למרות ש-15 שנים עברו מאז נערך מכרז להפקת תלושי שכר לעובדי המדינה, לא נכתב מכרז חדש

לאחר שב-1995 בוטל מכרז בו זכתה חילן, המשיכה מלם מערכות - הזכיינית הקודמת, להפיק את התלושים, והיא עושה זאת עד היום ● בפברואר 2007 האריך החשב הכללי בפעם השלישית את תוקף המכרז הישן לשלוש שנים נוספות ● משרד האוצר: המכרז יפורסם רק בסוף 2010 ● העלות השנתית של הפקת התלושים: 45 מיליון שקלים ● גורם בשוק: מכרז חדש יחסוך למדינה לפחות 20 מיליון שקלים בשנה

תלושי השכר של כ-220 אלף עובדי המדינה ו-40 אלף עובדי הרשויות המקומיות, מונפקים מדי חודש עבור מדינת ישראל בלשכת השירות של מלם מערכות מקבוצת מלם-תים – ללא מכרז; כך מעלה תחקיר שערך אנשים ומחשבים.

המדינה, כך מסתבר, מעכבת מזה שלוש שנים פרסום מכרז חדש בנושא, למרות שהמכרז האחרון שפורסם היה ב-1993. כעבור שנתיים, ב-1995, זכתה חילן – המתחרה של מלם בתחום, אולם המכרז בוטל, חילן קיבלה פיצוי ומלם נתבקשה להמשיך ולהפיק את התלושים עבור המדינה, על בסיס החלטת החשב הכללי, שפטר את המדינה ממכרז.

העלות השנתית של הפקת התלושים נאמדת בכ-45 מיליון שקלים שיוצאים מקופת המדינה. גורמים בשוק טוענים, כי מכרז חדש היה חוסך למדינה 20 מיליון שקלים בשנה לכל הפחות.

הנימוק העיקרי להקפאת המכרז כל כך הרבה שנים, הוא שמלם מערכות היא החברה היחידה שיש בידיה את חוקת השכר – וזו גם אחת הסיבות שהמכרז הקודם בוטל.  באישור הפטור האחרון, שניתן על ידי על סגני החשב הכללי דאז, אילן לוי ואיציק כהן ב-17 בפברואר 2007, נכתב במפורש, כי הפטור הוא לשלוש שנים, כאשר "במהלך שלוש השנים תושלם כתיבת חוקת השכר ויושלמו הממשקים הנדרשים בפרויקט מרכבה". אך במשרד האוצר לא ממהרים למלא אחר הסיכומים של החשב הכללי. כך, ככול הידוע, עד היום טרם הושלמה חוקת השכר והמכרז, על פי הודעת דובר המשרד המובאת פה בהמשך, צפוי להתפרסם רק בסוף השנה.

עובדה זו גורמת לזעם רב בקרב גורמים בשוק הפעילים בתחום זה, ששוחחו עם אנשים ומחשבים בעילום שם, מחשש לעימות עם הממשלה. אותם גורמים טוענים, כי מדובר באחת השערוריות הגדולות ביותר שהיו עד כה בתחום המיחשוב, ולאף אחד לא אכפת. לפחות שניים מהם הודו, כי לא יהססו לפנות לבג"צ אם המדינה לא תודיע מיד על מכרז חדש.

גורם מקצועי המעורה בתחום, הסביר לאנשים ומחשבים, כי מי שמכיר את המורכבות הרבה של הפקת תלושי שכר, מבין, כי אם המדינה לא תצא מיד למכרז, אין סיכוי שהוא יסתיים עד 2010. כלומר, שהמדינה תמשיך להפיק תלושים באמצעות אותו גורם שזכה במכרז לפני 15 שנה.

בשוק יש מספר חברות שמתמחות בהפקת תלושים, המתחרות במלם מערכות, כאשר הבולטות הן חילן, יוניק – המפיקה את תלושי השכר של משרד החינוך, החברה לאוטומציה – שלוטשת עיניים כבר שנים על תלושי השכר של עובדי המדינה, לביא טיימטק – שמתמחה בניהול שעוני נוכחות וסינאל-מלל. סביר שכל אחת מהחברות הללו רואה את עצמה כמועמדת להשתתף במכרז.

כמה עולה תלוש?

אחד הסודות הכמוסים ביותר במסדרונות משרד האוצר הוא כמה עולה להפיק תלוש של עובד מדינה. הערכות בשוק, המתבססות על המכרז המקורי בן ה-15, גורסות שהעלות למדינה נעה בין 10 ל-15 שקלים לכל תלוש.

אולם, ביוני 2007 יצא משרד החינוך למכרז עצמאי להפקת התלושים (לא כל משרדי הממשלה מפיקים את התלושים דרך מלם, י.ק.) במיקור-חוץ בהיקף של 140 מיליון שקלים. במכרז התמודדו כל החברות הגדולות בתחום, ועל פי מסמכים שהגיעו לידי אנשים ומחשבים, הצעות המחיר שהוגשו לוועדת המכרזים נעו בין 4 ל-8 שקלים לכל תלוש. הזוכה במכרז הייתה חברת יוניק, שמפיקה את התלושים עבור המשרד עד היום.

גורם בשוק אמר לאנשים ומחשבים, כי גם אם ניקח בחשבון שהפקת תלושים עבור משרד החינוך פחות מורכבת מהפקת תלושים לכל עובדי המדינה, וגם אם נזכור שהמכרז הוא על עבודה במיקור-חוץ ולא שכירת לשכת שירות כמו במקרה של מלם מבצעת – עדיין ניתן להבין שקיימת אפשרות להפיק את התלושים לעובדי המדינה בעלות נמוכה יותר.

תגובות

ממלם מערכות נמסר, שלגבי מועד המכרז והארכת תוקפו, היא אינה מגיבה. בנושא הזה, הפנתה אותנו מלם למשרד האוצר.

לגבי התעריפים והמכרז האחרון של משרד החינוך אומרים במלם, כי "ההשוואה בין משרד החינוך לחשב הכללי אינה רלוונטית, משום שהשירותים המסופקים לחשב הכללי מורכבים הרבה יותר מאשר אלו המסופקים למשרד החינוך. לדוגמה: מלם פועלת כלשכת שירות עם אחריות כוללת הן על התשתיות והן לאורך זמן. משרד החינוך הוא גוף יחיד, כאשר לחשב הכללי יש 60 משרדים ו-1,200 משתמשים מקוונים וכל משרד הוא לקוח בפני עצמו. בנוסף, קיים שוני במגוון האוכלוסייה – במשרד החינוך קיים דרוג עובדי הוראה ומלם מספקת שירותים לעשרות דרוגים, למעשה לכל ההרכבים האפשריים. לבסוף, מלם מספקת גם אתר DRP לאוצר".

ממשרד האוצר נמסרה התגובה הבאה: "מכרז השכר לא הוקפא מעולם. חטיבת השכר בחשב הכללי, עמלה ללא לאות על הכנת המכרז, והנושא מצוי בעדיפות עליונה מבחינת תוכנית העבודה של החטיבה ושל אגף החשב הכללי. מדובר בביצוע מכרז מורכב וסבוך אשר דורש הערכות מאסיבית ויסודית בטרם פרסומו. ההערכות למכרז כוללת איסוף של מידע רב, אשר לא מצוי בידי המדינה, וזאת כנגזרת של לקחי המכרז הקודם אשר פורסם בשנת 1993 (וכזכור, נכשל!). הלו"ז לפרסום המכרז הוא לקראת סוף שנת 2010, והוא משקף את כל אבני הדרך הנחוצות לצורך פרסומו באופן מקצועי ואחראי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יועץ המצוי היטב בתחום

    מוציאי המידע לכתבה זו הם הלוביסטים של חילן , אשר מזהים כי הולכים גם הפעם להפסיד ומכינים את האליבי ... לא יעזור לאיש וגם הפעם מלם תזכה במכרז מאחר והמערכות כל כך מורכבות וסבוכות שלא קיימת חברה שבפחות מ - 3 שנים תצליח להרים פרויקט כזה . חיסכון של 20 מיליון הוא טיזר ולא דבר רציני . אשמח לראות את חילן עושה את כל מה שנדרש ע"י האוצר במכרז המתהווה בפחות 20 מיליון ... אם יש חברה המסוגלת להגיע לתחרות עם מלם הרי שזו רק חילן . כל היתר אינן ראויות להתיחסות בפרויקט בסדר גודל כזה . מקווה שהפעם חילן תיגש למכרז בצורה יותר שקולה ומפוקחת ועם פחות ביטחון עצמי ... הסיבה בגינה מלם תזכה שוב אינה נעוצה בכל הפרטים שהועברו לכתב בצורה מגמתית ביותר אלא בנושא אחר .. לחלוטין אשר לא זןהה ע"י התחקירן והמדליף כלל . גורם משמעותי בכל פרויקט ... בהצלחה לכל המתחרים , המכרז לא יהיהמוכן לפני סוף השנה למרות שבאוצר מאוד מתאמצים להכין אותו ובהקדם .הקושי אוביקטיבי לחלוטין .

אירועים קרובים