלא ממש מתאימה לאותה אוכלוסיית תלמידים, שיש לה את הכישורים ללמוד 5 יחידות, לתרום ביחידות הטכנולוגיות בצבא ואחר כך לפנות ללימודי הנדסה.

אלא שבמשרד החינוך מיישמים מזה שנים מדיניות שנועדה לקנות שקט בקרב ההורים, לחנך את הילדים שלא צריך להתאמץ כל כך בגיל תיכון, ולחיות בשלום עד כמה שאפשר עם ראשי האוניברסיטאות והמכללות.

כך, בשורה התחתונה, משדרת מדינת ישראל מסר מאוד פשוט לצעירים, היזמים והמדענים של מחר: אין בונוס למצוינות. אם אתם רוצים מאוד להצטיין – בבקשה, אבל אל תתאמצו יותר מדי, כי ממילא אף אחד לא יעריך את זה בעוד 4-5 שנים אחרי שתסיימו את השירות הצבאי. בעצם, גם זה לא מדויק. עד אז יהיו אולי ממשלה אחרת, שר חינוך אחר ומי יודע אילו שפנים ישלפו מהשרוול. הבונוסים כתמריץ שלילי למצוינות. זה יכול לקרות רק בישראל, אומת הסטארט-אפים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים