מעונן חלקית

יונתן קורפל מציע פרשנות שונה על ממצאי הדו"ח של ITIC בנושא מיחשוב ענן

ממש באחרונה פורסם סקר של חברת הייעוץ והמחקר מבוסטון, ITIC, אודות מיחשוב ענן ואימוצו. המחקר בדק ארגונים שיש בהם מאה עד מאה אלף משתמשי קצה, ב-19 מדינות שונות ובעיקר בארה"ב. מסמך זה מוביל לכאורה מסר צונן אודות קצב יישום טכנולוגיות הענן, המונח הלוהט ביותר בטרקליני הענף.

לפי החוקרים ופרשניהם, שיעור הארגונים המשתמשים בשירותי מיחשוב ענן עומד כיום על 8% בלבד. רק 7% נוספים מהארגונים מתכוונים בביטחון לאמץ את הגישה החדשנית כבר בשנה הקרובה. רוח דומה נשבה מהודעתה של גרטנר מוקדם יותר השנה, לפיה טכנולוגיות ענן אינן בשלות עדיין.

הממצאים מצביעים על הבלם העיקרי של התפשטות הגישה: האבטחה. ארגון מתקשה כביכול להפקיד גורל מערכותיו בידי גורמים חיצוניים שאינם נמצאים תחת שליטתו השוטפת. אכן היו דברים מעולם. בוויכוחים המקצועיים בענף, הספקנים תמיד מוסיפים גם את סוגיית הזמינות. בתלות בגורם חיצוני הם רואים בעיה גדולה. גם כאן יש דוגמאות הממחישות את פוטנציאל הכשל.  כולם יודעים לחזור ולהזכיר, כי בשנה החולפת נפלו המערכות של אמזון – מהספקים הגדולים של שירותי האחסון בענן. זכורים לפחות שני אירועים שכאלה בפברואר וביולי, אשתקד. אז נותרו כל הלקוחות חסרי קשר לקובציהם, עד שהתקלות תוקנו.

אני, לעומת זאת, מסיק מממצאי אותם מחקרים דווקא את ההיפך. 15% מהארגונים הרי יהיו בביטחון לקוחות השירות כבר בשנה הבאה. רק פחות מ-40% לא יודעים אם יפנו כלל לכוון זה. כאשר בוחנים את החברות הגדולות יותר, כאלה עם מעל 3,000 תחנות עבודה, מגלים תמונה עוד הרבה יותר מרשימה: 21% מהארגונים בקטגוריה זו כבר עברו להשתמש באופציית העננים, או יעברו אליה בשנה הקרובה. 36% נוספים, כבר הצהירו שהם שוקלים אופציה זו.

העובדות מדברות בעד עצמן. ב-2006 אחסנה אמזון כ-800 מיליון קבצים של לקוחות מרוחקים. המספר כיום שואף כבר כנראה ל-35 מיליארד קבצים. וזהו רק ספק אחד של קטגוריית שירותים מסוימת בעננים האלקטרוניים. התמונה ברורה: אין ספק שגם המהססים יעלו בסופו של דבר לרכבת הדוהרת. איך אפשר לדבר על כל אלה בנימה של "רק"? מישהו מכיר עוד ענפים כלל עולמיים שצומחים בקצב מסחרר שכזה? חבל על הזמן, אין כאלה.

אני סבור, כי להמשך הצמיחה המובטח של מיחשוב הענן, יש סיבות טובות. בניגוד לאמור בסקרים ובמאמרים הנ"ל, אני רואה את האבטחה ואת הזמינות דווקא כנקודות החזקות של שירותי הענן. אמנם יש מחדלים, גם שגיאות, אנחנו הרי מכירים את מרביתם. אולם חייבים לשמור על פרופורציות. הסיכוי לכשלים ולפרצות בארגונים בכלל, גדול מאשר באלה המתמחים באספקת שרותי הענן. אלה האחרונים יכולים להרשות לעצמם, כלים, נהלים, כח אדם ומתודולוגיות ברמה שתותיר מאחור כל לקוח שיבחר לעשות זאת בעצמו.

ספקי מיחשוב הענן חשופים מטבע הדברים להרבה יותר ביקורת וכיסוי עיתונאי. טוב שכך, שהרי הם משרתים ציבור לקוחות ענקי וכל כשל אצלם בולט. לא כך הדבר כאשר מדובר על ארגונים המפעילים את השירותים הללו בעצמם, בבית פנימה. אף אחד לא יודע ולא שומע על שלל המחדלים שמתרחשים מידי יום. יתרה מכך, הם יעשו הכל על מנת למנוע דליפת ידיעות על התרחשויות שכאלה, אל מחוץ למשפחה. אולם בסופו של דבר האמת ברורה והיא שמוליכה יותר ויותר לקוחות ארגוניים אל שירותים חיצוניים. שם הם יכולים לפחות לקבל התחייבויות חוזיות שסטנדרטים שהם יכתיבו אכן יישמרו.

בקיצור, רבותיי, כבר מעונן חלקית – לכל הפחות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים