באזזפיד מתכוננת להשיק רשת חברתית של שמחה ויצירתיות
פלטפורמת BF Island תספק תוכן אחר מתוכן ה-'SNARF' - המונע על ידי אלגוריתמים ומניפולציות רגשיות והנפוץ כיום ● לטענת המנכ"ל, ג'ונה פרטי, כולנו כמהים לאלטרנטיבות ולכן הוא מנסה ליצור מרחב כזה כעת
חברת המדיה הדיגיטלית באזזפיד (BuzzFeed) הכריזה באחרונה על הקמת פלטפורמה חברתית חדשה בשם BF Island, שמטרתה להציע אלטרנטיבה חיובית לרשתות החברתיות הקיימות, המונעות בידי אלגוריתמים ממכרים ותוכן שלילי ורעיל.
באזזפיד, שנוסדה בשנת 2006, מוּכרת בזכות תכנים ויראליים, בידור קליל וחדשות פופולריות, ואולם כעת החברה שואפת לשנות את פני האינטרנט, ולהחזיר אל הגולשים את היצירתיות והשמחה שאפיינו את המרחב הקיברנטי בעבר.
מנכ"ל באזזפיד, ג'ונה פרטי, טוען כי הרשתות החברתיות המובילות הפקירו את האחריות שלהן לתכנים ולתרבות, ובמקום זאת העבירו את השליטה לידי אלגוריתמי AI. אלו, כך אמר, לומדים את התנהלותנו באופן מעמיק ומייצרים תוכן שממקסם בכל מחיר, וללא שיקולים שאינם עסקיים, את המעורבות (Engagment) שלנו המשתמשים בפלטפורמות הסושיאל. לדבריו, התוצאה היא עולם דיגיטלי הנשלט על ידי מה שהוא מכנה 'SNARF' – הלחם ראשית התיבות של Stakes (הימור, סיכון), Novelty (חידוש), Anger (כעס), Retention (שימור) ו-Fear (פחד). אלו מניעים כיום את התוכן הנפוץ שכולנו צורכים, ושלדברי פרטי – ממנו הוא רוצה לשחרר את המשתמשים.
— BuzzFeed (@BuzzFeed) February 11, 2025
בין השאר הרחיב פרטי וטען גם כי כיום המצב הוא כזה שיוצרי תוכן נאלצים לפרסם תוכן מסוג זה, פשוט כדי להישאר רלוונטיים ולהתפרנס. פרטי הסביר בין השאר כיצד יוצרי תוכן כיום מגזימים בסיכונים שונים (למשל באתגרי טיקטוק) כדי להפוך את התוכן שלהם לפופולרי יותר, איך הם מתמרנים כעס על מנת להניע מעורבות דרך ליבוי יצרים וזעם, מייצרים שימור של העוקבים שלהם ושל צופים אקראיים, על ידי הבטחות לתגמולים שונים בסוף הסרטונים שלהם, ומעוררים פחד כדי לגרום לאנשים להעדיף עיסוק בתכניהם.

מנכ"ל באזזזפיד, ג'ונה פרטי. צילום: ויקימדיה
מה יהיה שונה ב-BF Island?
באזזפיד, כך לדברי מנכ"לה, מתכוונת ליצור אלטרנטיבה לרשתות החברתיות הקיימות ולהתנהלותן זו – על ידי בניית רשת חברתית חדשה שתעודד יצירתיות, חיבור ושמחה. עוד דווח כי הפלטפורמה החדשה עתידה לשלב כלי AI מתקדמים, אבל במקרה שלה מתוך כוונה שהללו יעצימו את המשתמשים ויאפשרו להם לבטא את עצמם וליצור קשרים משמעותיים. פרטי טוען שהציבור מתחיל להבין שהמערכת "שבורה" ומשתמשים רבים ממש רוצים כבר דבר-מה אחר במקומה.
הפרטים על הפלטפורמה החדשה עדיין לא פורסמו במלואם, אך ידוע שהיא תתמקד בסיפורים אינטראקטיביים, פורמטים חדשים של תוכן, וכאמור – כלי AI חדשניים. לפי הדיווחים, הפלטפורמה תציע חוויה "מוזרה, משונה ושמחה", פשוט במטרה להחזיר את הכיף לאינטרנט. משתמשים שיקדימו להירשם לשירות יקבלו הזדמנות לעזור בעיצוב ובפיתוחה של BF Island.
עוד נודע כי היוזמה החדשה עתידה לשלב את HuffPost, Tasty ונכסים אחרים של באזזפיד בתוכה, כדי ליצור משהו שדומה יותר לאפליקציית חדשות, מאשר לרשת חברתית במתכונתה הקלאסית.
פרטי סיכם את מה שמניע את המהלך ואמר: "אני שבע מעצות לחברות הפלטפורמה לגבי איך לתקן את האינטרנט, אם אנחנו רוצים שזה ייעשה כמו שצריך – אנחנו צריכים לעשות את זה בעצמנו!".
אנדרו האצ'ינסון מ-Social Media Today הביע ספקנות לגבי סיכויי ההצלחה של היוזמה החדשה, וטען שהפלטפורמה שתושק נשמעת יותר כמו גרסה מרכזית ומעודנת של הפלטפורמות של באזזפיד באפליקציה, ולא כרשת חברתית אמיתית. עם זאת, הוא הסכים עם פרטי שהאלגוריתמים הדיגיטליים של הרשתות החברתיות הקיימות "הדביקו בחולי" את הדרך שבה אנחנו ניגשים לדברים רבים.
יש לציין כי באזזפיד צמצמה את פעילותה בשנים האחרונות, סגרה את BuzzFeed News ומכרה את Complex. נכון לאפריל 2024, לחברה היו 642 עובדים. לנוכח גודלה המצומצם יש לצפות שהרשת החברתית שלה לא תהווה איום גדול על פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, ת'רדס, ופלטפורמות מדיה חברתית אחרות, אבל מצד שני – אין לדעת עד כמה הצמאון של אנשים ל"אינטרנט כייפי" גדול באמת.











תגובות
(0)