טיק-טוק: רשת חברתית, הדור הבא

הרשת החברתית מסין כובשת בסערה צעירים מכל העולם • מה יש בטיקטוק שהפך אותה ללהיט בן לילה, ומי המרוויח הגדול ממנה?

02/07/2020 16:56
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ ניו אדווייס.

בראשית הייתה הפייסבוק. כולם פתחו בה חשבונות וכולם היו מרוצים. עברו השנים. הצעירים אמרו "פייסבוק זה לזקנים" ועברו לאינסטגרם. שוב עברו כמה שנים. צעירי העולם אמרו "אוקיי, בומר", ופתחו חשבונות סנאפצ'ט לרוב. ועכשיו? כל מי שנעורים בליבו כבר בטיק-טוק, רוקד ועושה ליפ-סינק.

אז איך טיק-טוק הגיעה ליותר ממיליארד הורדות תוך שנתיים? למה הילדים שלכם מצטלמים רוקדים וכמה כסף מיוצר בזכותה? אם אתם קשישים שעדיין קוראים, וסרטונים בני 15 שניות קצרים מדי עבורכם – המשיכו לקרוא וגלו הכל על טיק-טוק.

תוכן בטיק-טוק: עניין של תרבות 

יוצרי טיק-טוק הבינו שתוכן הוא עניין של תרבות ויצרו את הסביבה המושלמת לקהל היעד שלהם – ילדים בבית ספר יסודי ובני נוער. התרבות שלהם היא תרבות דור ה-Z, תרבות האינסטנט, או תרבות הממים (Memes). מה זה אומר? צעירים מתקשרים הרבה בעזרת סרטוני וידיאו קצרים, מהירים ותופסי עין. הטכנולוגיה של הרשתות החברתיות החדשות (בעיקר סנאפצ'ט וטיק-טוק) תוכננה כדי לאפשר להם ליצור ולערוך סרטונים כאלו בקלות.

הקצב המהיר מורגש כבר בהתקנה. בעוד שמרבית האפליקציות האחרות (רשתות חברתיות ובכלל) דורשות רישום, בטיקטוק מסך הפתיחה מורכב מבחירת תחומי העניין של המשתמש: קומדיה, בידור, אוכל, ריקוד, אהבה ודייטים. לא תמצאו פוליטיקה, חדשות ושאר משביתי השמחה שיש בפייסבוק. במסך הבא בוחרים מגדר ו… זהו! סרטוני משתמשים מתחילים להתנגן.

דפדוף מעלה-מטה עובר בין סרטונים. למען האמת, רבים מהם מושקעים ומהנים. ב-15 שניות בלבד היוצרים מצליחים להעביר מסר קומי, מעשיר או מעורר השראה – משימה יצירתית לא פשוטה כלל. האפליקציה מציעה מגוון כלים ליצירת תוכן מעניין ומעשיר, כולל פילטרים, סטיקרים וכמובן מגוון כלים ליצירת סרטונים מוזיקליים – אחד הכוחות שהביאה איתה אפליקציית Musical.ly, הגלגול הראשון של טיק-טוק (ראו להלן).

חשוב לציין שלא קיבלתי סרטונים שכיכבו בהם ילדים. המערכת כנראה זיהתה את מרום גילי והציגה סרטונים של יוצרים בוגרים יותר (בהם השחקנית מאיה דגן בסרטון משעשע). לכן חשוב לציין, שבטיק-טוק קיים עולם שרוב המבוגרים אינם חשופים אליו – עולמם של ילדים ובני נוער, שמתקשרים זה עם זה וחשופים לתוכן ולאנשים לא ראויים. בין השערוריות שנקשרו לטיק-טוק ניתן לציין את טרנד האתגרים המצולמים, שכבר גרמו לפגיעות גופניות ואף למוות, חשיפה לתכנים מיניים, ולמרבה הצער גם נפילה לפגישות עם מתחזים בעלי כוונות לא טובות.

Let’s TikTok Business: מי מרוויח מהריקודים של הילדים שלנו?

טיק-טוק היא חלק מקבוצת בייט-דאנס (ByteDance) הסינית, שמפעילה אפליקציות נוספות. טיק-טוק מבוססת על אפליקציה בשם Musical.ly, שכללה מגוון אתגרים מוזיקליים שיתופיים ונרכשה על ידי בייט-דאנס ב-2018. רכישה זו פרצה את הדרך לטיק-טוק והפכה אותה למפלצת התוכן שהיא היום.

ב-2019 פתחה טיקטוק מערכת פרסום באפליקציה, המנוע ל-17 מיליארד הדולר שהחברה הרוויחה ב-2019. המערכת כוללת אלמנטים קלאסיים של קידום ממומן דיגיטלי (ממשק ליצירת מודעות, הגדרת קהלים ועוד). תוכן המודעות הוא וידיאו בסגנון וברוח של טיק-טוק. במקביל, החברה מפתחת שלל כלי פרסום מתקדמים יותר, כולל מודעות מציאות רבודה (AR), ממשק פרסום עם משפיענים ועוד. בין המפרסמים שכבר עובדים עם טיק-טוק ניתן לציין את ליגות ה-NBA וה-NFL, חברת HP, ענקית האופנה קלווין קליין, חברת ההנעלה קרוקס (Crocs), פורטנייט ועוד.

מעניין לציין, שחברות בעלות אופי שמרני יותר מנסות את כוחן בפרסום בטיק-טוק. לדוגמה, בשיא תקופת הקורונה, חברות ביטוח סיניות פרסמו באינטנסיביות בטיק-טוק. כמו כן, העיתון הוותיק הוושינגטון פוסט (Washington Post) הפך לאחד המפרסמים הבולטים בה. לפי הערכות, ככל שהפופולאריות של טיק-טוק תצמח, כך יעלה גם גיל המשתמשים. לפיכך, אנו צפויים לראות בה יותר פרסומים של בנקים, חברות ביטוח, חברות נדל"ן ושאר הגופים ה"משעממים", שעד כה פרסמו בעיקר בפייסבוק. האם הפרסום יהיה אפקטיבי? תלוי אם התוכן שלהם יהיה נאמן לתרבות הטיק-טוק.

ובינתיים, בפייסבוק: תחילת הסוף, או עוד יום במשרד? 

ברוח פסקת הפתיחה, הגיוני היה אם בפייסבוק היה עכשיו רק חושך על פני תהום. אבל זה ממש לא המצב.

לפני יותר מעשור פנתה אלי יזמית מוכשרת לייעוץ. "'כולם יודעים שפייסבוק עומדת ליפול", היא אמרה, "עכשיו הזמן להקים את היורשת!" היזמית השקיעה מאות אלפי שקלים בפיתוח רשת חברתית חדשה שלא התרוממה, כמו רבים אחרים כמוה. ופייסבוק? גדלה משנה לשנה. ב-2018 החברה הרוויחה 55 מיליארד דולר וב-2019 היא הרוויחה 70 מיליארד. היא ממשיכה לצמוח במספר המשתמשים ובשלל רכישות והתרחבויות. גם אחרי אין ספור פרשיות, שימועים בקונגרס וחרם מפרסמים – פייסבוק היא עדיין הרשת החברתית הגדולה מכולן.

האם טיקטוק תהפוך את הגלגל? ההיסטוריה מלמדת שלא. ייתכן שהיא תירכש על ידי פייסבוק, כפי שקרה לאינסטגרם. יותר סביר שתוך כמה שנים תשבה יורשת חדשה את לבבות הצעירים – בדיוק כפי שטיק-טוק ירשה את סנאפצ'ט, ולפניה סנאפצ'ט ירשה את אינסטגרם.

 

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice.

 

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריה אליהו

    בניגוד לפייסבוק שהיא שימושית כמעט בכל מצב הרי שטיקטוק בנויה על הרבה הנחות יסד שדי בברבור שחור אחד כדי למוטט אותם. שבני הדור הבא לא יאהבו פוליטיקה, שהם יאהבו לרקוד וכו' וכו'. פייסבוק בנוה על הנחה פשוטה בהרבה - שהם ידעו לדבר. לכן אני מניח שפייסוק תמשיך להוביל על טיקטוק, האם את ם רואים ילדים באפריקה או באיזור מלחמה מצטרפים לטיקטוק? לדעתי ברור שלא. טיקטוק היא מראה של דור שבע ועשיר שמחבב טרנדים וקוליות, האם הוא ישאר ככה לנצח? ההיסטוריה אינה אופטימית.

  2. כרמל פז

    בסגר כל הזקנים השתלטו על טיקטוק

  3. דולב לוי

    טיקטוק נתן נוקאאוט מוחץ לפייסבוק בקרב הצעירים שכבר כמעט ולא פעילים בפייסבוק

  4. יואב לביא

    יש סכנות לילדים באפליקציה הזו

  5. גילי גביש

    קראתי את הכתבה והורדתי מיד טיקטוק. ונחשו מה? אני כל כך אוהבת את טיקטוק! עכשיו אני מבינה מה הבת שלי מוצאת בזה. תודה אמיר שכתבת מורה נבוכים לכל הבומרס :)

  6. מיכל לוי

    כל הרשתות החברתיות רוצות להיות טיקטוק גם אינסטגרם לקחה כמה אלמנטים מטיקטוק. אפילו פייסבוק מפתחת אפליקציה דמויית טיקטוק שנזנחה לאחרונה על ידה : Lasso

  7. דולב ל.

    כתבה יפה ומעניינת. מעניין מתי נראה מפרסמים ישראליים משמעותיים פרט למקדונלדס שיפרסמו בטיקטוק.

  8. יעל

    טיקטוק זו רשת מגניבה. אני עובדת בענף הפרסום ורק עכשיו הקולגות שלי מתחילים להבין מה אפשר לעשות עם ערוץ הפרסום הזה, שנפתח לאחרונה בישראל. הבנתי כי טיקטוק מינתה מנהל ישראלי מקומי שינהל את האופרציה של הפרסום בישראל

אירועים קרובים