Sarahah: בריונות ברשת – הדור הבא

כאילו לא היה די בסיקרט ובליינדספוט, שגוועו (לפחות בישראל), באה Sarahah ומספקת עוד אפשרות לבריונות ברשת ולפגיעה בילדים ובני נוער ● מתי יבינו בגוגל, אפל והחברות האחרות שהנזק בה רב על התועלת?

אפליקציית ההשחרות החדשה. Sarahah

אם חשבנו שנפטרנו מהאפליקציות שבהן אפשר להשחיר אחד על השני, אלה שגרמו נזק, בפרט לילדים ולבני נוער – מסתבר שטעינו. אפליקציה דומה מאוד לבליינדספוט (Blindspot) וסיקרט (Secret) הזכורות לרע משגעת בימים האחרונים את הרשת.

הכירו את Sarahah, שעלתה לאוויר לפני חודשיים וכובשת את מצעדי ההורדות ברשת. מדובר באפליקציה שיצר מתכנת סעודי בשם זידאן אל-אבידין תאופיק, שלדבריו מסייעת לבוס לגלות "את הדברים בהם אתה חזק והיכן עליך להשתפר, בהתבסס על משוב אמין מהעובדים והחברים שלך, באופן פרטי".

אלא שנראה שמילים לחוד ומעשים לחוד. ייתכן שכמה בוסים משתמשים באפליקציה כדי לגלות את נקודות החוזקה והחולשה שלהם (האמנם?), אבל מהר מאוד היו מי שגילו את האפליקציה ומשתמשים בה כפלטפורמה למעשי בריונות ברשת (Cyber bulling). כך, שוב אנחנו עדים להצקות, הכפשות והשחרות האחד על השני, ובפרט בין ילדים ובני נוער, שנמצאים בימים אלה בחופש הגדול ולכן יש להם זמן רב להוריד את האפליקציה ולעשות את הדברים הנוראיים האלה.

אלא שהיא פוגעת לא רק בצעירים במיוחד. למערכת אנשים ומחשבים הגיעו תלונות גם של בגירים שהיו מי שהחליטו להשתמש באפליקציה נגדם – על רקע המראה שלהם, ההתנהגות הלא טובה לדעתם של המלעיזים ועוד.

איך זה עובד?

שיטת ה-"עבודה" של Sarahah פשוטה למדי: כל מי שנרשם מקבל לינק עם שמו ועם הסיומת sarahah.com, וכל מי שלוחץ עליו יכול לכתוב ל-"בעל" אותו לינק הודעה אנונימית לחלוטין, כך שהוא לא יוכל לדעת מי משחיר אותו.

חלק מהמשתמשים לא מסתפקים בהשחרה של מישהו אלא משתפים את הלינק שלו, כדי שגם אחרים ישחירו אותו. כך מתרחב מעגל הבריונים – דבר רע בפרט בהקשר של ילדים ובני נוער, שכן במקרה זה Sarahah יכולה להוביל לחרמות ולדברים לא רצויים נוספים.

אגב, לפי האתר של האפליקציה, בינתיים אי אפשר להגיב על המסרים ה-"מלבבים", אבל הם כותבים שהם "לומדים את האופציה".

נכון לעכשיו, האפליקציה זמינה עדיין בחנות ההורדות, לפחות עד שמישהו ב-Google Play ,App Store והחנויות האחרות יבין את הנזק ושהוא עולה על התועלת שיש באפליקציה, אם בכלל, ויסיר אותה. עד שזה יקרה, רבים ימשיכו לסבול, ובמיוחד ילדים ובני נוער.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים