IT בשירות המעשים הטובים

פורטל חדש בשם "התקווה" מסייע לחבר בין אנשים שזקוקים לסיוע לכאלה שרוצים לסייע, ומוכיח עד כמה הרשת יכולה להביא טוב ● טור מיוחד לקראת יום המעשים הטובים

לפני זמן מה עלה לאוויר פורטל חברתי ייחודי שנקרא בשם המאוד גנרי אבל מחייב – "התקווה – כולם בשביל כולם". מאחורי הרעיון עומדים מספר אנשי תקשורת ופעילים חברתיים, בראשותם של צמד השדרנים (ובני הזוג) אורלי וילנאי וגיא מרוז. השניים פועלים במשך שנים כדי לסייע לאנשים הזקוקים לעזרה ומנצלים את המדיה שעומדת לרשותם במטרה לחלץ סבכים ביורוקרטיים, אבל לא רק.

הם גילו, כמו רבים אחרים, שבניגוד לתדמית של החברה הישראלית כחברה שהפכה להיות מנוכרת ומפקירה את כל החלשים, יש לא מעט אנשים וארגונים טובים באמצע הדרך. אלה מוכנים לסייע בדרכים שונות – אם על ידי תרומה כספית, רהיטים, בגדים או חפצים, או סיוע נקודתי.
לפעמים, כמה דפיקות מסמר עם פטיש ומברג כדי לתקן תריס בבית של קשישה ערירית שווים הרבה יותר מכל קצבה או טיפול "ממלכתי" שלעולם לא יגיע לרמות כאלה. וזו רק דוגמה אחת, כמובן.

אלא שאנשי "התקווה", ובהם אורלי וגיא, זיהו שפעמים רבות, אלה שמוכנים לסייע ואלה שזקוקים לסיוע לא מכירים אחד את השני ולא יודעים זה על קיומו של זה. כך נולד הרעיון של הקמת הפורטל, על מנת לחבר ביניהם. מעין לוח דרושים חכם, שמאפשר לכל אחד להעלות אליו בקשה לקבל או לתת סיוע.

יחד עם אורלי וגיא נוטלים חלק בפרויקט חברת הפקות הטלוויזיה ענני תקשורת, פרטנר, רשת אורט, הקרן לידידות וגופים נוספים. נס טכנולוגיות נרתמה כדי להרים את הצד הטכנולוגי של הפורטל, אפיונו, בנייתו והעלאתו לאוויר. מטעם החברה הוביל את הפרויקט רוני טברסקי, מנהל פעילות מיקור-חוץ. על אף שחלק מהפעילות נעשה על בסיס מודל עסקי, טברסקי אמר שנס רואה בזה פרויקט חשוב מאוד ותורמת הרבה מאוד, מעבר לתחזוקה ולהפעלת הפורטל.

"טכנית, העמדנו מספר כלים לרשות הפורטל עוד בשלב ההקמה", ציין. "ראשית, מערכת לניהול פניות, סוג של CRM, שמטפל בסוגי המידע השונים בפורטל. בנוסף, טיפלנו במערכת לניהול פניות שיודעת לחבר בין מבקש הסיוע למי שיכול לתת אותו. זו הנקודה הכי חשובה בפורטל".

עבודת האפיון נעשתה בסיוע של רוני ליבנה, שניהלה את הקמת הפרויקט יחד עם אורלי וגיא. בסך הכול הושקעו בפורטל שלושה חודשי עבודה, 10 אנשים ועשרות אלפי שקלים. אולם, חוזר טברסקי ומדגיש, "המחויבות של נס לפרויקט היא הרבה מעבר. נס פועלת רבות בתחום החינוך ומבצעת פרויקטים במגזר השלישי, והפורטל הזה תואם מאוד את המדיניות והפעילות שהיא מקיימת בכל השנה לטובת פרויקטים חברתיים".

רוני טברסקי, מנהל פעילות מיקור-חוץ בנס טכנולוגיותהוא ציין כי "שם המשחק היה לאפשר נגישות בצורה הכי פשוטה ומהירה לאנשים שזקוקים לעזרה בתחום מסוים מזה ולאנשים שרוצים לתרום מזה. הקשר באמצעות האינטרנט יכול להעצים את הפעילות של העמותות הרבות הפועלות בישראל בתחום". טברסקי הוסיף כי "נס גאה להיות חלק מהמיזם ולתרום מהידע וההון האנושי שלה לטובת הקמת פלטפורמה חשובה זו".

על פי מידע שנמצא בידי יזמי הפורטל ונכון לינואר 2014, פועלות בישראל יותר מ-40 אלף  עמותות ולמרות זאת, עדיין קיימים פערי ידע עצומים בין הנזקקים לאלה שנותנים. חלק מהעמותות אמנם לא פעילות, אבל עדיין יש גרעין של כמה עשרות אלפי גורמים שמסייעים כל השנה, ולא פעם מחליפים שירותים בסיסיים שהמדינה צריכה לתת ולא עושה זאת.

הפורטל עצמו משדר תחושה נעימה, הוא ידידותי למשתמש וקל לתפעול. יש בו כמה אזורים שמתאימים לייעוד שלקחו על עצמם היזמים. כך, למשל, בצד אחד יש מעין לוח דרושים, שבו אנשים מבקשים סיוע ברמות שונות. גברת אחת מחפשת רהיט לבית, מישהו אחר צריך מימון לטיפול שיניים ומישהי נוספת רוצה לגור עם אישה מבוגרת, לארח לה חברה ואפילו קצת לעבוד אצלה.

אזור אחר בפורטל, לא פחות חשוב, הוא מרכז מידע על כל השירותים שהאזרח יכול לקבל מהמדינה. חלק מהמצוקה החברתית נובע מכך שאנשים רבים לא יודעים מה מגיע להם, אילו זכויות יש להם ומה הם יכולים לקבל, בקלות יחסית.

"רשת חברתית לפתרון בעיות חברתיות"
"המטרה המרכזית היא ליצור רשת חברתית שככל שתגדל תוכל להביא לפתרון בעיות של אנשים שכיום מתדפקים על דלתות הממסד ללא מענה", אומרים אורלי וגיא. "בעזרת הנגשת המידע לגבי מענים קיימים לבעיות חברתיות וכן בעזרת השיתוף בין הנותנים למקבלים, אפשר לצמצם באופן דרמטי את התהומות שאנשים נאלצים לחיות בהם".

בנוסף למידע, האתר מפעיל מתנדבים שמסייעים לאנשים, בהם תלמידי רשת אורט מכל רחבי הארץ, שנותנים מענה לאנשים שזקוקים לסיוע במסגרת פרויקטים שונים. בין היתר מוקמת בימים אלה סיירת של תלמידים מתנדבים מתנועת אורטוב של הרשת, שמסייעים לפונים. כמו כן, הרשת מקימה חדרי מצב בית ספריים שיהוו עוגן לסיוע לקהילה. בשלב זה כלולים בפרויקט שבעה בתי ספר, ובהמשך יגדל מספרם.

עמליה גלזר, סמנכ"ל התקשורת והאחריות התאגידית של פרטנר, ציינה כי החברה מעמידה לטובת המיזם מוקד נגישות לליקויי שמיעה ודיבור, שניתן להעביר באמצעותו המסרים במגוון פלטפורמות. החברה מאפשרת ללקוחותיה להגיע למיזם דרך האתר של אורנג', ועובדי החברה מתנדבים במסגרתו גם הם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים