פסיקה: כלי הפריצה ל-iPhone של הרוצח מסן ברנדרינו יישאר חסוי

ה-FBI קיבל את אישור בית המשפט שלא לחשוף את הכלי שבעזרתו פרצו חוקריה ל-iPhone של הרוצח ● גם שם החברה הפורצת ועלות שכירת שירותיה יישארו חסויים

האם ה-FBI יצליח לפרוץ ל-iPhone של הרוצח בעצמו? אילוסטרציה: BigStock

שופטת פדרלית אמריקנית פסקה לטובת ה-FBI וקבעה שהבולשת לא צריכה לפרסם את הסכום ששילמה בשנה שעברה בכדי לפרוץ למכשיר ה-iPhone ששימש את מי שנחשד כאחד ממבצעי הפיגוע בסן ברנרדינו שבקליפורניה, שבו נהרגו 14 בני אדם.

בספטמבר 2016 עשו שלושה ארגוני תקשורת יד אחת והגישו תביעה נגד ה-FBI על רקע פריצתו של הארגון את מכשיר ה-iPhone של המחבל מהטבח, שבוצע בדצמבר 2015.

לפי התביעה – שהגישו סוכנות הידיעות AP, תאגיד Vice Media וקבוצת Gannett, שמחזיקה בעיתון USA Today, ושהסתמכה על חוק חופש המידע האמריקני – לסוכנות הביון אין זכות להסתיר מהציבור את הטכניקה שבה השתמשה על מנת לפרוץ את הטלפון החכם של המחבל.

יצוין כי ה-FBI פנה לחברה האנונימית ושכר את שירותיה לפריצת המכשיר הנייד של המחבל ב-2016, לאחר שהיצרנית, אפל (Apple), סירבה לבקשותיה לסייע לה לעקוף את האבטחה של מכשיר ה-iPhone 5C שהיה בבעלות אחד ממבצעי הירי.

סוכנות הביון התעקשה בזמנו שרק אפל תהיה מסוגלת לפצח את האבטחה של ה-iPhone, ואף נלחמה בענקית הטכנולוגיה בבית המשפט. אלא שאז נסוגה בה לפתע וקיבלה החלטה פתאומית לפנות לאמצעים אחרים לצורך הפריצה.

סודות ביטחוניים פטורים מחוק חופש המידע

פסיקתה של השופטת, טניה צ'וטקאן, קובעת שהבולשת לא צריכה לחשוף פרטים נוספים על הפריצה, בטענה כי הפרטים כוללים סודות ביטחוניים ולכן פטורים מהכללים החלים עקב חוק חופש המידע.

בפסק הדין שלה קבעה השופטת עוד ששם החברה שהצליחה לפצח את ה-iPhone, כמו גם הסכום ששולם לה בכדי לעשות זאת, יישארו מסווגים, כראוי למקורות מודיעיניים או לפרוצדורות שהן סודות ביטחון לאומי. צ'וטקאן גם כתבה שהסכום ששולם בעבור הפריצה משקף אמצעים של רשויות אכיפת חוק, ושטכניקה או הליך שכזה פטורים מגילוי תחת החוק.

יצוין כי במרץ 2016 דווח שסלברייט הישראלית היא העומדת מאחורי הפריצה. בחברה סירבו להגיב לפניות עיתונאים בנושא, אולם הערכות רבות קושרות אותה לסוכנות הביון הפדרלית. מנכ"ל החברה, יוסי כרמיל, אמר בעבר שהטכנולוגיה שלה נמצאת בשימוש אצל עשרות גופי ביטחון ברחבי העולם.

על אף שה-FBI לא יחויב להציג את הקבלות שלו, ייתכן שדיאן פיינסטיין, חברת המפלגה הדמוקרטית המכהנת כסנטורית מטעם מדינת קליפורניה, חשפה בטעות את תג המחיר של המבצע מוקדם יותר השנה, כשטענה שהבולשת שילמה עבור הפריצה 900 אלף דולר. מאידך, ג'יימס קומי, ראש ה-FBI בזמן הפריצה, רמז בעבר על כך שההוצאה בגין הפריצה הסתכמה במיליוני דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים