המדינה נגד ביטקוין: "יכול לשמש לטרור והלבנת הון"

בנק ישראל ומשרד האוצר הזהירו את הציבור משימוש במטבע הווירטואלי ומסרו כי הם בוחנים אותו בימים אלה בצורה מעמיקה ● באיגוד הביטקוין הישראלי מסכימים עם חלק מהאזהרות של הרשויות אולם טוענים כי אפשר להתגונן מפני הסיכונים

הביטקוין - אנה פניו מועדות? צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הביטקוין מסוכן ולא מהווה הילך חוקי בישראל – כך קובעים בנק ישראל ומשרד האוצר בהודעה שהוציאו הבוקר (ד'). הרשויות התריעו את הציבור מפני הסכנות הטמונות בשימוש במטבע, אולם לא פרסמו הנחיות בנושא והבהירו כי הוא נמצא בבדיקה.

על ההודעה חתומים בנק ישראל, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, רשות המיסים, הרשות לניירות ערך והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. נכתב בה כי המטבעות הווירטואליים, ובתוכם הביטקוין, "אינם הילך חוקי של אף מדינה ואין בשמם כדי להעיד על מעמדם החוקי כ-'מטבע'", וכי עסקים לא חייבים לכבד תשלום בהם עבור מוצרים או שירותים.

עוד מזהירות הרשויות כי קיים סיכון גבוה שהמטבעות הווירטואליים ישמשו למימון טרור או הלבנת הון, מאחר שהם מועברים באופן אנונימי, פעמים רבות לא דרך הבנקים. כמו כן, לדבריהן, הם עלולים לשמש פלטפורמה לביצוע הונאות פונזי, שבהן מבטיחים הרמאים למשקיעים את החזר ההשקעה בתוך פרק זמן קצר אך בפועל מחזירים אותה באופן חלקי, מכספם של משקיעים עתידיים.

סיכונים נוספים מפניהם מזהירים בנק ישראל ומשרד האוצר הם האפשרות ששערי המטבעות הווירטואליים יצנחו במהירות, גניבת מכשירים, מאחר שהביטקוין נשמר על גבי מחשבים וטלפונים סלולריים, והעובדה שאין עליהם פיקוח.

בעקבות זאת, ממליצות הרשויות לציבור "להבין את המאפיינים, להיות מודע לסיכונים הייחודיים הגלומים בשימוש בהם, ולגלות ערנות וזהירות מוגברת משימוש במטבעות הווירטואליים".

באיגוד הביטקוין הישראלי בירכו את הרשויות על ההתייחסות שלהן לנושא וציינו כי "הרבה מהסיכונים שצוינו אמיתיים, ויש להכיר אותם בעת השימוש בביטקוין ולהיערך בהתאם". האיגוד הבהיר כי "על הרבה מהם ניתן להתגבר, למשל – אבטחה טובה של ארנקי ביטקוין כדי למנוע גניבות, שימוש בשירותי חלפנות על מנת להגן על עסקים מחשיפה לתנודות בשער וזיהוי בעת המרות בין ביטקוין לכסף מסורתי להרתעת פשיעה".

"יש לזכור לצד הסיכונים את הפוטנציאל העצום הגלום בביטקוין, ואין לוותר על כל מה שיש לו להציע בגלל האתגרים הקיימים", על פי התגובה.
כמו כן, באיגוד ציינו כי הוא "נמצא במגעים עם הגורמים הרלוונטיים כדי למצוא את הדרך ליהנות מטכנולוגיה חדשה זו תוך מזעור תופעות הלוואי השליליות".

הרשויות הישראליות אינן הראשונות בעולם להזהיר מפני הביטקוין והמטבעות הווירטואליים האחרים. קדמו להן, בין היתר, הרגולטורים בארצות הברית, האיחוד האירופי, קנדה, רוסיה וסין.

רוצים לדעת עוד על הביטקוין? הירשמו לכנס של איגוד הביטקוין הישראלי ואנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים