אושוויץ במציאות מדומה

מציאות מדומה מתקשרת אצל רובנו למשחקי וידיאו ולהרפתקאות אקשן שונות, אבל הפעם נרתמה הטכנולוגיה המתקדמת כדי לסייע בשחזור מחנה הריכוז, לצורך העמדתם לדין של אנשי אס.אס שעבדו בו כזוטרים

להוכיח את האמת. אושוויץ. צילום: BigStock

ב-20 בנובמבר 1945 החלו משפטי נירנברג, שבהם קרא בית הדין הצבאי להעמיד לדין פושעי מלחמת נאצים שהיו מעורבים באופן פעיל בשואה. כעת, 71 שנים מאוחר יותר, המאמצים האלו נמשכים באמצעות המשרד הפלילי הממלכתי של בוואריה (Bavarian State criminal office), המכונה ה-LKA ואשר שוכן במינכן שבגרמניה, שיצר גרסת מציאות מדומה של מחנה הריכוז אושוויץ בכדי לסייע בהמשך הליך התביעות כנגד פושעי המלחמה ההיא.

מומחה ההדמיה הדיגיטלית, ראלף ברקר שעומד מאחורי הפרויקט, תיאר את העבודה עליו וסיפר כי "בילינו חמישה ימים באושוויץ בסריקות לייזר של המבנים, והשלמת הפרויקט כולו לקחה בערך חצי שנה".

לבחון את המחנה כמעט מכל זווית

כ-1.1 מיליון אנשים, רובם יהודים, נרצחו באושוויץ, מרביתם באמצעות המתה בתאי גזים. גופותיהם נשרפו לאחר מכן במשרפות הרבות שבמחנה.

בתחילת העבודה על הפרויקט נוצר המודל במחשבה שיוצג על מסך המחשב, אבל לבסוף הותאם כך שברגע שהצופה לובש את קסדת המציאות המדומה ביכולתו לבחון את המחנה כמעט מכל זווית.

לקראת סוף המלחמה הרס ה-אס.אס את רוב הקבצים והרישומים של המחנה וכן את תאי הגזים והמשרפות, והותיר רק אחד מהן, כיוון שבאותה העת שימש המקום כמקלט. על מנת שהמודל של ברקר יהיה שימושי בבית המשפט היה צורך שיהיה מדויק ככל האפשר. "חיפשנו בארכיון אושוויץ והיה לנו מזל, מצאנו שרטוטים של כל המבנים שנהרסו – כך הצלחנו לשחזר אותם", הוא סיפר.

בעוד שבכירים רבים של המשטר הנאצי הועמדו לדין עקב פשעיהם המחרידים, רבים מהקצינים הזוטרים של ה-אס.אס, או שומרי המחנות שגם ביצעו פשעים במחנות, נמלטו ממשפט.

הזדמנות לבדוק את נקודת המבט של המתבונן

גרסת ה-VR של אושוויץ נועדה בעקרון לשמש בעתיד בבית המשפט, אך לעומת זאת, המודל הממוחשב של המחנה שיוצר בטכנולוגיית תלת-מימד (3D) כבר שימש בתביעה האחרונה כנגד שומר מחנה הריכוז ואיש ה-אס.אס ריינהולד הנינג, שהורשע בחודש יוני השנה בביצוע פשעי המלחמה ונידון על-ידי בית המשפט הגרמני לעד חמש שנות מאסר על סיוע בגרימת 170 אלף מקרי רצח לפחות.

ברקר מציין כי מודל ה-3D עזר לתביעה להוכיח את אשמתו של הנינג. "בהחלטת בית המשפט התייחס השופט במפורש למודל ואמר כי הוא אפשר להבין מה ראה ריינהולד הנינג ממיקומו במגדל השמירה".

צריך לקחת חלק באחריות

המשרד המרכזי של גרמניה לחקירת פשעי המפלגה הנאצית הוקם לאחר מלחמת העולם השנייה בעיירה לודוויגסבורג ליד שטוטגרט. היום מנסה עדיין צוות המשרד לזהות נאצים האשמים בביצוע פשעים במחנות.

"אנו חושבים כי כל חלק של המכונה היה חשוב – אפילו שומר אס.אס בדרגה הנמוכה צריך לקחת את חלקו באחריות", אמר ג'נס רומל, התובע הבכיר הראשי שמנהל את המשרד.

"שמעתי לעתים קרובות מאוד את השאלה האם זה באמת שווה להמשיך עכשיו, 70 שנים אחרי המלחמה, אבל אני חושב שזה עדיין חשוב בעבור המדינה הגרמנית לעשות זאת, בגלל שהפשעים האלה אורגנו על ידי המדינה ואני חושב שזו משימה בעבור הגורמים המשפטיים להעמיד לדין את הפושעים האלה".

רומל סבור כי מודל ה-3D של אושוויץ שימושי בנסיבות בדיקה ספציפיות. "מודל זה הוא כלי מועיל והוא חשוב במיוחד כשמדובר בקו הגנה מסוים, אסטרטגיית הגנה שמשמשת כמעט בכל המקרים", הוא אמר והסביר כי "הנאשם מודה כי הוא היה באושוויץ, אבל בדרך כלל הוא אומר שהוא לא ידע דבר על המתרחש באושוויץ. והנה מודל ה-3D יכול לעזור להבין מה האדם המעורב יכול היה לראות ממיקומו".

בעתיד – מציאות מדומה כלי סטנדרטי במשטרה

מעבר לשימוש שלו במקרים של פשעי מלחמה, חושב ברקר שמערכת המשפט הפלילית תעשה יותר שימוש בטכנולוגיית המציאות הווירטואלית בעתיד.

"אני חושב שתוך חמש עד עשר שנים, מציאות מדומה תהפוך לכלי סטנדרטי בעבור המשטרה, לא רק בגרמניה אלא בכל רחבי העולם, כי זו דרך להפוך זירות פשע לנגישות גם שנים מאוחר יותר".

בדרך כלל עובד ברקר עם טכנולוגיה חדשנית על מנת לספק ראיות בתיקים פליליים העוסקים בסוגיות הון עכשוויות, אבל אפילו לנוכח ניסיונו הרב, העבודה על פרויקט אושוויץ השפיעה עליו בעוצמה. "היינו כבר בזירות פשע מחרידות, אבל אושוויץ היא בליגה בפני עצמה. פגשנו את מנהל ארכיון אושוויץ והוא סיפר לנו הרבה פרטים על קנה המידה התעשייתי של ההרג, וזה גבה מחיר רגשי כבד".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עופר

    היי ישר כוח רעיון מבריק שאלה אך אפשר לראות את הסרט ואך אפשר להזמין אותכם לצפות הסרט במקום כמו מתנס לתושבים

אירועים קרובים