סיטיזן לאב: עיתונאי מהניו-יורק טיימס טורגט על ידי תוכנת NSO

בן האברד כתב ספר על יורש העצר הסעודי, ולאחר מכון נפגע, לכאורה, מפעולת האקרים ● מחלקת המדינה של ארה"ב חוקרת האם הסמארטפון של העיתונאי טורגט ב-2018 על ידי התוכנה הישראלית, כפי שטוענת סיטיזן לאב ● ב-NSO מכחישים

NSO

לפני שבוע התפרסמה באמצעי התקשורת ידיעה שעל פי החשד הטלפון של ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון והבעלים של הוושינגטון פוסט, נפרץ ב-2018 באמצעות סרטון וידיאו זדוני. לפי הדיווחים, את הקובץ שלח אל חשבון הווטסאפ של בזוס לא אחר מאשר יורש הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. אלא שכעת, בקו התרחשויות נפרד אך מקביל-משהו, שוב מתפתלת העלילה ויש לה גם חיבור לישראל, לפחות לכאורה – עיתונאי הניו-יורק טיימס בן האברד טורגט על ידי תוכנת ריגול המקושרת לסעודיה חודש לאחר מה שאירע לבזוס, כך לטענת סיטיזן לאב, מכון הפועל באוניברסיטת טורונטו. מחלקת המדינה של ארה"ב הודיעה כי היא חוקרת האם הסמארטפון של העיתונאי מוקד ב-2018, כפי שטוענת סיטיזן לאב.

האברד, שעסק במסגרת תפקידו בעיתון בכיסוי הממלכה בהרחבה, ושפרסם באחרונה ספר העוסק בנסיך בן סלמאן, כתב אתמול (ג') כי קיבל ביוני 2018 הודעה בערבית ובה קישור "חשוד" למראה, שחוקרי סיטיזן לאב טוענים כי מקורו בתוכנה שמכרה לסעודים קבוצת NSO הישראלית.

במקרה של הפריצה לבזוס, הגרדיאן הדגיש כי הקובץ הזדוני נשלח ממספר הווסטאפ של בן סלמאן. ככל הנראה, הסרטון ששלח לכאורה הנסיך כלל "תוכנות זדוניות שחדרו לטלפון הנייד של בזוס וסיננו ממנו כמות גדולה של נתונים בתוך שעות". 

המידע שנקצר מהסמארטפון של מי שהיה אז האיש העשיר בעולם ושהוא עדיין מאנשי העסקים המובילים בו, נועד, לפי החשדות, לצורך סחיטתו וניסיונות להשתיק את הביקורת שנהוג היה למתוח בעיתונו על ערב הסעודית בכלל ועל יורש העצר בפרט.

עם הפרסומים על הפריצה לבזוס, הכחישה ריאד כל מעורבות במעל וכינתה את ההאשמה "אבסורדית".

שני חוקרים עצמאיים של האו"ם מונו כדי לבחון לעומק את הנושא, והביעו אמון במסקנות החקירה שהוזמנה על ידי בזוס ונערכה על ידי FTI Consulting. הם לא קבעו קביעה חד משמעית, אולם כתבו שיש יסוד להניח שהיה במקרה זה שימוש בתוכנה מסוג זו של NSO.

בהודעה להאברד: היפר-קישור לאתר שבו השתמש מפעיל פגסוס

בדו"ח של סיטיזן לאב נכתב: "העיתונאי של הניו יורק טיימס, בן האברד, מוקד על ידי תוכנת הריגול פגסוס של קבוצת NSO באמצעות הודעת SMS ביוני 2018, שהבטיחה פרטים על 'בן האברד וסיפור משפחת המלוכה הסעודית'. ה-SMS הכיל היפר-קישור לאתר שבו השתמש מפעיל פגסוס שאנו מכנים KINGDOM. קישרנו את KINGDOM לערב הסעודית. בשנת 2018, KINGDOM פנה גם למתנגדים סעודים ובהם עומר עבדול עזיז, גאנם אל-מסאריר 1, יחיא אסירי, וכן לאיש צוות באמנסטי אינטרנשיונל".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. צילום: וויקיפדיה

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. צילום: וויקיפדיה

סיטיזן לאב הוסיפו ואמרו כי "האברד משתייך לקבוצה הולכת וגדלה של עיתונאים הממוקדים באמצעות תוכנת הריגול פגסוס. כחלק מהמשך החקירה שלנו בנושא איומים על עיתונאים, סיטיזן לאב גם זיהתה ראיות המצביעות על כך שמפעיל של פגסוס יכול היה להדביק יעדים תוך התחזות לוושינגטון פוסט, בשבועות שקדמו להרג של חשוקג'י בשנת 2018, ולאחריו".

החוקרים הדגישו עם זאת כי "אין חפיפה בין פעילות זו והאירועים שדווחו סביב הטלפון הנייד של ג'ף בזוס".

לפי סיטיזן לאב, לאורך השנים זיהו אנשיה מתקפות שמאחוריהן עמדה תוכנת NSO כנגד מאות יעדים ב-45 מדינות. עם זאת, האברד הנו העיתונאי האמריקני הראשון שהמכון מצא בוודאות שהיה יעד למתקפה בחסות התוכנה שייצרה ומכרה חברת הסייבר ההתקפי הישראלית.

במקרה האחרון, על פי הדיווחים, האברד לא לחץ על הקישור, מה שהסתבר כבחירה הנכונה, מכיוון שנראה כי הטלפון שלו לא נפגע. אולם עצם העובדה שקיבל קישור מזיק, אם אכן סיטיזן לאב מדייקים, מהווה דוגמה נוספת לרצונם של הסעודים ובן סלמאן לפגוע בעיתונאים העוסקים בדיווחים על המתרחש במדינה, כמו גם במתנגדי ממשל שפועלים להפצת מידע על עוולות שמבצעת סעודיה.

נזכיר כי החשדות לכך, והעיסוק בחיסול מתנגדיה ובפגיעות ביכולותיהם מטעם הממלכה, עלו לכותרות ביתר שאת מאז רצח העיתונאי הסעודי, כתב הוושינגטון פוסט ומתנגד הממשל, ג'מאל חשוקג'י, בשנת 2018 בשגרירות באיסטנבול.

האברד, אגב, טוען כי מומחים לזכויות אדם חושבים שטכנולוגיות פריצה הגיעו למצב שבו נדרשת עליהן רגולציה נוקשה יותר מטעם ממשלות. אלא שמאידך, לפחות לפי NSO, התוכנה שלה משרתת בדיוק גורמי ממשל.

NSO: "יש להאברד ספר שהוא מנסה לקדם"

מ-NSO נמסר בתגובה לטענות החדשות: "לא כל שיחה שלא נענתה, הודעת SMS או שיחת וידיאו היא פגסוס. נראה כי בן האברד שכח, או הסתיר במכוון, את העובדה כי בשנה שעברה עבדנו באופן צמוד – ניתחנו את טענותיו ושיתפנו אותו בתוצאות החד-משמעיות. התזמון של הפרסום דווקא עכשיו מעניין מאוד. כעת, כאשר יש להאברד ספר שהוא מנסה לקדם, הוא וסיטיזן לאב מעלים מחדש את הטענות הבלתי מבוססות האלה. האברד מודע לעובדות, אולם יחד עם סיטיזן לאב הוא בוחר להתעלם מהן. מתקפות צבועות אלו מצד סיטיזן לאב ותומכי המחנה שלה מעידות, כי סיטיזן לאב, האברד ואחרים אינם מעוניינים בחקר האמת, ושאיפותיהם המסחריות שהתגלו במערומיהן ברורות לכולם. זהו ללא ספק תרגיל להגדלת המכירות והרווחים של הספר. ללא קשר למאמציה הנמשכים של סיטיזן לאב להאשים את NSO כאחראית לכל שימוש לרעה לכאורה שנעשה בטכנולוגיות לאיסוף מודיעין, NSO גאה בעבודתה בפיתוח טכנולוגיה שמסייעת לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים ברחבי העולם להילחם בטרור, פדופיליה ופשעים חמורים, ולהציל חיים".

דובר הניו-יורק טיימס אמר בתגובה לחשיפה של סיטיזן לאב כי "זו דוגמה נוספת לכך שעיתונאים ממוקדים בגלל שמילאו את תפקידם. המאמצים להפחיד עיתונאים ומקורות פוטנציאליים שלהם צריכים להדאיג את כולם. אנו נישאר ממוקדים במשימה שלנו, לחפש את האמת ולעזור לאנשים להבין את העולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים