המהפכה התעשייתית החדשה

הדפסת התלת מימד היא חלק חשוב בשורת המהפכות הטכנולוגיות שעוברות עלינו, ובניגוד למה שאחדים עלולים לחשוב - היא כאן כדי להישאר ● כנס שתערוך אנשים ומחשבים בקרוב יסקור את הטכנולוגיה, בהשתתפות אחד המומחים הגדולים בתחום

המהפכה התעשייתית החלה, כך מקובל לתארך אותה, ב-1760 ונמשכה במרוצת 70 השנים הבאות. רצף של נסיבות גרמו לה, ובראש וראשונה הטכנולוגיה, באמצעות שורה של המצאות ופיתוחים. ההתפתחות הטכנולוגית לא חדלה, כמובן, עד היום.

המצאת המחשב האישי והאינטרנט הכניסו אותנו לעידן המטורף שבו אנחנו חיים כיום, עידן הדטרמיניזם הטכנולוגי. כיום, כל חיינו מתנהלים בהתאם לקצב הפיתוחים וההמצאות הנוחתות עלינו חדשות לבקרים. בקרוב יגיע לישראל פרופ' הוד ליפסון מאוניברסיטת קורנל בארצות הברית, כדי להשתתף בכנס בנושא הדפסה בתלת מימד שתקיים אנשים ומחשבים ב-23 במרץ.

פרופ' ליפסון, ישראלי יליד חיפה, בוגר הטכניון, עשה את הקריירה שלו בין היתר בחקר התחום המרתק הזה. הוא מגיע ארצה בין היתר כדי לקדם את מכירות המהדורה העברית של רב המכר שלו, "תלת מימד – המהפכה התעשייתית החדשה", בהוצאת ר. סירקיס וידיעות אחרונות. מי שיקרא את 326 עמודי הספר יבין מדוע מתעקש ליפסון להכריז על טכנולוגיית התלת מימד כמהפכה התעשייתית החדשה.

הדבר היחיד שדומה בין המדפסות הרגילות למדפסות התלת מימדיות, הוא המכונה שממנה נפלטים חומרים מסוימים. עם זאת, התהליכים והתוצרים שונים לחלוטין. בניגוד למדפסות רגילות, מכונות תלת מימד מייצרות חומרים פיזיים שחומרי הגלם שלהם מצויים במכונה, ובעזרת תוכנות ואפליקציות לא כל כך פשוטות ניתן להוציא ממנה מוצרים פיזיים. זאת, בניגוד למדפסת, שמוציאה בעיקר נייר או דמוי נייר.

מה זו הדפסה בתלת מימד?
הדפסה בתלת מימד דומה יותר וקרובה יותר לעולם התיב"ם הישן. זוהי טכנולוגיה המאפשרת לייצר דגמים תלת מימדיים היישר מתוך מכונות או אתרים באינטרנט שמכילים את תוכניות הייצור של אותו מוצר. בצד השני, בבית או בלשכות השירות, יש מכונות ייצור תלת מימד שאם שמים בהן את החומרים הנכונים יכולים לקבל כמעט כל מוצר שמעלים על הדעת – החל מתכשיט מיוחד וכלה בדברים כבדים והרבה יותר תעשייתיים.

הטכנולוגיה הזו לא פשוטה בכלל, היא לא זמינה כמו דברים אחרים וסביר להניח שבמקרים לא מעטים העלות של המוצר התלת מימדי יקרה יותר מאשר אם קונים אותו בחנויות פיזיות או באי-ביי (eBay). אלא שהחוקרים את הנושא בטוחים שאנחנו נמצאים בתחום הזה על סיפה של מהפכה טכנולוגית. זו גם דעתו של פרופ' ליפסון, שכותב בספר:"מה הייתם עושים אילו הייתה לכם מכונה שיכולה לייצר הכול? באנגליה, למשל, טכנאי סורק את כפות הרגליים ואת הקרסוליים של אצנים אולימפיים, ומזין את הנתונים למחשב. המחשב מבצע כמה חישובים מהירים, הטכנאי מדפיס בתלת מימד נעלי ריצה חדשות המותאמות למאפיינים הייחודיים של אתלט, ממבנה גופו ועד צעדיו, ממשקלו ועד טעמו האישי".

עוד הוא כותב משהו לא פחות מרתק מבחינה דמיונית: "במדבריות אריזונה, נאס"א (NASA) עורכת נסיעת מבחן לרכב שהיא מתכננת לשגר למאדים. על הרכב מותקנים כמה חלקי מתכת מותאמים במיוחד, שיוצרו במדפסת תלת מימד – חלקים מורכבים ביותר שרק מדפסת תלת מימד יכולה לעשות".

כבר כיום יש לא מעט אנשים שמחזיקים מכונות כאלה בבית או במשרד ומורידים, בעזרת תוכנות חינמיות, תוכניות ייצור למוצר שלהם. פה ושם צצות לשכות שירות שמייצרות עבור הלקוחות שלהם כמעט כל דבר שהם חולמים עליו, במגבלות הקיימות.

ביתר פרקי הספר ניתן לקרוא על נושאים כמו התוכנות שמפעילות את המכונות, הקו המפריד בין ייצור המוני לשוק איכרים מקומי, הדפסות ביולוגיות (תחום חם מאוד, שמעורר לא מעט תהודה בעולם), מטבח דיגיטלי, מפעל בכיתה ועוד.

פרופ' ליפסון מבקש שנאמין לו ולחבריו שעוסקים בתחום כי פלאי הייצור האלה כבר מתרחשים. "בעתיד הלא רחוק, אנשים ידפיסו בתלת מימד רקמות חיות, מזון מכויל תזונתית ורכיבים אלקטרוניים מורכבים מן המוכן. הדפסה בתלת מימד תשפיע על כל מרחבי החיים שלנו", כתב. "העולם התעשייתי והעולם העסקי כבר לא יהיו אותו הדבר כאשר לאנשים תהיה היכולת לגשת לכלים חזקים להעתקת מוצרים קיימים, לעיצוב ולייצור, חוקי ההגנה על קניין רוחני כבר לא יתאימו למצב החדש".

בעולם עתידי, של מדפסות תלת מימד, אנשים ייצרו את מה שהם צריכים במקום ובזמן שבהם הם צריכים אותו. נכון שיש בעיה של מוסריות הטכנולוגיה, כמו בכל טכנולוגיה. למשל, העובדה שניתן לייצר באמצעות המדפסות הללו גם אקדחים. אז לפני שאתם מתחבאים מתחת לכיסא, תחשבו צעד אחד קדימה: האם האקדח גם יכול לירות? זו לא סתם שאלה, כי כמו בכל טכנולוגיה מתפתחת, יש כאן הרבה סימני שאלה. למשל, עלות החומרים, מבנה המכונה, העלות הכללית שלה, קצב הוצאת המוצר, עד כמה היא יכולה לייצר מוצרים ברמה תעשייתית ועוד אינסוף שאלות.

מן הראוי שבסופו של דבר נדע את התשובות לשאלות הללו, מאחר שלא מדובר במשהו חולף – כך לפחות סבור פרופ' ליפסון. זוהי טכנולוגיה שתשנה פרדיגמות בכל תהליכי הייצור והחיים שלנו. זה קורה כעת ויילך ויבלוט הרבה יותר מהר ממה שכל אחד מאתנו חושב. אם אתם בקטע של חיפוש אחר יוזמות והזדמנויות, זה התחום שיכול להביא אתכם לאקזיט הבא שלכם, אחרי שתשמעו ותפגשו את הפרופסור בכנס בבית המהנדס בתל אביב, ב-23 במרץ.

מתעניינים בהדפסה בתלת מימד? הירשמו לכנס 3d של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים