12 מרגלים רוסים נאשמים בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית

זוהי הפעם הראשונה בה נטען בבית המשפט שהממשל הרוסי התערב בבחירות – נגד קלינטון ולטובת טראמפ ● נשיא ארצות הברית אמר כי "לחלוטין ישראל בנחישות" את פוטין לגבי הפרשה בפגישתם מחר (ב')

על פי כתב האישום, המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית הייתה עמוקה במיוחד. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

פוטין גייט? טראמפ גייט? 12 קציני מודיעין רוסיים הואשמו ביום ו' בבית משפט פדרלי בפריצה לרשתות המחשבים של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, במהלך המרוץ האחרון לנשיאות. זוהי הפעם הראשונה בה נטען בבית המשפט כי הממשל הרוסי התערב בבחירות לנשיאות ופעל נגד המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון, ובמשתמע – כדי לסייע למועמד שבסופו של דבר נבחר, דונלד טראמפ הרפובליקני.

כתבי האישום בפרשה הוגשו בזמן מביך במיוחד עבור טראמפ – כשפגש את מלכת בריטניה, אליזבת השנייה, בטירת ווינדזור, ושלושה ימים לפני פגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שתתקיים מחר (ב') בהלסינקי.

התובעים הפדרליים מצביעים על מזימה נרחבת של פריצה מתוחכמת, לטובת הדלפת ופרסום מסמכים ממטה המפלגה הדמוקרטית. על פי האישומים, קציני ה-GRU, המודיעין הצבאי הרוסי, פרצו בצורה שיטתית לרשתות המחשבים של המפלגה הדמוקרטית. הקצינים פרסמו את המידע שהשיגו, שכלל נתונים רבים, בחשבונות טוויטר (Twitter) מזויפים. בין השאר, המרגלים הרוסים ניסו לחדור למיילים של אנשי קלינטון ב-27 ביולי 2016 – בדיוק באותו היום שבו קרא טראמפ לרוסיה למצוא את המיילים של יריבתו.

טראמפ: "ציד מכשפות מבוזבז (או מושחת)"

רוד רוזנשטיין, סגן התובע הכללי, אמר במסיבת עיתונאים כי "בנוסף לשחרור מסמכים ישירות לציבור, הנאשמים העבירו את המסמכים הגנובים לארגון אחר". הוא ציין שלא נמצאו אמריקנים ששיתפו פעולה עם הנאשמים הרוסים. בטרם מסיבת העיתונאים, רוזנשטיין עדכן את טראמפ על תוכנה. כמה שעות לפני כן, כינה טראמפ את החקירה של רוברט מולר, התובע המיוחד החוקר את הפרשה, "ציד מכשפות מבוזבז (או מושחת)", שפוגע ביחסיה של ארצות הברית עם רוסיה.

כתבי האישום האמורים הם פרי החקירה של מולר, שחוקר את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית. זו הפעם הראשונה שבה הוא מאשים רשמית ובאופן ישיר את הממשל הרוסי בהתערבות בבחירות, בהן טראמפ ניצח באופן בלתי צפוי. חקירתו של מולר מתמקדת בכמה נושאים, ביניהם האם המטה של טראמפ שיתף פעולה עם רוסיה והאם הנשיא ביקש, באופן בלתי חוקי, לחסום את החקירה.

הקרמלין הכחיש את התערבותו בבחירות. משרד החוץ הרוסי הודיע בתגובה לכתבי האישום כי הם נועדו לפגוע באווירה לפני מפגש הפסגה. טראמפ, מצדו, מסר כי הוא "לחלוטין ישאל בנחישות" את פוטין על הנושא. כמה מחוקקים דמוקרטיים בולטים קראו לטראמפ לבטל את הפסגה.

"ניסיונות רבי שנים לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי"

כחלק מחקירת הפרשה, הוגש לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, דו"ח מודיעיני מיוחד – כמה ימים לפני שסיים את תפקידו ופינה את הבית הלבן לטראמפ ולאנשיו. הדו"ח משלב בין הערכות של ה-CIA, ה-FBI וה-NSA, וקובע שפוטין הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת טראמפ, כדי שיגבר על קלינטון. על פי הדו"ח, "מדובר בקמפיין חסר תקדים (בעוצמתו)".

המבצע עליו הורה פוטין כלל, לפי סוכנויות הביון האמריקניות, מתקפות סייבר רחבות ופעולות פריצה שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות ויקיליקס (Wikileaks) ובאתרים נוספים.

על פי הדו"ח, "מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת ניסיונותיה של רוסיה – ניסיונות רבי שנים – לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי אותו מובילה ארצות הברית".

הקורבן: הילרי קלינטון. צילום: BigStock

הקורבן: הילרי קלינטון. צילום: BigStock

משקיפים ציינו כי אף שבאותה העת היו דיווחים הדומים במסר שלהם על מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, הרי שכעת מדובר בדו"ח רשמי, נרחב, שהותר לפרסום פומבי ושבחן את פעילותה ההתקפית בסייבר של רוסיה במהלך קמפיין הבחירות.

"רוסיה חפצה לערער את אמון הציבור בתהליך הדמוקרטי בארצות הברית", כתבו מחברי הדו"ח, "להשמיץ את קלינטון ולפגוע ביכולת שלה להיבחר לנשיאות – או לפגוע בשלטונה אם היא תיבחר. בנוסף, אנחנו מעריכים שפוטין וממשלת רוסיה העדיפו העדפה ברורה שטראמפ יהיה זה שייבחר לנשיאות ארצות הברית. יש לנו (לסוכנויות הביון) ודאות גבוהה להערכות הללו".

עוד נכתב בו כי "נראה שפוטין רצה להבאיש את ריחה של קלינטון. הוא האשים אותה באופן פומבי, מאז 2011, בהסתה להפגנות המוניות נגד משטרו בסוף אותה שנה ובתחילת 2012 (היא הייתה אז שרת החוץ של ארצות הברית). הוא נטר לה טינה על הערותיה – הערות שאותן הוא פירש כמזלזלות בו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים