מדוע ה-ERP הוא ה-פלטפורמה העסקית הדיגיטלית בימינו?

"פלטפורמת ה-ERP עכשיו צריכה להיות הפתרון שמספק את הדבק עבור הארגון", אמרה קרן שרר טייבר, סמנכ"לית ניהול מוצר בפריורטי סופטוור

קרן שרר טייבר, סמנכ"לית ניהול מוצר בפריורטי סופטוור. צילום: ניב קנטור

"פעם היה לנו חלום רטוב שלפיו ה-ERP תהיה המערכת היחידה שנצטרך כדי לתת מענה מקצה לקצה לכל התהליכים העסקיים. הצלחנו להגשים שאת החלום הזה. גם היום הוא עדיין ניתן להגשמה, אבל הגיעה המהפכה התעשייתית הרביעית והובילה אותנו לעידן עם קצב שינויים מהיר, אולי אף מהיר מדי. מכיוון שכך, כפי שאני רואה זאת, תפקיד פלטפורמת ה-ERP השתנתה קצת. עכשיו היא צריכה להיות הפתרון שמספק את הדבק עבור הארגון", אמרה קרן שרר טייבר, סמנכ"לית ניהול מוצר בפריורטי (Priority Software).

שרר טייבר סיפרה מעל במת ועידת ERP 2018 של אנשים ומחשבים מדוע ה-ERP הוא בעצם הפלטפורמה העסקית הדיגיטלית בימינו. באי הכנס, שנערך באולם האירועים LAGO שבראשון לציון והונחה על ידי עידית לסר, מנכ"לית משותפת ב-IT Solutions, שמעו את שרר טייבר מסבירה כי השינוי הזה, של ה-ERP לכדי לפלטפורמה ארגונית, הוא חלק מהטרנספורמציה הדיגיטלית.

"זה גם מלווה בהרבה שאלות, שיחות ודיונים איפה יהיו הארגונים שלנו בשנת 2025 וצפונה. מה יקרה לתהליכים העסקיים ומה יקרה לתפקידים שלכם. זה אומר, קודם כל, גמישות – וזה דבר שקדוש אצלנו מהרגע הראשון. אנחנו ממשיכים להקפיד בו וזה חשוב מאוד בהיבט הארגוני מכיוון שלא יודעים מי יהיו הלקוחות בשנים הבאות ואלו דברים הם ידרשו. תמו הימים בהם יכולנו לכתוב אפיונים ארוכים ומורכבים. הכל חייב להיות קל יותר למימוש לכדי יישום, לתחזוקה, לשדרוג ולהתחברות בהתאם לקצב בו משתנים התהליכים העסקיים שלנו", אמרה שרר טייבר.

היא הזהירה כי אסור לשכוח בזמן הטרנספורמציה הדיגיטלית את האמת העסקית של הארגון. את זה, לדבריה, משיגים עם שפה משותפת לכל האפליקציות וההתקנים המתחברים למערכות ה-ERP.

"זה אחד הדברים שאנחנו דוחפים ומעודדים לאימוץ, כמו גם את הצורך להבין שכנראה בעתיד הלא רחוק ייעשה שימוש בשפה חופשית בשיחה עם המערכת עם שאלות כמו האם שולמה חשבונית והמערכת תדע להבין ולענות. ה-ERP שלנו יהיה משולב גם עם בינה מלאכותית והיא זו שתספק מידע רלבנטי בהתאם לשאלה הנשאלת, באופן הכי חכם שאפשר", אמרה.

הילה כהן, מנהלת פעילות NetSuite באולקלאוד. צילום: ניב קנטור

הילה כהן, מנהלת פעילות NetSuite באולקלאוד. צילום: ניב קנטור

"תשתית מספיק חזקה ואג'ילית"

הילה כהן, מנהלת פעילות NetSuite באולקלאוד (AllCloud), סיפרה באירוע על מערכת ה-ERP שהחברה שלה משווקת ומיישמת. לדבריה, "NetSuite זו התשתית החזקה שצריך לרכוש כדי לבנות מעליה את שאר הגורמים. זו חברת ה-ERP הראשונה בענן וכיום חטיבה עסקית בתוך אורקל (Orcale). המערכת מתאימה לכל התפקודים ולכל התרחישים. מעל הליבה יש שכבת פיתוח שתומכת בשדרוגים בצורה אוטומטית יש מערכת BI שבנויה בתוך המוצר כך שאין צורך בשילוב או רכישה של מוצר נוסף ויש תרחישים שכל משתמש יכול להגדיר בלי צורך בידע טכני לביצוע התהליכים הללו", היא סיפרה.

כהן ציינה עוד שכיום לקוחות רבים מחפשים את המערכת הבסיסית ועליה, לצמוח. "זו תשתית מספיק חזקה ואג'ילית ומספיק ברורה ללקוח כדי שניתן יהיה להתקדם איתה".

על אולקלאוד סיפרה כהן כי מדובר "בחברה היחידה שנותנת פתרונות ענן מקצה לקצה, מתשתית ועד לאפליקציות. מה זה אומר? שלב החוויה בעולמות ה-ERP זה כשבסוף הפרויקט כל משתמש יודע מה התפקיד שלו ומה הוא צריך לעשות ושיש לו את כל המידע כך שהוא יוכל להגיע בבוקר להדליק את המחשב ולהתחיל לעבוד עם כל העדכונים על מה שקורה באותה שנייה".

 

רוני מורן, סמנכ"ל מערכות המידע של דוראד אנרגיה. צילום: ניב קנטור

רוני מורן, סמנכ"ל מערכות המידע של דוראד אנרגיה. צילום: ניב קנטור

"וחות מתחילים לראות מה קורה מסביב מבחינת ההיצע של החברות 'הקטנות'"

רוני מורן, סמנכ"ל מערכות המידע של דוראד אנרגיה, סיפר על היבט ה-ERP מנקודת ההשקפה של חברה שעובדת בשוק האנרגיה. "לפני הכל, צריך לספר שאת המהפכה שעובר כיום שוק אספקת החשמל, אפשר להשוות למה שהתרחש בשוק הטלפונים. אולי הקצב הרבה יותר איטי, אבל זה אותו כיוון של שינוי, בו לקוחות מתחילים לראות מה קורה מסביב מבחינת ההיצע של החברות 'הקטנות'. בשוק החשמל לקח אמנם זמן רב לשכנע את הרגולציה, אבל ב-2014 נכנסו לפעולה, ואנחנו מוכרים חשמל מהתחנה שלנו באשקלון", סיפר מורן.

מערכת ה-ERP של דוארד אנרגיה מבוססת על AX של מיקרוסופט (Microsoft). זו מערכת מורכבת עם ממשקים למערכות נוספות, כמו חיזוי צריכת לקוחות, מערכת בינה עסקית, פורטל לקוחות ומערכות תפעוליות כולל הגנת סייבר.

לדברי מורן, "כשנכנסו למקום הייתה אופרציה שלמה מבחינת מערכות ה-IT. התהליכים העסקיים בחברה בהקמה לא קיימים למעשה, כי לא ישבו וחשבו עליהם וה-IT מצא את עצמו כמוליך התהליכים בחברה ומי שמנסה להגדיר אותם. לא רק את שלנו, הפנימיים, אלא גם תוך לימוד של השותפים שמתחברים אליהם, כיוון שגם כל התהליכים בחברות מסביב לא היו סגורים", הוא סיפר.

לדבריו, חלק חשוב בהגדרה היה לקבוע מה הוא הדי.אן.איי של הארגון, כולל קביעת גודל מחלקת ה-IT. "שאלנו איך הארגון רואה את עצמו ולאן הוא מתכוון להתרחב ואיך משפיעים על כך תהליכים פנימיים, כמו גם הממשקים מול גורמי חוץ. זה כלל שבירת פרדיגמות ושמרנות. בהתאם לכך היה ברור שצריכים מערכת ERP גמישה, שתהיה מוכנה לשינויים שיידרשו לאחר שהתחנה תתחיל לעבוד, כי העלייה לאוויר הייתה גורם נתון שאי אפשר לשנות אותו לדחות אותו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים