קוואלקום ביטלה את עסקת הענק לרכישת NXP

הסיבה: ממשלת סין סירבה למסור האם היא מאשרת את העסקה בת 44 מיליארד הדולרים או לא ● החברה הודיעה כי תרכוש מחדש מניות שלה בשווי של 30 מיליארד דולר ופרסמה תוצאות עסקיות טובות

עסקת קוואלקום-NXP - בדרך לביטול

עסקת הענק, שבמסגרתה אמורה קוואלקום לרכוש את יצרנית השבבים ההולנדית NXP תמורת 44 מיליארד דולר – בוטלה. הרוכשת החליטה לבטל את העסקה, מאחר שממשלת סין לא הודיעה האם היא אישרה אותה או לא – החלטה שהייתה אמורה להתקבל עד היום (ה') בצהרים שעון סין, לפנות בוקר שעון ישראל. בנוסף, החברה הודיעה כי תרכוש מחדש מניות שלה בסכום של 30 מיליארד דולר.

לדברי סטיב מולנקופף, מנכ"ל קוואלקום, "האסטרטגיה המרכזית שלנו, להכניס את החברה לתעשיות שצומחות מהר יותר, נותרה ללא שינוי" גם לאחר ההחלטה על ביטול העסקה. החלטת הנהלת קוואלקום הובילה לעלייה בשער המנייה שלה ולירידה בשער המנייה של NXP עם פתיחת המסחר.

העסקה הייתה אמורה לעבור אישור של שמונה גופים ומדינות. בעוד ששבעת האחרים נתנו את האישור, בייג'ינג פשוט נתנה לדד ליין לחלוף.

בתדרוך לעיתונאים סירב דובר מטעם ממשלת סין לעדכן בנוגע לעניין. חלק מההערכות דיברו על כך שהסינים יערימו קשיים על העסקה ואף לא יאשרו אותה, בגלל שיחות הסחר שמתקיימות בימים אלה בין בייג'ינג לוושינגטון. אולם, הדובר הסיני אמר שהשיחות עם האמריקנים אינן הסיבה להחלטה הסינית – זו או אחרת – אלא שהשיקול הוא האם העסקה תיצור מונופול או לא.

בהנהלת קוואלקום לקחו בחשבון שייתכן שהסינים לא יאשרו את העסקה ומולנקופף אמר למשקיעים כי אם זה מה שיקרה – החברה תיסוג ממנה.

עסקת הענק פורסמה כבר באוקטובר 2016 – מה שאומר שלסינים היו כמעט שנתיים להחליט האם לאשר אותה או לא. קוואלקום רצתה לבסס באמצעותה את מעמדה גם בתחומים אחרים, מעבר לשוק המעבדים לטלפונים חכמים. לפי החברה, רכישת NXP, שבעצמה קנתה את פריסקייל מאותה הסיבה, תחזק את המעמד שלה בתחום ייצור השבבים למכוניות חכמות.

רבעון של עליות

בתוך כך, קוואלקום פרסמה אמש את הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי של שנתה הכספית. החברה הציגה במהלכו גידול מתון בהכנסות ועלייה ניכרת יותר ברווחיות, משום שההוצאות גדלו פחות מאשר ההכנסות – עלייה של 1.65% ל-4.67 מיליארד דולר לעומת גידול של 4.25% ל-5.6 מיליארד. מכירות הרישיונות עלו ב-19.12% ל-1.49 מיליארד דולר, אולם מכירות הציוד והשירותים פחתו קלות, ב-0.27%, ל-4.11 מיליארד. הרווח הנקי הרבעוני זינק ב-40.56% ועמד על 1.22 מיליארד דולר, והרווח למנייה צמח ב-38.98% ל-82 סנט.

ההוצאות הגולמיות הרבעוניות רשמו עלייה של 0.12% ל-2.49 מיליארד דולר, הרווח הגולמי עלה ב-7.8% ל-3.11 מיליארד והרווח הגולמי השולי עמד על 55.51%. בסעיפים התפעוליים, ההוצאות גדלו ב-3.46% ל-2.18 מיליארד דולר והרווח גדל ב-19.66% ל-925 מיליון.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הכספית הציגה קוואלקום עלייה של 10.12% בהוצאות ל-15.53 מיליארד דולר אל מול גידול של 3.3% בלבד בהכנסות ל-16.93 מיליארד. הרווחיות נפגעה משום כך: החברה עברה להפסד נקי של 4.37 מיליארד דולר לעומת רווח של 2.3 מיליארד בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הכספית הקודמת, והרווח התפעולי צנח ב-38.88% ל-1.4 מיליארד דולר. סיבה נוספת למעבר להפסד היא גידול ענק (פי 19.51) בחבות המס של החברה – מ-290 מיליון דולר ל-5.66 מיליארד.

מולנקופף אמר לאחר פרסום התוצאות כי "הצגנו ביצועים טובים במהלך הרבעון השלישי של השנה הכספית, שעקפו את התחזיות שלנו. הם נובעים ממדיניות החברה ומביצוע התכנית העסקית בצורה הטובה ביותר על יד כל עובדיה".

השתתף בהכנת הידיעה: ג'ון בן זקן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים