פייסבוק: חשפנו מתקפה המנסה להשפיע על בחירות האמצע בארה"ב

ענקית הרשת החברתית טוענת כי נוצרו חשבונות מזוייפים ונבנו אירועים במטרה להעמיק את השסע בחברה האמריקנית סביב נושאים חברתיים שנויים במחלוקת – וכך להשפיע על דעת הקהל ● המילה ''רוסיה'' לא נאמרה בקול אך נרמזה

פייסבוק. צילום: BigStock

פייסבוק (Facebook) הודיעה אתמול (ג') כי חשפה מתקפה בצורת קמפיין מתואם המנסה להשפיע פוליטית על בחירות האמצע שצפויות להיערך בארצות הברית בחודש נובמבר.

הקמפיין, מסרה ענקית המדיה החברתית, כלל שימוש בעשרות חשבונות ודפים מזויפים שדנו בנושאים חברתיים שנויים במחלוקת, דפוס פעילות שמזכיר מאד את ההתערבות הרוסית, לכאורה, בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016. פייסבוק הסירה את חשבונות המשתמשים מהרשתות שלה ומסרה כי נמצא קשר בין החשבונות המזויפים לבין חשבונות אחרים, אותם היא הסירה בעבר, סביב הבחירות לנשיאות. זאת, בשל קשר שזוהה בין החשבונות ובין ה"סוכנות לחקר אינטרנט" הרוסית.

מסע של דיסאינפורמציה באינטרנט על מנת להשפיע על תוצאת הבחירות

הסוכנות היא אחת מהחברות עליהן השיתה ארצות הברית סנקציות. הסוכנות נאשמת כי היא ניהלה מסע של דיסאינפורמציה באינטרנט על מנת להשפיע על תוצאת הבחירות. החשבונות המזוייפים, כמו גם האירועים שנבנו – נעשו במטרה להעמיק את השסע בחברה האמריקנית סביב נושאים חברתיים שנויים במחלוקת.

בשורה של תדרוכים שנערכו השבוע בגבעת הקפיטול, כמו גם בפוסט שפורסם אתמול, החברה אמרה למחוקקים כי זיהתה את הקמפיין בפייסבוק ובאינסטגרם (Instagram) וזאת במסגרת החקירה שהיא מבצעת בדבר ההתערבות בבחירות לנשיאות לפני שנה וחצי. למרות שאנשי פייסבוק לא יכלו ליצור את הזיקה בין החשבונות המזויפים הללו ובין רוסיה, אנשי החברה אמרו מפורשות למחוקקים כי יש להניח שרוסיה אכן הייתה מעורבת.

על פי הרשת החברתית, היא גילתה בראשונה את החשבונות שהיוו חלק מהמתקפה לפני כשבועיים. המדובר בשמונה דפי פייסבוק, 17 פרופילים בפייסבוק ושבעה חשבונות באיסטגרם. החשבונות הללו נוצרו בין חודש מרץ 2017 ומאי השנה. הנתונים הללו עשויים להישמע קטנים ולא משמעותיים, אולם מדובר בתופעה מתפשטת.

כך, לאחד מהחשבונות המזויפים היו 290,000 עוקבים. בין התאריכים אפריל 2017 ויוני 2018, החשבונות החשודים הריצו 150 מודעות שעלותן עומדת על 11 אלף דולר על גבי שתי הפלטפורמות. המודעות שולמו במטבעות אמריקניים וקנדיים. הדפים יצרו כ-30 אירועים לערך, למשך תקופה דומה, כאשר האירוע הגדול מכולם משך תשומת לב מצד 4,700 חשבונות.

פעילות מתואמת סביב נושאים חברתיים

פייסבוק מסרה כי היא זיהתה פעילות מתואמת סביב כמה נושאים חברתיים. כך, אחד מהם היה צעדה נוספת, צעדת המשך לאירוע "אחדו את הימין" (Unite the Right) שערכו תומכי העליונות הלבנה בשרלוטסוויל, ווירג'יניה. האירוע, כזכור, הסתיים באופן טראגי: שורת קבוצות קיצוניות מחתה על החלטה לפרק פסל של מפקד הדרום במלחמת האזרחים בעיר. כלי רכב פגע במפגיני נגד, אישה נהרגה ו-19 נפצעו. לאחד הדפים, שנושא את השם "מתנגדים" (Resisters), התגלה שיש לו קשר עם הסוכנות לחקר האינטרנט הרוסית ב-2017.

הדף בנה אירוע בשם "לא )לעצרת( לאחד את הימין בוושינגטון", No Unite the Right 2 — DC ומחה (לכאורה) נגד התאספות של לאומנים לבנים, שאמורה הייתה לקרות החודש, ב-12 באוגוסט בוושינגטון, במלאת יום השנה להפגנות האלימות בשרלוטסוויל. פייסבוק דיווחה כי הסירה את האירוע.

עוד זוהתה פעילות מתואמת סביב AbolishICE#. המדובר בקמפיין אותו מנהל השמאל האמריקני ברשתות החברתיות. הוא מנסה להביא לביטולה של הסוכנות לאכיפת הגירה האמריקנית. פעילות מתואמת זו, נמסר, מהדהדת ודומה לניסיונות שנעשו ב-2016 לעורר ולהגביר את המחלוקת מסביב לתנועת "חיי השחורים חשובים" (Black Lives Matter). תנועת השחורים הגישה אף היא באחרונה בקשת רישיון להפגין נגד אנשי הימין הלאומני, והרשויות בוושינגטון נערכות למניעת אלימות בין הצדדים.

החברה הודיעה כי היא פועלת בצד הבולשת, ה-FBI לבחינת הנושא לעומק. "אנחנו נמצאים עדיין בשלבים מאוד מוקדמים של החקירה", מסרה החברה, "ואין בפנינו את כל העובדות, לרבות השאלה מי עומד מאחורי הקמפיין".

לפני כחודשיים הגיע מארק צוקרברג, מייסד ענקית הרשת החברתית, לשימוע בקונגרס ושם הוא הבטיח כי "החברה תפעל לאמת את זהות המשתמשים, כדי למנוע התערבות בבחירות 2018".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים