שנת החדשנות בממשלה ובשירות לאזרח

ממשל זמין, שירות לאזרח, ערים חכמות והנגשת המידע לכל אחד היו מושגים בולטים שדובר עליהם בשנה שחלפה ● סיכום השנה במחשוב במגזר הציבורי-ממשלתי

מסתמן: קבלת שירותים מהביטוח הלאומי ומרשות המיסים בצורה קלה יותר

גם בשנה העברית המסתיימת מחר (ד') כתבנו רבות על ממשל זמין, השירות לאזרח, ערים חכמות ובעיקר על הנגשת המידע לכל אחד. זו הייתה השנה שבה המושג "האזרח במוקד" קיבל משמעות יותר מעשית. הממשלה, באמצעות רשות התקשוב והזרועות הכפופות לה, הציבה לעצמה ליישם את הדיגיטל כברירת מחדל (Digital by default), שמשמעותו לספק את כל השירותים הממשלתיים לאזרח במקום ובדרך שהוא הכי מחובר אליהם: הסמארטפון. ב-,2018 זה צפוי להיות האמצעי המוביל, שדרכו נוכל לתקשר טוב יותר עם משרדי הממשלה, לקבל שירותים מהירים יותר ואולי גם להוזיל עלויות.

המעבר למובייל אינו דבר מובן מאליו בספינה הענקית הזו ששמה ממשלה. ניתן לומר שהממשלה עולה על עגלת הדיגיטל והמובייל קצת באיחור. זה נבע מתהליכים פנימיים, הצורך בשינוי דיסקט והרבה מאוד מחשבה והשקעה בתחום של מערכות מידע. למרות, ואולי בגלל, הפופולריות שלו, הטלפון הנייד הוא הכלי עם החשיפה הכי גדולה לבעיות סייבר ואבטחה. מידע שמגיע ממשרדי ממשלה או מהאזרח חייב להיות מוגן, כך שלא יפר את הכללים הנוקשים והקריטיים של שמירה על פרטיות וסודיות.

במהלך השנה נחשפנו לכמה אפליקציות שמאפשרות תקשורת נוחה עם הממשלה ועל פי התוכניות, בשנה הבאה נראה הרבה יותר מהן ושירותים דיגיטליים ממשלתיים בכלל. התקווה היא שהרייטינג של שירותים אלה יהיה מוצלח יותר מזה של אתרי ממשל זמין, שלמרות המידע והשירותים הרבים שהועלו אליהם, לא הצליחו ליצר את הבאזזז המצופה. אבל כדי שזה יצליח, נדרש שיתוף פעולה מצד המשרדים המספקים את השירותים. אנשי התקשוב הממשלתי יפקידו בידיהם את הטכנולוגיה, אבל אם לא תהיה משילות שתיאלץ את הפקידים להיפרד מהפקס האהוב עליהם ולעבור לדיגיטל, הרי שבעוד שנה נעמוד באותו המצב.

מחשוב במשרדים השונים

אולם, לא רק ממשל זמין מאפיין את השנה הדיגיטלית של הממשלה. משרדי ממשלה נוספים נכנסו לתהליכים דיגיטליים, שכוללים אוטומציה של תהליכים ובעיקר פתיחת השורות לחדשנות ולסטארט-אפים. המשרדים האלה הבינו שהפערים שנוצרו בין הממשקים שיש אצל האזרח לבין מה שהם עדיין תקועים אתו יכולים להביא חברות צעירות, שיכולות לתת פתרון לבעיות ידועות ולסייע לסגור אותם.

אין ספק שמשרד הבריאות הוא המשרד המוביל בתחום החדשנות, בהובלת המנמ"רית, שירה לב עמי. המשרד מוביל את הדבר הבא בשיטת המכרזים הממשלתיים, הקרוי "מכרז הפוך". במכרז זה, שנועד בעיקר לחברות חדשניות, מציבים בעיה או נושא והמשתתפים מתבקשים להציע את הפתרון. בימים אלה יצא המשרד עם מכרז במכונת דומה, השלישי במספר, כשהנושא הוא פתרונות למניעת בעיית הנפילה אצל מבוגרים.

גם בתחום התחבורה נעשו השנה מהלכים דיגיטליים, כאשר פרויקט הדגל הוא המעבר לשיטת מספור רישוי הרכב לשיטה החדשה – פרויקט אותו הובילו מנמ"ר המשרד, צור אהרון, וצוות המשרד יחד עם מלם.

במשרד השיכון נערכו השנה לתמוך בפרויקט מחיר למשתכן, אותו מוביל שר האוצר, משה כחלון, ובעזרת נס הרימו שם מערכת דיגיטלית, שמקלה מאוד על הרישום למכרזי הפרויקט ומאיצה, בשקיפות מלאה, את תהליכי המיון והזכייה.

רשות האוכלוסין במשרד הפנים יישמה השנה סוף סוף את חוק המאגר הביומטרי, שדורש, מלבד טיפול במערכות שבממשק עם האזרח, השקעה במערכות בק אופיס ואבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר. התגברות מתקפות הסייבר בכל העולם, שחלקן הצליחו, העלתה את רף הכוננות במשרדי הממשלה. צעדים אלה לוו בפרויקטים שנועדו לעבות את שכבת ההגנה על אתרי הממשלה, שידועים ברמת ההגנה הגבוהה שלהם.

גם משרד התיירות עשה השנה פעילות לא קטנה בעזרת הממשקים הדיגיטליים – עובדה שסייעה, כנראה, להביא לישראל מספר שיא של תיירים בקיץ האחרון. אפליקציות נגישות לתיירים המגיעים לישראל מהוות את אחת הסיבות לשיפור ברמת שביעות הרצון שלהם, ובפרט שגם פה ישראל מתקדמת בהרבה ממדינות גדולות ומתויירות יותר.

ומה בחינוך? החינוך הטכנולוגי, חמש יחידות ותקשוב בתי הספר כבר חרגו מזמן מתוכניות שנתיות להגברת המחשוב בבתי הספר. המודעות לחשיבות החינוך הטכנולוגי חוצת משרדים ותחומים, והיא באה לידי ביטוי בהשקעות לא מעטות שמגיעות ממשרד החינוך, משרד הכלכלה ומשרדים אחרים. בנוסף, בשנת הלימודים הנוכחית מגבירים את קצב הענקת מחשבים ככלי עבודה למורים, בהובלת קרן אתנה.

מחשוב – גם ברשויות הממשלתיות

תשע"ז הייתה השנה שבה כמה רשויות החלו לעבוד במתכונות חדשות, עם הפנים לדיגיטל. הראשונה היא רשות החדשנות, שהחליפה את לשכת המדען הראשי. היא קמה כדי להרחיב את התמיכות הממשלתיות בחברות צעירות ולפשט את התהליכים, לקצר את זמני התגובה. יש לא מעט התחלות, אבל עדיין הדרך ארוכה.

גוף נוסף שעשה פרויקטים שמקלים במעט על הקשר הבדרך כלל לא נעים שיש לאזרח איתו הוא רשות מקרקעי ישראל (לשעבר מנהל מקרקעי ישראל). ביורוקרטיה היא השם השני של הרשות, ובשנה הבאה ימשיכו לנסות ולצמצם אותה – להעלות שירותים לאינטרנט ולמובייל, ויחסכו לאזרחים את הצורך להגיע פיזית למשרדים ולהתייסר בטפסים מסובכים.

שתי רשויות שהחלו לעבוד השנה בקצב הן רשות הסייבר ומטה הסייבר, במטרה להנחות את החברות במשק להתגונן טוב יותר מפני מתקפות סייבר, שמכוונות לתשתיות ולמקורות הרגישים ביותר.

השנה גם המשכנו לדבר הרבה על העיר החכמה. בשנה הבאה יקבל המושג הזה ביטוי מוחשי ביותר רשויות מקומיות, על בסיס התובנות שהושגו עד כה – שעיר חכמה אינה פרויקט חד פעמי ולא פרויקט שלם, אלא מורכב משורה של תהליכים, שמשמעותם הנגשת שירותים דיגיטליים לאזרחים ושיפור הקשר עם ראש העיר ומחלקות העיריה. בשנה הבאה ניכנס לשנת בחירות ברשויות – עובדה שתקדם את הנושא לסדרי עדיפויות גבוהים אצל ראשי הערים, שרוצים להיבחר שוב.

גם אצלנו, באנשים ומחשבים, נערכים לכנסים ולוועידות של השנה הבאה, שמותאמים לעידן הדיגיטלי המואץ, המחייב את כולם להשתנות, לשנות ולרוץ קדימה.

שנה טובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים