ישראלים פיתחו "ינשוף" שמאתר שימוש בנייד במהלך נהיגה

בינתיים לא ברור אם השימוש במכשיר יהיה אפשרי, בהתחשב בהצפנה החזקה שקיימת במכשירים כמו iPhone ● אבל ל-Textalyser יש דרכים לגלות האם התעסקות בנייד הסיחה את דעת הנהג מהכביש או לא

עיניים על הכביש. אילוסטרציה: BigStock

כולנו כמעט מכירים את ה"ינשוף" – מכשיר שבודק אם נהגנו שיכורים או פיכחים כאשר אנו נעצרים על ידי שוטר בשל נהיגה מחשידה. עכשיו מתכננת המשטרה בניו יורק להתחיל להשתמש ב-Textalyser – גאדג'ט שיעזור לה לאמוד את מידת הסחת הדעת של הנהג בשל עניין שגילה בטלפון הנייד שלו בזמן הנסיעה, וזאת לצורך מניעת תקריות בכביש ותאונות דרכים.

המכשיר החדש נבנה על ידי סלברייט (Cellebrite), החברה הישראלית שנחשדת כמי שסייעה ל-FBI לפצח את מכשיר ה-iPhone שהיה בשימושו של הטרוריסט מסן ברנרדינו, סעיד פארוק.

טלפונים ניידים ומכשירים אלקטרוניים אישיים אחרים הגדילו באופן דרמטי את תופעת הנהיגה המוסחת, שמובילה לתאונות ולמקרי מוות. העיתון הגרמני Suddeutsche Zeitung חשף לאחרונה מקרה בגרמניה בו הייתה מעורבת בתאונה רכבת ובה נהרגו 11 בני אדם, שנגרמה ככל הנראה על ידי נהיגה מוסחת של נהג שהיה עסוק במשחק בסמארטפון.

טלפונים ניידים נחשבים גם כסיכון הגדול ביותר לתאונות בבריטניה. 67 בני אדם נהרגו בממלכה המאוחדת בשלוש השנים האחרונות אך ורק בגלל נהגים שהיו עסוקים בטלפונים שלהם. מחלקת התחבורה אמרה כי מתוך 88 מקרי מוות שנגרמו על ידי הסחות דעת בשנת 2012, 17 נגרמו בשל שימוש בניידים.

החוק של אוון

הרעיון שנהגים שייעצרו על ידי הרשויות יידרשו להציג את הטלפונים שלהם לבדיקה, הועלה בהצעת חוק בניו יורק. "דיווחים מעידים על כך שכ-67% מהנהגים מודים כי עשו שימוש בטלפונים הסלולריים שלהם תוך כדי נהיגה, למרות שידעו על הסכנה הטמונה בדבר – הן לעצמם והן לאחרים הנמצאים על הכביש", נכתב בטיוטת החוק. "לכן, זהו האינטרס של המדינה להתייחס לליקוי הזה באמצעות מתודולוגיה דומה לזו של נהיגה בשכרות".

החוק החדש, המכונה "החוק של אוון" (Evan's Law) קרוי על שם אוון ליברמן, בן ה-19, שנהרג בשנת 2011 בהתנגשות שנגרמה על ידי נהג שדעתו הוסחה. אביו של אוון, בן ליברמן, עזר לנסח וליישם את החוק דרך ארגון ללא מטרות רווח שעוסק בהגברת המודעות לנהיגה מוסחת, המכונה DORCS (ר"ת Distracted Operators Risk Casualties).

בשל חוקי הפרטיות, המשטרה לא יכולה להכריח אנשים לבטל את נעילת הטלפון שלהם בכדי לבדוק את השיחות האחרונות שביצעו, את הודעות הטקסט או הפעילות האחרונה שניהלו במדיה החברתית. במקום זאת, ה-Textalyser יבחן את המטה-דטה בטלפון רק כדי לבדוק אם נעשה במכשיר שימוש או לאו, וישאיר פרטים כגון שיחות שמורות, אנשי קשר, מספרים, תמונות ונתוני אפליקציות אחרים חסויים.

בתגובה לידיעה אמר ג'ים גריידי, מנכ"ל סלברייט, כי "אנו מצפים לתמוך ב-DORC וברשויות האכיפה – הן בניו יורק והן בהיבט הארצי – בכדי לרסן נהיגה מוסחת".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Dam Dam

    סעו כחוק, למה צריך אפליקציות מפגרות שנושפות לתוך הטלפון? סעו כחוק וכולם ירויחו מזה בסוף..

  2. מישהו

    הטלפון שלי משמש אותי גם כנגן מוזיקה ברכב, אין שום הבדל מבחינתי בין שימוש בנגן של המכשיר לבין שימוש ברדיו הרכב, אז יש שימוש במכשיר והוא חוקי, מה המכשיר הזה יעזור?

אירועים קרובים