רחפנים על ראשינו? לא בשטחים

מדובר בהחמרה של צו קודם, אשר נחתם לפני כמה חודשים, ולפיו רק נאסרת הטסה של רחפנים ● כעת הוא יחול על כלל תושבי שטחי יהודה ושומרון - פלסטינים ואף ישראלים

אלוף נדב פדן, מפקד פיקוד מרכז. צילום: חן גלילי

אלוף נדב פדן, מפקד פיקוד מרכז, חתם על צו חדש, אשר אוסר על החזקת רחפנים בשטחי יהודה ושומרון בלא היתר. זוהי החמרה של צו קודם, אשר נחתם לפני כמה חודשים, ולפיו רק נאסרת הטסה של רחפנים. הדיווח הראשון על הצו היה אמש (א') בחדשות כאן 11.

הצו החדש יחול על כלל תושבי שטחי יהודה ושומרון – פלסטינים ואף ישראלים. בשלב זה הצו עדיין לא נאכף, והוא נמצא בהליכים משפטיים. ההערכה היא כי הצו ייכנס לתוקף בתוך כמה שבועות, ואז יחליטו כיצד לאכוף אותו הלכה למעשה, בשטח.

במרץ השנה פורסם כי המשטרה עדיין לא גיבשה תכנית פעולה להתמודדות עם אחד האיומים הביטחוניים הגוברים – הרחפנים; כך עלה מדיון שנערך בוועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסקה בנושא.

פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה

נציג המשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, שמשמש כיועץ משפטי לאגף הטכנולוגי שלה, אמר כי "יש כאן מגוון התמודדויות – פליליות וביטחוניות – ואין לי תשובות מוחלטות כיצד אנחנו מטפלים בנושא. למשטרה עוד אין תפיסה סדורה בנושא, אם כי במקרים שבהם כבר קרו חדירות בעייתיות של רחפנים, נפתחו תיקי חקירה".

בחודש נובמבר האחרון, מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, הנפיק דו"ח מיוחד שנושאו "ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים". בדו"ח קבע המבקר כי "זמינות השימוש ברחפנים והשיפור הטכנולוגי המתמיד בהם יוצרים איום מתפתח במישור הביטחוני, הפלילי והבטיחותי. התגברותו של איום זה טומנת בחובה סיכונים שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בחיי אדם ואף בביטחון המדינה".

רחפנים, קבע המבקר, משמשים בשנים האחרונות הן לצרכים אזרחיים והן לצרכים ביטחוניים. לפי הערכת רשות התעופה האזרחית, יתקרב השנה מספר הרחפנים בישראל ל-20 אלף. "לצד התועלות הצומחות מהשימוש ברחפנים", נכתב, "גדל הסיכון לשימוש בהם לרעה בהיבטים הביטחוניים, הפליליים והבטיחותיים, עד כדי פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חנן

    אני חושב שלא נותנים חופש לציבור יש הרבה אנשים שקונים רחפנים בשביל הובי כיף חבל שגם את זה סימנו

  2. נרקיס

    הצילו!!! יש לי בבית שלושה רחפנים!! איפה אני יכול להפקיד אותם כדי שלא אהיה פורע חוק?

אירועים קרובים