מתנה ערכית

יונתן קורפל חוגג עשור לוויקיפדיה העברית ומציע לנו מה לתת לה

ביום שלישי השבוע מלאו 10 שנים לאתר העברי של ויקיפדיה (Wikipedia). ברוב המקרים אני מנסה כאן, בטור, להיות קצת שונה, אולם זהו אחד המקרים בהם אי אפשר להימנע מלהצטרף לחגיגה. על חשיבותה האדירה של האנציקלופדיה החופשית עמדתי כאן בעבר. אין ספק שזהו כיום אחד ממעיינות המידע החשובים העומדים לרשות אזרחי העולם. כשמדובר במידע פופולרי, זהו אולי החשוב שבמקורות, הלכה למעשה.

הגרסה העברית של ויקיפדיה באה לאוויר העולם כשנתיים וחצי לאחר היווסדו של האתר הכללי, והיא החלה להכות שורשים וממשיכה בזה גם כיום. באתר בלשון הקודש יש כבר קרוב ל-150 אלף ערכים והם הולכים ומתרבים בקצב ממוצע שעומד על כ-35 ביום. הגולשים דוברי העברית בהחלט מנצלים את מאגר המידע הרחב הזה: מעל 66 אלף כניסות נרשמות מדי שעה. במילים אחרות, מדי חודש בחודשו נצפים כ-47 מיליון דפים בוויקיפדיה העברית ומעל שני מיליון גולשים חודשיים ייחודיים נכנסים אליו. כל אלה מביאים את אתר המשנה של ויקיפדיה העולמית לצמרת ליגת העל של האתרים בארץ, מבחינת התנועה והפעילות. מאידך, חשוב לשים לב שיחסית לאתרי המשנה בשפות האחרות, ההיקפים אצלנו, בעיקר מבחינת מספר הערכים, אינם בולטים לטובה.

לעומת זאת, בפעילות העריכה, הגרסה העברית בולטת לחיוב. אל מול ההיקף הכמותי, מקובל להניח שפעילות העריכה היא המדד האיכותי. בעקרון, ככל שמידע עובר יותר הגהות מהיבטים שונים, הוא מלוטש יותר. הגרסה העברית מאופיינת בעריכות רבות יחסית. אולם, כאן כדאי לשים לב לשתי עובדות. ראשית, בשל הבעיות הקיומיות שמלוות את המדינה, חלק לא מבוטל מהערכים נכתבים ונערכים על רקע אידיאולוגי. תיקונים, מחיקות ומחיקות נגד של מתווכחים בנושאים שנויים במחלוקת, כגון: יחסי דתיים-חילוניים, שמאל וימין ועוד. הערכים של חסידות חב"ד או מלחמות ומבצעים של צה"ל הם דוגמאות לכך.

יש להוסיף לכך את המספר הקטן מדי לטעמי של העורכים. אלה שמחברים ערכים, כמו גם אלה שעורכים ומתקנים אותם באופן שוטף. אלוף כתיבת הערכים החדשים במהדורה העברית אחראי לבדו לכ-3% מכלל החומר. בקרב המעדכנים והמשנים, יש מי שכבר הגיע לבדו לכמעט 200 אלף פעולות שכאלה. אני מבקש לטעון שהאיכות לא נקבעת רק על ידי כמות העריכות, אלא שיש לשקלל אותה עם מידת הפיזור שלה. ככל שמלאכת הפיתוח והתחזוקה של ערכים באנציקלופדיית הרשת מרוכזת בפחות ידיים ונעשית על ידי גורמים מכורים, שמניעות אותם תפישות מסוימות, כך מוחמץ יותר הרעיון המבריק של ויקיפדיה.

על רקע כל זאת אני רוצה להציע ולהמליץ על מתנה רחבת היקף לגרסה העברית, שנעניק לה כולנו ביום חגה. באמצעות מורי התיכון, מרצי האוניברסיטה, המדריכים האישיים והמנטורים למיניהם, נדחוף את כל הדור הצעיר לקחת חלק בחיבור ובתחזוקה של ערכים. יש כאלה שכבר נוהגים כך כיום, אולם הם מעטים. אני אישית כבר ספגתי ביקורת יותר מפעם אחת כשציינתי שלא הייתי מקבל לאף חוג באוניברסיטה אדם שלא כתב לפחות ערך חדש אחד בוויקיפדיה וביצע שינויים משפרים בלפחות שלושה ערכים קיימים. פעולה שכזו תרחיב את היקפי הערכים לכדי רמה סבירה ותשפיע משמעותית על שיפור האיכות האובייקטיבית של הערכים.

בה בעת, היא תקרב את הנוער טוב ונכון יותר לחלקים המשמעותיים של הרשת, תניע אותם לפעילות יוצרת שמעבר להתכתבות רדודה ותגביר את אמונתם ביכולתם שקיימת תמיד, אם רק מעודדים אותה. אני, אגב, סבור שזוהי רק אחת מדרישות החובה המוקדמות שצריכות להידרש ממי שברצונו להפוך לאקדמאי. בנוסף, יש לדרוש מאותו מועמד להקים אתר, לפתוח בלוג ולהיות חבר פעיל ותורם בקבוצת דיון משמעותית. אבל כל אלה אינם מענייננו הפעם. אולי אעסוק בהם בעתיד, בטור נפרד.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נעמה

    אחד מהפרוייקטים החברתיים היפים, הנאורים והשימושים ברשת. האם יש פיקוח על אמינות ואיכות הידע?

  2. חמודי

    כל פעם אני המום מחדש מאיפה קורפל מביא את הנושאים האלה

  3. לימור

    מערכת החינוך אצלנו לא מכינה את התלמידים טוהסטודנטים לכישורים שנחוצים כיום לאזרחים של העולם החדש

  4. ב. השם

    אכן סיבה לחגיגה. בהחלט. ואני גם מצטרף לעצותיו של הכותב על מעורבות באינטרנט כתו כשירות ליכולת אקדמית. הבעיה היא לפקח על השימוש בחתוך-הדבק.

  5. גיגי

    יונתן קורפל שוכח שלא כל תושבי כדור הארץ רוצים או יכולים או צריכים להיות אנשי IT

אירועים קרובים