"מתעשרי ההיי-טק מעמיקים את הפערים בינם לשאר הציבור"

כך כתב איתן אבריאל, העורך הראשי של דה מרקר, בנימוק לבחירת מתעשרי ההיי-טק למקום הראשון ברשימת 100 המשפיעים של העיתון ● איש ההיי-טק הבא אחריהם בדירוג נמצא רק במקום ה-16, והוא בכלל אמריקני - מארק צוקרברג

יותר כסף למתעשרי ההיי-טק = יותר פערים בינם לבין האחרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

"ההון הרב שזורם להיי-טק הישראלי מעמיק את הפערים בין היזמים והעובדים בענף לשאר הציבור" – כך קובע איתן אבריאל, העורך הראשי של דה מרקר, במאמר שפרסם באתר. המאמר פורסם במסגרת בחירתם של מתעשרי ההיי-טק החדשים למקום הראשון ברשימת "100 המשפיעים 2021" של דה מרקר, שכוללת את האנשים והתהליכים שעל פי העיתון משנים את ישראל.

ברשימה נכללים אנשים וקבוצות מתחומים שונים, ואותם מתעשרי היי-טק הם היחידים מהענף שנמצאים בעשירייה הראשונה שלה. מלבדם כוללים עשרת המקומות הראשונים בדירוג, בסדר יורד, את ילדי הדורות הבאים; אביגדור ליברמן ורם בלניקוב, שר האוצר ומנכ"ל המשרד; ג'נט ילן וג'רום פאואל, שרת האוצר האמריקנית ויו"ר הפד – הבנק המרכזי של ארצות הברית; הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ושר הביטחון, בני גנץ; ראש הממשלה, נפתלי בנט, שנמצא רק במקום השישי; ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראשת שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות; ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"ם; שרת התחבורה, מרב מיכאלי; ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שסוגרת את העשירייה הראשונה.

אבריאל מנמק את בחירת דה מרקר במתעשרי ההיי-טק בכך ש-"בשנה האחרונה הציף כסף רב את ענף ההיי-טק הישראלי. יזמים, מנהלים, משקיעים ועובדים בחברות היי-טק התעשרו כמעט בן לילה, ואין לנו שום סיבה להניח שמציאות זו תשתנה בשנים הקרובות. לפי כל ההערכות, בשנים הבאות המגמה הזו תימשך. עוד עשרות אלפי היי-טקיסטים וסטארט-אפיסטים יתעשרו, יצברו מזומנים, מניות או אופציות בערך של מיליוני שקלים עד עשרות מיליוני דולרים לאדם – וההתעשרות הזו צפויה לשנות את פני המדינה".

הוא מציין ש-"גם לפני שנת 2020 היו מדי פעם קבוצות של בעלי מקצוע שהתעשרו כמעט בן לילה… אבל המספרים היו צנועים – אולי כמה מאות בכל תקופה ובכל מקצוע. לעומתם, גל מתעשרי ההיי-טק הוא בהיקפים שונים לחלוטין. איש אינו יודע את המספרים המדויקים, אבל ההערכות הן שישנם עשרות אלפי אנשי הייטק שצברו הון – רובם, אגב, גברים. כל מי שניסה להעריך את סך השווי של ניירות הערך הללו הגיע לעשרות מיליארדי שקלים".

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ומשפיע על ישראל. מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ומשפיע על ישראל. מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

מי בהמשך הרשימה?

איש ההיי-טק הבא ברשימת המשנים את ישראל הוא מארק צוקרברג, במקום ה-16. אמנם, צוקרברג הוא אמריקני, אבל ההשפעה של פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ שבבעלותו על החברה הישראלית ועל הציבור בישראל הינה רבה.

במקום ה-18 ברשימה נמצאים מנהלי הבנקים הדיגיטליים: גל בר דעה, מנכ"ל הבנק הדיגיטלי הראשון, של פרופ' אמנון שעשוע, קובי מלכין, מנכ"ל הבנק הדיגיטלי שמקים ניר צוק (שהקים גם את פאלו אלטו) וגולן שרמן, ראש חטיבת החדשנות בבנק הפועלים. את העשירייה השנייה סוגר תא"ל י', המפקד החדש של יחידה 8200.

ג'ף הורינג, מנכ"ל וממייסדי קרן אינסייט פרטנרס. צילום: יח"צ

ג'ף הורינג, מנכ"ל וממייסדי קרן אינסייט פרטנרס. צילום: יח"צ

עוד בהמשך הרשימה של דה מרקר, במקום ה-30 נמצאים ארבעה מנכ"לים בישראל של חברות רב לאומיות: יניב גרטי מאינטל, פרופ' יוסי מטיאס מגוגל – מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח המקומי של החברה, מיכל ברוורמן-בלומנשטיק ממיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח ורוני פרידמן מאפל ישראל. ג'ף הורינג, מנכ"ל וממייסדי קרן ההשקעות אינסייט פרטנרס, אחת המשקיעות הגדולות בהיי-טק הישראלי, מדורג במקום ה-35. במקום ה-41 נמצא אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, ואת ה-50 הגדולים סוגר פט גלסינגר, המנכ"ל החדש (יחסית) של אינטל העולמית.

פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל. צילום: ג'ק מורטון

פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל. צילום: ג'ק מורטון

במקום ה-53 נמצאים משפיעני הרשת, שמגיעים לקהל הצעיר, שמשתמש באינסטגרם ובטיקטוק. מיד אחריהם ממוקמת תאיר איפרגן, ממלאת מקום הממונה על זרוע העבודה במשרד הכלכלה, שאמנם לא מתעסקת רק בהיי-טק, אבל כוללת גם הכשרות של עובדים לעולם הטכנולוגי – מה שיכול לסייע בצמצום המחסור הכרוני בעובדים בענף.

מייסדי מאנדיי, ערן זינמן (מימין) ורועי מן. צילום: נתנאל טוביאס

מייסדי מאנדיי, ערן זינמן (מימין) ורועי מן. צילום: נתנאל טוביאס

כמו כן, הרשימה כוללת את העיתונאים החרדים ברשתות החברתיות (במקום ה-60); טל דוד, ראש התוכנית הלאומית למדע וטכנולוגיה קוונטיים (63); ערן זינמן ורועי מן, מייסדי מאנדיי (69); סוחרי הרשתות החברתיות (70); פרופ' אואור שאהין וד"ר אוזלם טורצ'י, מייסדי ביונטק, שפיתחה את הטכנולוגיה שבבסיס החיסון של פייזר נגד הקורונה (72); עינת גז, מנכ"לית פפאיה גלובל והאישה הראשונה שמנהלת חברה ישראלית שנמצאת במועדון היוניקורנים (82); שגיא בר, מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר (85); שר התקשורת, יועז הנדל (91); יוני אסיא, מנכ"ל וממייסדי איטורו, ותומר בר זאב, מנכ"ל איירון סורס (שניהם מדורגים במקום ה-94); וערן יעקובוביץ' וארבל זינגר, מנהלי קבוצת הפייסבוק צרות בהיי-טק (96).

יוני אסיא, מנכ"ל איטורו ואחד ממייסדיה. צילום: יח"צ

יוני אסיא, מנכ"ל איטורו ואחד ממייסדיה. צילום: יח"צ

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נמצא במקום ה-11 ברשימה, וסוגרים אותה שני פוליטיקאים ישראליים בכירים: נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ויו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניב

    עובדי ההייטק משלמים 60% מס הכנסה. אוכלי החינם צריכים לנשק לנו את הרגליים. שר הכלכלה הוא אוכל חינם. הגיע הזמן שעובדי ההייטק (יש 300 אלף כאלה!) יקימו מפלגה לפני שיעלו להם שוב את מס ההכנסה!

  2. אבי

    הבן אדם מקשקש ואתם נותנים לו במה... מה עדיף, מדינה של עניים עם מיסים גבוהים או מדינה מלאה בסיפורי הצלחה ? בדרך שעוד ועוד יהיו חלק מסיפור ההצלחה יש גם תקופת מעבר. אז לבוא בשלילות על כל ההצלחןת זה שילוב של קנאה וטיפשות.

אירועים קרובים