"רפורמת לימודי המדעים וההיי-טק של שר החינוך – ריקה מתוכן"
כך אמר מנשה לוי, יו"ר פורום מנהלי בתי הספר התיכוניים, בתגובה לרפורמה במקצועות ה-STEM - מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה - שעליה הכריז שר החינוך, יואב קיש ● לדבריו, "זו אינה תוכנית אמיתית, זאת הטעיה"
משרד החינוך הכריז לקראת פתיתת שנת הלימודים על רפורמת ישראל ריאלית, שנועדה לקדם את לימודי מקצועות ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), והעניק לה מעמד של תוכנית לאומית, עם תקציבים מתאימים.
מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל החינוך הטכנולוגי במשרד החינוך, פירטה על התוכנית בראיון עימה שפרסמנו אתמול (א'), לקראת פתיחת שנת הלימודים. היא אמרה כי השינוי שבא לידי ביטוי בתוכנית הוא "בדרך שבה מנגישים את חומרי הלימוד לתלמידים, עם חיבור למציאות שהם מכירים אותה… בבחינות החדשות יהיו שאלות שיעסקו בגובה שכר, באוריינות פיננסית. התלמידים יקבלו גרפים, טבלאות, והם יצטרכו לנתח את הנתונים. כבר כיום הם משתמשים במיינקראפט – משחק שכל תלמיד מכיר, ואנחנו מטילים עליהם במסגרת זו משימות שונות שקשורות לתכנון ובנייה, שמתחברות לגיאומטריה".
התוכנית זכתה לביקורת מצד מורים ומנהלים – הן ביקורת על התוכנית עצמה והן על כך ששר החינוך, יואב קיש, לא שיתף אותם בהכנתה. מנשה לוי, יו"ר פורום מנהלי בתי הספר התיכוניים, אמר כי "שר החינוך מציג את תוכניתו, ישראל ריאלית, כפתרון לכישלון המחפיר של תלמידינו במבחנים הבינלאומיים במתמטיקה ובמדעים. אבל זו אינה רפורמה אמיתית, זו הטעיה".
"במקום טיפול שורש, קיש מציע תוספת של שעות לימוד והקצאת 500 מיליון שקלים, שרק 20% מהם הם כסף חדש. קיש מתעלם מהבעיות האמיתיות: תוכניות לימודים מיושנות, שאינן תואמות לסטנדרטים הבינלאומיים, ומחסור חמור באלפי מורים איכותיים בתחום. כבר כיום המערכת מתקשה למצוא מורים מתאימים, ומגמות לימוד במדעים מתבטלות", ציין.
לוי הוסיף כי "התוכנית הזו מוכיחה שוב שקיש לא מאמין בעצמאות אנשי המקצוע בשטח, אלא רואה בהם קבלני ביצוע לפקודותיו. זו לא רפורמה, זו פעולה שמסכנת את עתיד דור הסטארט-אפ שלנו. בלי גיוס מסיבי של מורים טובים ושינוי מהותי בתוכניות הלימודים, זו תוכנית כושלת וחסרת סיכוי!".
תגובת משרד החינוך
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "תוכנית ישראל ריאלית היא מהלך עומק, עם אופק תקציבי של 1.285 מיליארד שקלים עד 2028. הרפורמה מבקשת לשנות מן היסוד את האזורים שהחלישו את הישגי ישראל במבחנים הבינלאומיים – לעדכן תוכניות לימוד מיושנות, לחזק את כוח ההוראה, ולהבטיח פיקוח ויישום אפקטיביים בשטח. עדכון תוכניות ה-STEM על בסיס סטנדרטים בינלאומיים מותאמים לישראל נמצא בימים אלה בשלביו הסופיים. הוצאות הספרים נדרשו לעצור הדפסות ישנות ולהיערך לתכנים החדשים, וכל בית ספר מפנה תקציב ייעודי לציוד מעבדות, סיורים ותוכניות ייחודיות, שיחברו את התלמידים ללמידה מעשית ורלוונטית".
עוד צוין בתגובת המשרד שבמסגרת התוכנית "הורחבו מסלולי ההכשרה והגיוס למורים: בתוך שלוש שנים יצטרפו לפחות 2,000 מורי STEM חדשים. מעל 14 אלף מורי מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים כבר משתתפים בהכשרות חדשניות, ולצידן מוקמות מאות קבוצות מצוינות בהיי-טק ובבינה מלאכותית בפריפריה – כך שכל תלמיד רביעי בפריפריה יזכה למסלול מצוינות".











ככה זה כשממנים במשרד מימויים לא מקצועיים לפי נפוטיזם, במקום לשמר אנשי מקצוע שתרמו למשרד במשך שנים. הם כבר עושים הכל. ומהמקפצה. .
התוכנית מבוססת על תשלום לספקים חיצוניים ולא על מורים שצמחו במערכת. מנהלי התוכנית צריכים להיות אנשי חינוך טכנולוגי מהשטח, עם ניסיון של לפחות 5 שנים בהגשת תלמידים לבגרות. לא סביר שאנשים שלא מכירים את תכני הלימוד יקבלו החלטות חינוכיות.
מסכימה לחלוטין.באמצע אוגוסט מגיע חוזר שמודיע על ה"רפורמה".בלי הכנה,בלי ידיעה איך ליישם זאת בשיעורים והמון פגישות זום אחר הצהריים בניגוד להסכמי אופק.אף אחד לא יודע מה ואיך עושים.אבל כרגיל מנחיתים מושג מפוצץ וחושבים שבזה די.מערכת כושלת שחייבת טיפול עומק-שינוי התוכניות,שינוי שיטות הלימוד,הוצאת המשרד ממינויים פוליטיים,מורים איכותיים,הפיכת בתי הספר למקום שלומדים בו ולא לבייביסיטר.
ברור שהתכנית היא פייק גמור ואנשים שלא מבינים מה קורה בשטח הכינו אותה את הבעיות העיקריות: כיתות קטנות מורים שמבינים מדעים ומוכשרים למדעים אפשרות ללמידה פעילה ומסקרנת(מעבדות, ציוד, לבורנטים.) דגש על מיומנויות בליווי מקצועי של המורים כשכל זה יילקח בחשבון תהיה התקדמות.
אני מורה למדעים פיזיקה, מעוניין ללמד ביום החופשי שלי כדי להעלות את השכר. 2 מנהלות התקשרו ב 31/08 אם אוכל לבוא ללמד אצלהן. ברור לי שעוד חודש יגידו שחרגתי במשרה ןיבקשו את הכסף חזרה ואני ארגיש לא נעים ואשאר בחינם. בקשתי שכר לא דרך משרד החינוך, אם לא יש חוף ים נהדר, לא עובדים בחינם יואב קיש תתעורר, תוריד את ההגבלה על חריגת משרה תקבל עוד שעות הוראה.
קיש הוא המיץ של הז2ל אפילו החבר שלו מהטייסת עז2 אותו
תגובת משרד החינוך על הוספת 2000 מורי stem מעוררת גיחוך ומעידה על נתק מדאיג מהשטח. כבר היום חסרים אלפי מורים בכל תחומי הלימוד, כאשר מורים רבים מלמדים תחומים שבהם לא התמחו. במשך שנים רבות משרד החינוך התעלם מבעיית המחסור במורים וטען שמדובר בחוסר "נקודתי", ורק היום המשרד מודה בפה מלא בעובדות, אבל ממשיך בניסיונות לבלבל אותנו במילים ריקות מתוכן ובהבטחות שווא. קיש אולי היה טייס מוכשר, אבל בינתיים הוא מרחף ולא נוחת עם כשלונות אין ספור, 27 בעלי תפקידים בכירים שפרשו, והאיש ממשיך לחייך ולפזר הבטחות ריקות...
כשהשר ריק מתוכן, אין למה לצפות
שר החינוך חלול דבריו חלולים ואינו דובר אמת כמו הבוס שלו
מה רציתם? יושבים במגדלי הייטק ושולחים מורים להתמודד עם תלמידים במשכורת נמוכה. מי בכלל רוצה להיות מורה? אתה יכול לחפש אבל תתקשה מאוד למצוא. בטוח שגם שר החינוך רוצה מורים טובים במערכת אבל אין. בסוף ההייטק שיכול לתרום כספים לחינוך לא נוקף אצבע ולמדינה אין מספיק. קל מאוד לזרוק ססמאות אבל תשובות גם לך אין
ברור! מה ציפית משר ריק מתוכן
זה יותר נראה כמו רפורמת stam לא stem
מדויק ביותר עצוב שזה המצב
שר החינוך קיש שוב מבטל ספרים ותכניות במתמטיקה,ומשנה שוב את מבנה הבגרויות 3,4,5 יחידות,במקום לעסוק בעיקר:איך למשוך להוראת מתמטיקה כוחות טובים הן בידע והן בכושר ההוראה והחינוך ואיך לקדם המתמטיקה באזורים החרדי והערבי,שמתוך האלפים שם יצאו גם אלופים.
קיש הוא כישלון וילדינו ונכדינו משלמים את המחיר. לממשלת החורבן אין ענין בנושא.
ברור ששר החינוך מתעסק בפוליטיקה ואין לו שום עניין בקידום החינוך אלא בפיטום החרדים
זורקים כסף לפח עם רפרמות מיותרות . במקום הכשרת מורים , כיתות קטנות יותר יועצות ופסיכולוגים בבתי הספר . עצוב שלא חושבים בכלל על הילדים ,רק מחפשים כותרות .