כשמשרד החינוך מחרטט עם AI – איזה מסר הוא שולח לתלמידים?
סערת שישיית הבינה המלאכותית של משרד החינוך הפכה לבדיחת רשת עוקצנית - אבל מעבר לפייק, עולה השאלה: איזה מסר זה שולח לילדים על חינוך, אמת ויושרה? ומה נעשה עם הציפייה שילדינו ישכילו בבי"ס?
משרד החינוך עורר בסופ"ש סערה ברשתות החברתיות, וזו כללה לעג רב וגם לא מעט תדהמה. המשרד פרסם ביום ו' פוסט ובו תמונה של שישה ילדים, אותם הציג כ"שישייה היחידה בארץ שעולה לכיתה א'", ואף "חשף" את שמותיהם: אורן, עומר, אורי, נדב, דביר וגיל אורנשטיין. הפוסט, שפורסם לקראת פתיחת שנת הלימודים שתחול מחר (ב'), כלל גם לכאורה ציטוט של אימם, אילנית, שסיפרה כי לקחה הפסקה של שנתיים מהעבודה כדי להתמקד בגידול הילדים, בזמן שבעלה היה המפרנס היחיד, והביעה התרגשות רבה לקראת עליית בניה לכיתה א'.
אלא שמגיבים רבים, חדי עין ומעודכנים בהתפתחויות הטק הכי דומיננטיות שעוברות על העולם כיום, זיהו מיד כי מדובר בתוצר AI שאין בינו לבין המציאות דבר וחצי דבר. התגובות לא איחרו לבוא והפעם הן היו, יש לציין, ארסיות, ציניות וזועמות במיוחד. אחת המגיבות כתבה למשל: "אחד המביכים שלכם. מערכת החינוך בקריסה, אין מורים, אין ערכים ובתי הספר בקושי מחזיקים מעמד. זה מה שמצאתם להעלות? סיפור AI שוביניסטי על שישייה מומצאת עם אמא בבית ואבא מפרנס? תתמקדו בלשפר את החינוך לא לדרדר את השיח ברשת".
משתמשת פייסבוק אחרת הגיבה ב-"זאת בוודאות תמונת AI מאוד מוזר שבחרתם להשתמש בה… אתם לא משרד ממשלתי שלא אמור להמציא סיפורים פייק?" וגולש אחר ציין בתגובתו: "אתם הזויים, זה AI מכף רגל ועד ראש. תסתכלו על העין השמאלית של הילד הימני, ובכלל על איכות התמונה, אופי הלבוש והסטייל המאוד ייחודי שלהם. מקווה שהתלמידים יהיו קצת יותר חדים מכם".
כליי הבינה המלאכותית – ChatGPT ודומיו, הזמינים כיום לכל מתעניין ובחינם – מפחידים מורים, גורמים פדגוגים והורים, החוששים שהילדים יפסיקו ללמוד בעצמם ויישענו אך ורק על יכולות יצירת התוכן והחיפוש של הטכנולוגיה החדשנית. במערכות החינוך שוברים הלכה למעשה את הראש כדי לפענח כיצד ממנפים את היכולת המופלאה של ג'מיני או קלוד לטובת העשרת תכני לימוד מחד, ומאידך משאירים את הילדים במצב למידה
עקב כל זאת, כמו כדי להכביר חטא על פשע, המשרד, שבהתחלה פרסם את הפוסט מבלי לציין כי התמונה והסיפור נוצרו באמצעות בינה מלאכותית, הגיב וניסה למנף את הפרסום שלו עצמו לטובתו: "טוב, מודים – השישייה הזאת לא באמת בדרך לכיתה א'. התמונה נוצרה ב-AI רצינו לפתוח את השנה עם חיוך וגם להזכיר: כמו בבית הספר – גם ברשת שווה תמיד לעצור, לבדוק, ולהפעיל חשיבה ביקורתית. מאחלים לכולם שנת לימודים סקרנית, מהנה ומלאה בהפתעות טובות".
התגובות על התגובה, שלא נראה כי איש האמין לה, היו אפילו ארסיות יותר. ואז הציף את הרשתות גם גל של גרסאות של תמונות השישיה, שמכמה מהן תוכלו להתרשם כאן.
פייק ניוז, זיוף והונאה – האם זה לא בדיוק מה שאנחנו נאבקים בו?
בנוסף, כדאי לומר שעל אף ששר החינוך, יואב קיש, לא הוזכר ישירות בפוסט, או הגיב עליו, חלק מהגולשים קישרו את הפרסום אליו ואל השנה הסוערת שעבר המשרד תחתיו, שכללה שביתות מורים, בעיות תקציב ושינויי תוכנית לימודים שנויים במחלוקת.
בין אם השר קיש אשם בהתנהלות המשונה הזו, ובין אם לאו – אני כאן כדי לציין שחוסר השקיפות המטופש המגולם במהלך המסוים של משרד החינוך מייצר, לפחות לכאורה, סאבטקסט שאומר כי המשרד עוסק בהפצת שקרים ועידוד גישה של זיוף ותרמית – במקום כנות ויושרה.
אנחנו שולחים את ילדינו למערכות החינוך כדי שאופקיהם יתרחבו, שהם יצאו מהמסכים והצגים אל מידעים בדוקים ומעמקים בתחומים אחרים, ואנחנו מקווים שהם אכן יקבלו בבית הספר את אותו אלמנט שנראה כחסר בעולמנו הכאותי ורב חדשות הכזב וההטיות. אני לא נאיבית ויודעת שהטיות, עיוותי מציאות ונרטיבים מטעם עדיין גם מככבים בתכני הלימוד, אבל בכל זאת אי אפשר להתכחש לכך שלימודים מסל הליבה למשל של ספרות, מדעים, מתמטיקה ואנגלית, מעשירים את עולם ילדינו. וטוב שכך.
כליי הבינה המלאכותית – ChatGPT ודומיו, הזמינים כיום לכל מתעניין ובחינם – מפחידים מורים, גורמים פדגוגים והורים, החוששים שהילדים יפסיקו ללמוד בעצמם ויישענו אך ורק על יכולות יצירת התוכן והחיפוש של הטכנולוגיה החדשנית. במערכות החינוך שוברים הלכה למעשה את הראש כדי לפענח כיצד ממנפים את היכולת המופלאה של ג'מיני או קלוד לטובת העשרת תכני לימוד מחד, ומאידך משאירים את הילדים במצב למידה.
כעת נשאלת השאלה – איזה מסר עובר ממשרד החינוך כשהוא משתמש ב-AI לצורך רמיה, לכאורה, של ציבור עוקביו במדיה החברתית? ועוד יותר מכך, לנוכח פוסט שנת הלימודים החדשה של המשרד, גם נתהית התהייה – האם הציפייה שילדינו ישכילו בבי"ס היא בכלל עדיין מחוברת למציאות וריאלית?!











07/10 של מערכת החינוך. אין מדובר במדינה בהכחשה, אלא בעם שהיה מפואר ונמצא בסכנת הכחדה.