האם טראמפ מחדיר וירוס פוטיני להגנת הסייבר האמריקנית?

מומחי ביון וסייבר אמריקניים מתריעים כבר זמן רב על פעילות הסייבר של הרוסים נגדה, אבל נשיא ארצות הברית בשלו ● אחרי שנתן "חנינה" לפוטין בפגישת הפסגה ביניהם, המומחים טוענים שטראמפ פוגע בהגנת הסייבר של המדינה שהוא מנהל - עד כדי כך

הפסיד והפיץ תיאוריות קונספירציה. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

לפני כשנה, ב-9 ביולי 2017, השתתף דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, בפסגת 20 המדינות המתועשות בעולם (G-20), שנערכה בהמבורג, גרמניה. במהלך הפסגה הוא פגש, בפעם הראשונה מאז נכנס לבית הלבן כחצי שנה קודם לכן, את ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה. אחד הנושאים המרכזיים שבהם דנו השניים היה הסייבר והחשדות שלפיהן רוסיה התערבה בבחירות בארצות הברית באמצעים דיגיטליים. טראמפ לחץ על פוטין שיענה, וזה השיב בשלילה.

במקום להמשיך וללחוץ, צייץ אז הנשיא האמריקני בטוויטר (Twitter) כי "פוטין ואני שוחחנו על הקמת יחידת הגנת סייבר בלתי חדירה, כדי שאפשר יהיה להגן ולאבטח מפני פריצה למערכות בחירות ומפני דברים שליליים רבים אחרים". הרעיון זכה לאי אמון מצד שתי המפלגות בארצות הברית, וקיתונות של לעג נשפכו מהכתבים – הפוליטיים ואף הטכנולוגיים, שציינו כי "זהו אחד הרעיונות המגוחכים ביותר בתחום הסייבר". טראמפ נסוג מהרעיון בתוך שעות.

והנה, אתמול (ב'), בפגישת שני המנהיגים בהלסינקי, בירת פינלנד, הרעיון צץ שוב. ולא רק זה – טראמפ אף אימץ את גרסת פוטין שלפיה רוסיה לא התערבה בבחירות לבית הלבן. עד כדי כך שאפילו ב-Fox News, שבדרך כלל תומכת בטראמפ ללא סייג, הגדירו את הופעתו בהלסינקי כ-"סוריאליסטית" ו-"מגוחכת". ייתכן שיש לטראמפ אינטרס לעשות כך, כי החשדות הן שההתערבות הרוסית הייתה נגד הילרי קלינטון, כלומר: לטובתו הוא.

פוטין הציע ששתי המעצמות תעבודנה יחד כדי לבחון את הראיות בפרשה. "אנחנו יכולים לנתח (עדויות למתקפות סייבר – י"ה) באמצעות הקמת קבוצת עבודה משותפת להגנת סייבר. על ההקמה דנו במהלך המגעים הקודמים שלנו", אמר הנשיא הרוסי.

"שיתוף מידע" או הפשטת ריגול הסייבר של רוסיה?

דברי פוטין הציפו מחדש את הלעג שההצעה זכתה לו לפני שנה, ולא רק מצד פוליטיקאים ופרשנים פוליטיים, אלא גם ממומחי הגנת סייבר. הצעת פוטין גם העלתה מחדש את הדאגה שלפיה טראמפ מנסה לפייס את המנהיג הרוסי – וזאת על חשבון פגיעה במערך הגנת הסייבר האמריקני. "הוא עלול להגיש לפוטין, על מגש של כסף, יכולת לחדור ולהתבונן מבפנים על מצב חקירת ההתקפות", נכתב.

מאיה קוסהוף, כתבת הטכנולוגיה של ה-ואניטי פייר (Vanity Fair), כתבה כי האחראים בוושינגטון למניעה ולהתנגדות לפעולות החשאיות של רוסיה עומדים בפני איום של הזנחה. לדבריה, "במשך 18 החודשים האחרונים, ממשל טראמפ נמצא במלחמה עם עצמו על רוסיה, או, אולי יותר נכון, במלחמה עם הנשיא הרוסופיל שלה".

המרוויח האמיתי מ-"שיתוף הפעולה" הרוסי-אמריקני. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

המרוויח האמיתי מ-"שיתוף הפעולה" הרוסי-אמריקני. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

מומחי הגנת סייבר היו מאוחדים בדעתם כי שיתוף מידע שכזה עם רוסיה יקל על מומחי הסייבר במוסקבה לעקוב אחר פעילויות הריגול הקיברנטי של סוכנויות המודיעין בארצות הברית, ויספק להם מידע רב ערך על הטכניקות השונות בתחום מתקפות הסייבר. אחרים הביעו תמיהה בדבר סמיכות הזמנים של הדברים שאמרו טראמפ ופוטין לכתב האישום שהוגש ביום ו' האחרון נגד 12 קציני מודיעין רוסיים. אלה הואשמו בבית משפט פדרלי בפריצה לרשתות המחשבים של המפלגה הדמוקרטית במרוץ לנשיאות. זוהי הפעם הראשונה שבה נטען בבית המשפט כי הממשל הרוסי התערב בבחירות לנשיאות ופעל נגד קלינטון ובמשתמע – בעד טראמפ.

"אורות האזהרה מהבהבים שוב באדום"

הקולות המתנגדים הרמים הגיעו גם מרשויות המודיעין האמריקניות עצמן. דניאל ריי "דן" קואטס מכהן כראש המודיעין הלאומי בארצות הברית. קואטס, חבר המפלגה הרפובליקנית, אמר ביום ו', בעקבות הגשת כתבי האישום, כי "איומים אלה (מתקפות סייבר רוסיות – י"ה) דחופים יותר מתמיד. כתבי האישום משמשים תמרור אזהרה, לפיו הקרמלין עדיין מהווה איום על הגנת הסייבר של ארצות הברית. אורות האזהרה מהבהבים שוב באדום. כיום, התשתית הדיגיטלית שמשרתת את ארצות הברית נמצאת ממש תחת התקפה. רוסיה היא השחקן הזר האגרסיבי ביותר בתחום הסייבר הפועל נגד ארצות הברית – אין בכך כל ספק. אנחנו נמצאים כעת בנקודה קריטית".

ג'ון ברנן, ראש ה-CIA בתקופת הנשיא ברק אובמה, לא ברר מילים בתארו את מסיבת העיתונאים שערכו אתמול טראמפ ופוטין. הוא צייץ: "מסיבת העיתונאים בהלסינקי חצתה את הרף של 'פשעים ועוונות חמורים'. זה היה קרוב לבגידה. לא רק שהערותיו של טראמפ היו אידיוטיות ( במקור – אימבציליות, י"ה), הוא כולו בכיס של פוטין. רפובליקנים פטריוטים – איפה אתם???".

ברנן מבקר לעתים קרובות את טראמפ מאז שעזב את ראשות ה-CIA. בעדותו בפני ועדת המודיעין בבית הנבחרים בשנה שעברה הוא אמר כי "רוסיה הפריעה והתערבה באופן חוצפני בבחירות 2016". הוא נמנע מלומר במפורש שאנשי טראמפ שיתפו פעולה באופן מודע עם הממשל הרוסי או עם נציגיו, כלומר – לא קבע שאנשי טראמפ ידעו שהם בקשר עם מרגלים רוסיים. בסיום דבריו ציין: "לעתים קרובות, אנשים הפוסעים יחד לאורך נתיב בוגדני, אינם יודעים שהם הולכים בנתיב שכזה – עד שזה נהיה מאוחר מדי".

ג'ים לואיס, עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, הצביע באתר פוליטיקו (Politico) על המרוויחים מכל הסיפור – הרוסים. "במובנים מסוימים, הם נואשים מעט ורוצים בהכרה. הם רוצים שיאמרו עליהם 'היי, אנחנו עדיין מעצמה. ראו! לנו ולארצות הברית יש דיאלוג בתחום הסייבר'. נראה שהעובדה שלארצות הברית כבר יש הסדר עם סין לאי לוחמה בסייבר מעצבנת קצת את הרוסים".

מומחים פוליטיים ציינו כי ההצעה לעבודה משותפת של שתי המעצמות בסייבר מספקת לרוסיה מטריית הגנה נגד הטענות כי היא משתוללת באופן בלתי אחראי בסייבר, וממצבת אותה כשותפה אחראית ורצינית בתחום.

טראמפ ממשיך להתכחש למציאות

ימים ספורים לפני תום כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית, בינואר אשתקד, הוגש לו דו"ח מודיעיני מיוחד, שמשלב בין הערכות של ה-CIA, ה-FBI וה-NSA. על פי הדו"ח, פוטין הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת הנשיא הנבחר, טראמפ.

גם דו"ח זה קבע כי המתקפות נועדו לסייע לטראמפ לגבור על קלינטון. יתרה מזאת, נכתב בו כי "מדובר בקמפיין חסר תקדים (בעוצמתו – י"ה)". התנהגות טראמפ מעידה כי הוא ממשיך להתכחש לממצאים של שלושת סוכנויות הביון שלו. השאלה היא: למה?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים