תוכן שיווקי

שומרת על הסביבה: אוניברסיטת בן גוריון הפחיתה את השימוש באנרגיה

23/05/2023 13:45
מימין לשמאל: אלכס קירילובסקי, מהנדס מערכות הבקרה, ואייל חייק, מהנדס האוניבסרסיטה, אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

צמצום אנרגיה הוא אחד הנושאים החשובים על פרק היום של כולנו; כולנו מבינים החשיבות של הפחתת ההשפעה של שינויי אקלים כדור הארץ, ובמקביל, ניצבים גם בפני עלויות אנרגיה הולכות וגדלות.

אוניברסיטת בן גוריון בנגב שמה לה למטרה לקדם פתרונות חיוניים, אסטרטגיות מותאמות ומדיניות להתמודדות עם האתגרים הסביבתיים בהווה ובעתיד – בכלל זה, נושא הפחתת שימוש האנרגיה ומציאת דרכים ויוזמות לצמצום השימוש בה.

שוחחנו עם מהנדס האוניברסיטה, אייל חייק, ומהנדס מערכות הבקרה באוניברסיטה, אלכס קירילובסקי, כדי לשמוע על הפתרונות שהוטמעו על מנת להפחית את השימוש באנרגיה.

אייל חייק, מהנדס האוניברסיטה, אונ' בן גוריון בנגב.

אייל חייק, מהנדס האוניברסיטה, אונ' בן גוריון בנגב. צילום: מתן נעים

"ניהול חכם של האנרגיה הוא בליבת העשייה שלנו", הסביר אייל. "בראש ובראשונה, הפחתת ההשפעה על הסביבה הוא יעד מרכזי מבחינת האוניברסיטה וצמצום השימוש באנרגיה הוא משמעותי ביותר. בנוסף, אנו מחפשים באופן מתמיד דרכים לצמצם באנרגיה הנצרכת, על מנת להפחית את עלות האנרגיה. האתגר הוא לשמר תנאים סביבתיים מיטביים בו-זמנית – הן לנוחות אופטימלית של הסטודנטים, הסגל והצוות, והן עבור מעבדות המחקר הרבות שיש באוניברסיטה. חשיבות ניטור הסביבה האקלימית במעבדות היא קריטית: תנאי מיזוג אוויר: טמפרטורה, לחות וסינון, יכולים להיות קריטיים להצלחה או כישלון של מחקר שאורך חודשים".

עוד הוסיף אלכס: "האוניברסיטה הטמיעה לפני מספר שנים, מערכת שליטה ובקרת מבנה סנייפר של חברת Lcontrol. המערכת מנהלת את כלל מערכות התחזוקה: מיזוג אוויר, מערכות החימום, התאורה וגילוי האש, מנטרת נתונים באופן מדויק ורציף ומתריעה על חריגות ואירועי תחזוקה, והפעלת מערכות התחזוקה נעשית על ידי לו"ז וגלאי נפח, על מנת להבטיח שימוש באנרגיה רק כאשר יש בה צורך. בהחלט ניתן לראות כי המערכת צמצמה את השימוש באנרגיה בצורה משמעותית".

"לעתים, לא צריך פרויקט מיוחד אלא רק מודעות"

"צמצום צריכת האנרגיה הפך ליעד מרכזי ובאופן תמידי אנו מחפשים פרויקטים חדשים לצמצום צריכת האנרגיה, בעזרת עריכת פגישות סדורות של סיעור מוחות, בחינת נתונים חריגים במערכת השו"ב ורעיונות לשיפור. לפני כשלוש שנים ביצענו פרויקט מאוד מעניין – שמנו לב שצריכת החשמל גבוהה מאוד באולמות בהם מתקיימים שיעורים פרונטליים בעונת הקיץ, העונה בה הסטודנטים בחופשה, למרות שיש גלאי נפח לצורך הפעלת המיזוג. עוד גילינו שהיה שימוש באולמות אלו על ידי מבקרים יחידים. בעקבות זאת ביצענו פרויקט שחיבר בין מערכת שעות הלימוד של האוניברסיטה למערכת הסנייפר, לצורך ניהול המיזוג והופתענו מהתוצאות, חווינו ירידה משמעותית של 38% בצריכת החשמל", סיפר אייל.

אלכס קירילובסקי, מהנדס מערכות הבקרה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

אלכס קירילובסקי, מהנדס מערכות הבקרה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. צילום: מתן נעים

"פרויקט נוסף שביצענו, לאחר שראינו נתונים גבוהים של צריכת אנרגיה, הוא חסכון אנרגטי במעבדות המחקר", תיאר אלכס. "האוויר במעבדות עובר תהליכי סינון קפדניים, טיפול בלחות ובטמפרטורה ונשאף החוצה על ידי מנדפים כימיים. בעזרת ניתוח הנתונים במערכת הסנייפר, בשילוב התקנת מערכת לסגירת חלון המנדפים הקיימים באופן אוטומטי כעבור 2 דקות בהעדר נוכחות מול המנדף, בסיום הפרויקט החיסכון עומד על כ-75% מתצרוכת האנרגיה".

"לעתים, לא צריך פרויקט מיוחד אלא רק מודעות. בבניין מסוים מערכת מניית חשמל הציגה שוב ושוב התרעה על כך שיש תצרוכת אנרגיה גבוהה. ישבנו עם צוות הבניין והראנו להם את הנתונים ביחס ליתר בנייני הקמפוס. חווינו ירידה דרמטית בצריכת האנרגיה באותו הבניין באופן מיידי לאחר אותו מפגש, שכן בוצעו שמירה על פתחים סגורים, כיוונון טמפרטורה נכון ועוד", אמר.

"לפעמים, שינויים קטנים אך משמעותיים יכולים להוות השפעה גדולה על כמות האנרגיה שבה אנו משתמשים. הפחתת צריכת האנרגיה היא אתגר חשוב וחלק ממחויבות לעולם שלנו", סיכם אייל.

לאתר Lcontrol לחצו כאן.

אירועים קרובים