הקשר בין חוכמת ההמונים לענן ההמונים

חוכמת ההמונים סייעה רבות במהלך 100 פלוס השנים האחרונות בתחומים שונים - מהימורים ועד תיירות, מגיוס כספים ועד פענוח פשעים ● פלטפורמות שמבוססות על חוכמת ההמונים טומנות בחובן יתרון ברור לעסקים: הן יכולות להפגיש בין אנשים שרוצים לעבוד, מהבית ובזמנם הפנוי, לקהילה של מאות משלמים ומשימות

חוכמת המונים (Wisdom of Crowd) היא העמדה הקולקטיבית של קבוצת אנשים, לאו דווקא מומחים, שכשבאים לענות על שאלה, יש המייחסים לה יתרון על פני עמדתו של מומחה אחד. מדובר במושג מאוד פופולרי בזמן האחרון, אלא ששורשיו כבר לפני יותר מ-100 שנים.

תחילתה של חוכמת ההמונים בביקורו של סר פרנסיס גלטון בשנת 1906 ביריד לממכר חיות. במהלך היריד לקחו חלק כ-800 ממשתתפיו בהימור מהו משקלו של שור מסויים. לאחר סיום האירוע חקר סר גלטון את פתקאות ההימורים ומצא להפתעתו כי ממוצע הניחושים של המשתתפים היה קרוב מאוד למשקלו האמיתי של השור: הם הימרו על 542.9 ק"ג בעוד שהחיה שקלה 543.4 ק"ג. הפרש של חצי קילו. המסקנה היא שההמון, שכאמור, ברובו היה מורכב ממנחשים ולא ממומחים, ניבא את המשקל בדיוק רב ביותר.

הממצא הזה עומד בקנה אחד עם מחקרים נוספים, שמוכחים שדווקא קבוצות מגוונות, נטולות היררכיה ומורכבות מאנשים שלא מכירים זה את זה ייתנו את התוצאות הטובות ביותר. דוגמה מצוינת ליכולת ההמונים להגיע למידע הנכון היא האינציקלופדיה הווירטואלית – ויקיפדיה (Wikipedia).

ניתן לרתום את חוכמת ההמונים בקלות להמלצות על אתרי תיירות, מסעדות ומקומות בילוי. אחד האתרים הפופולריים בנושא הוא Trip Advisor. בשלב הבא החלו לרתום את הציבור לגיוס כספים לצרכי פיתוח מוצרים חדשניים. אתרי מימון ההמונים (Crowd Sourcing) הפכו למקור גיוס כספים ליזמים, כאשר לעיתים הכספים שגויסו היו גבוהים משמעותית מאלה שיוזם הרעיון היה צריך לצורך הפיתוח. האתר המוביל בנושא הוא kickstarter.com, וגם בישראל קמו מספר אתרים המשמשים לאותה המטרה.

השלב הבא, המתבקש מאליו, הוא היכולת לנצל את זמנם הפנוי של האנשים למתן פתרונות לצרכים הקיימים של גופים שונים תמורת שכר בגין עבודתם מהבית, בשעות שנוחות להם. יכולת ענן זו קרויה CrowdCloud והיא מפגישה בין אנשים שרוצים לעבוד לקהילה של מאות משלמים ומשימות. היא מאפשרת לכל אחד לבחור משימות שמעניינות אותו ולעבוד עליהן מהמקום שנוח לו ובזמן שנוח לו לעבוד, כשהוא מקבל את התשלום כבר ביום העסקים הבא. למעשה, מדובר כאן בהפיכה של זמן פנוי להכנסות. שימוש נוסף של ה-CrowdCloud, שמבוצע לעתים קרובות, הוא להשלמת משימות בקנה מידה גדול – משימות שדורשות שיקול דעת אנושי, כגון סיווג אתרים, אימות נתונים או יצירת תוכן.

היתרון שגלום בחוכמת ההמונים לעסקים ברור: במקום להעסיק עובדים במשרה מלאה תוך תשלום שכר חודשי גבוה, מעסיקים מתחברים לתוך הקהילה המקוונת של CrowdCloud. שיווק, יחסי ציבור, מחקר ושירותים משפטיים – כולם יכולים להיות מטופלים במהירות ובמחיר סביר דרך אתרים המבוססים על הפלטפורמה הזאת. אפילו גופים ממשלתיים וביטחוניים כמו ה-FBI בארצות הברית יכולים להשתמש בה. הבולשת כבר עשתה זאת בחקירת מקרה רצח, שבמסגרתה היא ביקשה את עזרת הציבור בפענוח שני פתקים מוצפנים שנמצאו בכיסו של קורבן שנזרק בשדה.

לסיכום, CrowdCloud היא פלטפורמה שמספקת עבודה לאנשים ומשלמת להם על זמנם. המערכת זמינה גם בחנויות האפליקציות.

הכותב הוא מנכ"ל אלתרנט, המספקת פתרונות מובייל מתקדמים. מעביר סדנת 4X4 בנושא בניית אסטרטגיית מובייל ארגונית, בשיתוף ג'ון ברייס ואנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים