מתארכים לאחור

על הקו המקשר שבין הולדת האינטרנט, ותיארוך לאחור של דואר אלקטרוני ● וגם: על הקשר שבין "מנהרת הזמן", "חוק וסדר" ו-"תמונות יפואיות"

השבוע לפני 40 שנים הצליחו מדענים מ-UCLA לחבר שני מחשבים בכבל נחושת באורך שלושה מטרים, ולהעביר ביניהם נתונים. היה זה שלב ראשון במסע בן השנים, שסופו הוא רשת האינטרנט במתכונתה הנוכחית.

שלוש שנים קודם לכן, ב-1966, החלה להיות משודרת בארצות הברית (ועשור לאחר מכן – גם בארץ הקודש) סדרת הטלוויזיה "מנהרת הזמן". דאג (ד"ר דאגלס פיליפס) וטוני (ד"ר ניומן) היו משוגרים מדי פרק למסע בנבכי ההיסטוריה במסגרת מיזם צבאי סודי ביותר, עתיר תקציב, של הממשל האמריקני. בכל פרק היו משולבים אירועים היסטוריים חשובים ודמויות ידועות מהעבר. השהות של טוני ודאג בזמן הייתה מלווה בקשיים טכניים, כיוון שהמכונה באמצעותה הם שוגרו הייתה ניסיונית, ולאחר מכן הם גם היו חווים קשיים בניסיונות להחזירם להווה.

הרצון לשכתב את ההיסטוריה קיבל מימד חדש בעזרת האינטרנט. כך, מנכ"ל CA לשעבר, סנג'אי קומאר, מבלה בשנתיים האחרונות בין סורגי הכלא, לאחר שנידון לתריסר שנות מאסר ולקנס של מיליוני דולרים, בגין מעורבות בתרמית החשבונאית הגדולה בחברה: הוא תיארך לאחור חוזים של החברה, כדי לאפשר רישום הכנסות לאחר תום הרבעון. זאת, במטרה להציג דו"חות כספיים אשר יעמדו בציפיות השוק. הרשעתו הייתה שיאה של חקירה פדראלית שחשפה ב-2002 את ההונאה. CA לא הייתה לבד בניסיונות לשחק בשכתוב ההיסטוריה: כך היה גם עם אנרון, וורלדקום וטייקו.

גם לעם היהודי יש מקום של כבוד ברשימת המתארכים לאחור, בדמותו של קובי אלכסנדר, מייסד קומברס ומנכ"ל החברה לשעבר. הוא נאשם בשורה ארוכה של עבירות מרמה, לרבות ביצוע תיארוך לאחור של אופציות בחברה, ומרמה בתקשורת אלקטרונית. לאחר שהוכרז כמבוקש על ידי ה-FBI, לאחר שלא הגיע למשפטו, נעצר בגרמניה על ידי האינטרפול. מאז שוהה אלכסנדר בנמיביה שבאפריקה, שם הוא מנהל את מאבקיו המשפטיים.

בפרק בסדרת הטלוויזיה האהובה עלי, "חוק וסדר", מסופר על עוזר בכיר לסנטור אמריקני, שניסה לקדם נושא פוליטי כלשהו. במסגרת מלחמתו בעיתונאים שהתנגדו להצעת הסנטור, הדליף העוזר הבכיר פרטים מביכים וחסויים על בתו של אחד העיתונאים שתקפו אותו. אותה הדלפה הובילה לכך שהבת נרצחה באכזריות.

במהלכה של חקירת המשטרה בנושא, עלה החשד כלפי עוזר הסנטור. הלה, במסגרת ניסיונותיו לחפות על ההדלפה, פעל במהלך משולב, שכלל, בין השאר, זיוף תכתובות דואר אלקטרוני שלו ושל הסנטור. רק חקירה מאומצת של אנשי המדור למניעת פשיעה מקוונת במשטרת ניו-יורק, הביאה, בסופו של דבר לחשיפת החיפוי והתרמית – השתלה בדיעבד של תכתובות דואר שלא היו באמת.

"אח, הפשעים של היום הם לא הפשעים של פעם", היו נוהגים להיאנח חברי "תמונות יפואיות", הפושעים המיתולוגיים גיבוריו של הסופר והעיתונאי מנחם תלמי, שגם הומחזו בסדרת טלוויזיה, "פעם, המשטרה הייתה מלאה בגברים, לא כמו היום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים