ERP חולה במערכת הבריאות

בית החולים וולפסון יטמיע במערכת ERP של אביב בלא מכרז●משרד הבריאות:בתי החולים פטורים ממכרז. * גורמים בשוק אומרים עצם ההחלטה על המערכת היא לגיטימית, אולם תמוהה העובדה שכל בתי החולים האחרים בחרו במערכות רק אחרי מכרז ● ומה יהיה עם פרויקט מזור שהתקציב עבורו אושר, אבל טרם החל? ● לאלוהי הבריאות הפתרונות

הבזבוזים במערכת הבריאות נמשכים, גם לאחר אישור תקציב המדינה האחרון. בתקציב הכולל של המשרד, "צבוע" גם השנה סכום של רבע מיליארד שקלים, אשר מיועד לפרויקט מזור, הפרויקט שהיה אמור ליישם מערכות ERP בכל בתי החולים הממשלתיים בישראל, ככל הנראה על בסיס מערכת סאפ (SAP), בדומה לפרויקט מרכבה. התקציב לפרויקט מזור אושר כבר לפני שלוש וחצי שנים, בימי ממשלת אולמרט – אולם מאז לא קרה דבר.

על כך שהפרויקט תקוע, כבר כתבנו לא פעם במדור זה, ולצערנו אין גם בשורות חדשות בנושא. גם הניסיון הכושל למנות מנהל לפרויקט – נכשל, בגלל המספר המועט של המועמדים שנענו למודעה של משרד הבריאות והעובדה שרובם לא התאימו לתפקיד.

אבל בתי החולים ממשיכים לעבוד, עם מערכות IT לוגיסטיות ישנות או עם חבילות מזדמנות שנתפרו עבורן בעבר. מנהלי בתי החולים החליטו ליישם מערכות ERP ייעודיות מחבילות שקיימות בשוק, בהשקעה של מאות אלפי שקלים לכל מערכת. בשוק יש שתי חבילות שמתחרות ביניהן באופן צמוד: תפנית של מטריקס ואביב של אביב פתרונות. משרד הבריאות לא יכול לעצור את בתי החולים מלחדש את המערכות שלהם, מאחר ומדובר במערכות קריטיות, שעלולות לפגוע בעבודה המינהלית של בתי החולים.

כך, עלו לאוויר מערכות מקומיות, כל עוד מערכת מזור לא עולה לאוויר. ואם יקרה נס ופרויקט מזור יתחיל לנוע? סביר להניח שחלק מהמערכות הללו תוחלפנה במערכת החדשה, או שישקיעו עוד כמה וכמה שקלים בקישוריות ממשקים ותיאומים.

אז מי קנה מה? את מערכת תפנית, המיוצגת על ידי מטריקס, הטמיעו עד כה בתי החולים ברזילי באשקלון, הלל יפה בחדרה, וזיו בצפת. בנוסף מותקנת המערכת באופן חלקי בבית החולים ע"ש שיבא בתל השומר ובאסף הרופא בצריפין – שם פועלת גם אביב המתחרה. מערכת אביב מותקנת ב-18 בתי חולים גריאטרים ופסיכיאטרים בישראל, וכן חלקים ממנה, משמע מודול התקציב – מוטמעים בכל בתי החולים הממשלתיים.

וולפסון ללא מכרז?

כעת מצטרף לחגיגה בית החולים וולפסון בחולון, גם הוא בית חולים ממשלתי, המשרת מאות משתמשים. בית החולים עומד כנראה להטמיע את מערכת ה-ERP של אביב פתרונות. יש לציין, כי לפני כמה שנים ערך משרד האוצר מכרז מרכזי למערכות ניהול משאבים בכל מערכת הבריאות – ואביב זכתה בו. אולם לאחר שפרויקט מזור נתקע ובתי החולים החליטו לרכוש מערכות ייעודיות משלהם, רובם הלכו למכרז פומבי שבו תיחרו בין המערכות. זאת, למרות שבחלק מבתי החולים מותקן מודול מסויים של אביב.

מבדיקה שנערכה על ידי אנשים ומחשבים, עולה כי בית החולים וולפסון עומד גם הוא להטמיע מערכת ERP ייעודית לבית החולים מבית אביב פתרונות. אולם בשונה מבתי חולים אחרים, החליטו בוולפסון לדלג על שלב המכרז ולהתקשר ישירות עם אביב פתרונות. זאת ועוד: נודע כי בית החולים ביצע בדיקות מקדימות שנהוגות בטרם מכרז (RFP) ושכר את שירותיו של היועץ אבי שרפי. בעקבות ממצאיו של שרפי החליט בית החולים שלא ללכת למכרז.

במשרד הבריאות, אליהם פנינו לבירור העניין, השיבו כי "בית החולים וולפסון קיבל החלטה עקרונית להתקשר עם אביב. אבל בית החולים לא זקוק למכרז, כיוון שלפני שנה קיבל בית החולים היתר לפטור מעריכת מכרז שכזה, מוועדת המכרזים". עוד נמסר מדוברות משרד הבריאות כי מערכת אביב פועלת בשני בתי חולים כלליים וב-13 בתי חולים פסיכיאטריים וגריאטריים, ואילו לגבי תפנית, המותקנת בתל השומר ובברזילי – יש דיונים על התקנתה בבתי חולים אחרים".

בתשובה לשאלתנו כיצד מאפשר המשרד רכישת תוכנות במאות אלפי שקלים, בה בשעה שיש תוכניות למערכת כוללת, ענה דובר משרד הבריאות כי "מנכ"ל משרד הבריאות התנה את התקנת המערכות הללו, עד להפעלת פרויקט מזור".

גורמים בשוק, חלקם מייצגים חברות מתחרות לאביב, מסכימים כי אכן קיימת הנחיה שפוטרת את בתי החולים ממכרז. אבל, הם שואלים, כיצד המשרד מסביר את העובדה שמרבית בתי החולים שרכשו עד כה מערכות ייעודיות, בחרו לעשות זאת באמצעות מכרז? לשאלה זו אין למשרד הבריאות תשובה ברורה, מעבר לעניין הפורמלי של הפטור ממכרז, פטור שכל בית חולים יכול להסתייע בו.

בינתיים, בשקט, מתפתח כאן שוק שמכניס לא מעט כספים לכיסן של הספקיות, הנהנות מכאוס מינהלי ושלטוני: זה שמקציב רבע מיליארד שקל לפרויקט בשם מזור, לא מצליח לממשו ומאפשר לבתי חולים לבזבז כספים בהטמעת מערכות ERP קטנות, מקומיות ובעיקר – מערכות מקבילות. כל ההשקעה בהן עלולה לרדת לטמיון אם וכאשר הפרויקט ייצא לפועל.

אביב מול תפנית

אביב פתרונות מתקדמים היא חברת תוכנה שעוסקת במיחשוב הארגוני מזה 20 שנה. היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בתל אביב, ומחזור העסקים שלה נאמד בכ-4 מיליון שקלים לשנה. פתרון ה-ERP שלה, אביב מדיקל 6.0, מוצע לבתי החולים כפתרון מקיף של כל צורכי בתי החולים או המרפאות, החל מתהליך הזמנת התורים ועד ניהול התקציבים ומלאי חדרי הניתוח.

מערכת תפנית, המשווקת על ידי מטריקס, כוללת את המודולים העיקריים שבתי החולים זקוקים להם: מודול לוגיסטי, מודול פיננסי, זימון תורים ומודול ATD המטפל במינהל בתי החולים או במרפאות השונות. במטריקס מעדיפים שלא התייחס לחברה המתחרה ומציינים כי בכל המקרים בהם נערכו מכרזים – הם זכו במערכות שלהם. במטריקס מצפים שגם בתי החולים האחרים ינהגו באותה מידה.

השורה התחתונה: מכרז או לא, הכספים שאינם במערכת הבריאות, ממשיכים להיות מנותבים למקומות הלא נכונים, ואין מי שיעצור את הבלגן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים