איך מפתחים ל-iPhone

חלק ב'

מאת רועי סבן, מנהל תחום שרתים, אחסון ופיתוח ב-iDigital – נציגת אפל בישראל

בחלק הראשון הבנו את התהליכים האדמיניסטרטיביים הנדרשים לפיתוח תוכנות ל-iPhone, אבל מה הלאה? ראשית, יש להבין שקיימים שני סוגים של תוכנות עבור ה-iPhone: הסוג הראשון כולל תוכנות מבוססות ווב, שהן בעצם "מיני אתרים" המשתמשים בקוד html, ג'אווה-סקריפט ו-CSS סטנדרטיים על מנת ליצור תוכן ואפקטים על גבי ה-iPhone; הסוג השני כולל תוכנות המבוססות על ה-SDK ל-iPhone, שרצות מתוך ה-iPhone עצמו ויכולות להשתמש במאפיינים המתקדמים של המכשיר, כמו GPS, חיישני תנועה, OpenGL ועוד.

כדי להתחיל, צריך דבר ראשון מחשב מקינטוש שמריץ את מערכת ההפעלה Mac OS X 10.5 או בכינוייה המוכר יותר, "Leopard". עם כל דיסק של מערכת ההפעלה מגיעים כלי הפיתוח (בחינם) כחבילה אופציונאלית. לחילופין, ניתן להוריד את הכלים בחינם מאתר אפל בכתובת הבאה. ניתן להוריד חבילה הכוללת בתוכה כבר את ה-XCode או, אם כבר מותקן במחשבכם XCode, אפשר להוריד את ה-SDK בחינם מהכתובת הבאה.

כלים
לאחר ההתקנה הפשוטה, תופיע תיקיית Developer בדיסק הקשיח, ובה ה-XCode, שכולל בתוכו את כלי הפיתוח הבאים:

XCode – סביבת הפיתוח (Integrated Development Environment) הכוללת בתוכה יכולות ניהול פרויקט תוכנה, עורך קוד מקור מתקדם, דיבאגר גראפי וכן דוגמאות ותבניות שיעזרו לכם להתחיל לעבוד מיד.

Instruments – תוכנה שתעקוב אחרי ביצועי הקוד בצורה דינאמית ובזמן אמת. התוכנה יוצרת פרופיל של הקוד שרץ, ומציגה אותו בצורה גראפית על גבי ציר זמן. התוכנה דוגמת אלמנטים כמו שימוש בזיכרון וביצועי המחשב. בצורה זו אנו יכולים לראות בדיוק איזה חלק בקוד כדאי לשפר על מנת לקבל את הביצועים המקסימאליים.

Dashcode – סביבה מלאה שמספקת את היכולת ליצירת ממשקים, כתיבת קוד, ואפילו לבדוק תוכן וובי, בלי צורך בכלים או תוכנות נוספים. התוכנה מפשטת את תהליך פיתוח תוכנות ווב עבור iPhone, ומאפשרת לנהל ולבדוק תוכנות מקומית לפני שהם רצות על גבי ספארי או ה-iPhone.

Simulator – מאפשר הרצה ודיבוג של תוכנות, ללא הצורך בחיבור iPhone למחשב בצורה פיזית. הסימולטור מטמיע בתוכו את ה-API של ה-iPhone, ומספק סביבה זהה לזו של אייפון אמיתי. בצורה זו, מפתחים של תוכנות ווב ותוכנות Native יכולים לראות כיצד התוכנה שלהם תראה ותתנהג, בצורה מקומית על מחשב הפיתוח.

Interface Builder – התוכנה מאפשרת יצירת ממשק משתמש מלא, מתקדם ואלגנטי עבור תוכנות Native וקישורו לקוד אותו כתבנו בעורכים הנמצאים ב-XCode. למעשה, ניתן לעצב בצורה מלאה ממשק או אב-טיפוס פונקציונאלי לגמרי של התוכנה אותה נכתוב, ללא צורך בכתיבת אף שורת קוד, ולאחר מכן לקשר את האלמנטים הגרפיים השונים אותם יצרנו לקוד שכתבנו בעזרת ה-XCode, ולהוסיף להם מאפיינים מתקדמים. חשוב להבין שפיתוח הממשק ופיתוח תוכנה הינם עצמאיים לגמרי ואינם תלויים אחד בשני – שינוי בקוד לא מחייב קימפול מחדש של הממשק, ולהיפך.

יצוין, כי אותם כלים המשמשים לפיתוח תוכנות עבור iPhone הם אותם הכלים בהם ניתן לפתח תוכנות עבור כל מחשב מקינטוש המריץ מערכת הפעלה 10 (OS X). באופן עקרוני, לאחר שנפתח את התוכנה הראשונה שלנו ל-iPhone, כבר נדע גם איך מפתחים למחשב מקינטוש.

במאמר הבא נבין את המונחים הקונספטואליים הבסיסיים של פיתוח ל-iPhone, ונסקור חלק מהמאפיינים המתקדמים הקיימים ב-iPhone SDK 3.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עידן מחפש מפתח

    היי אני מחפש סטודנט עם ניסיון בפיתוח שמסוגל לגשת לSDK וללמוד לפתח למיזם הקמה של אפליקציה מהפכנית לאייפון אז אם אתה משקיען ומקצוען ובא לך להיכנס למייזם STARTUP אז תשלח מייל ונדבר [email protected]

אירועים קרובים