כך עוזרים הרחפנים למשטרה להתמודד מול פשיעה וטרור

"הקלישאה שלפיה השמיים הם הגבול מאוד תקפה, יש מרחב גדול של שימושים שניתן לעשות עם כל סוגי הרחפנים - לרבות שימושים משטרתיים", אומר נצ"מ עופר שנהב, ראש מפא"ט במנהל הטכנולוגיות של המשטרה, ומסביר במה מדובר

נצ"מ עופר שנהב, ראש מפא"ט במנהל הטכנולוגיות של המשטרה. צילום: שי פיירשטיין

"משטרת ישראל מתייחסת לרחפנים בשני צירים מרכזיים: האחד, ציר השימושים. הקלישאה שלפיה השמיים הם הגבול מאוד תקפה, יש מרחב גדול של שימושים שניתן לעשות עם כל סוגי הרחפנים. הטכנולוגיה מרתקת וקיים פוטנציאל מצוין לשילוב בין הצורך המבצעי לבין הרחפנים לסוגיהם. הציר השני הוא ציר האיומים, שהינו רחב ומורכב. הרחפנים עוזרים למשטרה להתמודד מול פשיעה וטרור", כך אמר נצ"מ עופר שנהב, ראש מפא"ט (ר"ת המחלקה לפיתוח אמצעים טכנולוגיים) במנהל הטכנולוגיות של המשטרה.

נצ"מ שנהב דיבר במסגרת פאנל שנערך כחלק מכנס אנשים ורחפנים 2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים אתמול (ג'), זו השנה השלישית ברציפות, באולם האירועים LAGO בראשון לציון. את הפאנל הנחתה סיגל גפני מערוץ 12.

לגבי ציר האיומים אמר נצ"מ שנהב כי "התקבלה החלטה שמגדירה את תחומי האחריות של הרחפנים, לאחר מחלוקות לא פשוטות. מצד אחד, למשטרה אין יחידות כמו יב"א (יחידת בקרה אווירית) של חיל האוויר. מצד שני, אם עולה רחפן לא ידידותי מרחוב דיזנגוף בתל אביב לעבר הופעה בפארק הירקון, האם זה עניין צבאי? בסופו של דבר, הנושא נסגר ויש שיתוף פעולה בין ארגוני, בהובלת צה"ל – שיתוף פעולה הדוק, יעיל ופורה, כזה שלא תמיד אופייני לתהליכים ברמה הלאומית". לדבריו, "המטרה היא לעבוד יחד על בסיס מתודולוגיה אחת מוסכמת ולספק מענה רב שכבתי, מדורג ומתגלגל למנעד הגדול של האיומים".

"ניתן להתייחס בצורות שונות לרחפנים – 'מצלמה עם כנפיים', 'מסוק קטן בתיק', 'פצצה מדויקת' ועוד. כך או כך, היכולות להעלות מהר למעלה, ולהביט עם אופטיקת יום ולילה למרחב ולנקודות מסוימות, כמו גם הגדלת יכולות זמן האוויר והנשיאה – כל אלה מרחיבות את מעטפת הביצועים".

נצ"מ שנהב ציטט שורה משיר של חוה אלברשטיין: "מי שמאזין – ישמע קולות בלי הרף". לדבריו, "כל מי שנוכח כאן, בכנס, מאזין בלא הרף, קשוב ויודע מה קורה בתחום הרחפנים. זו דרמה – אין מילה אחרת לתאר מה קורה בתחום. מדובר בעולם מרתק, מאתגר, משתנה ללא הרף, מסעיר את הדמיון – ומעניין".

"קרוב ל-100 רחפנים בשירות המשטרה"

הוא ציין כי "בשירות המשטרה פועלים קרוב ל-100 רחפנים, הפרוסים בפריסה ארצית ומופעלים ביעילות לצרכים משטרתיים מגוונים".

"פוטנציאל השימושים של הרחפנים במשטרה הינו רחב", אמר נצ"מ שנהב. "אנחנו מנסים רחפנים שונים, כדי לבחון יכולות שונות שלהם: לצפות במרחב, להביט, לכרוז, להאיר, להריח, להניח, להטיל, לשגר ועוד".

לסיכום הוא אמר כי "יש מצבים משטרתיים רבים שבהם ניתן לשלב רחפנים וניתן לחברם לתרחישים מבצעיים שונים ומגוונים. לדוגמה, תיעוד של זירות בכלל וזירות תאונות דרכים בפרט, איסוף מידע מודיעיני-חזותי (ויזינט) ואחר, תיעוד חריגות בנייה ועוד. יש בישראל כבר כ-20 אלף רחפנים, המייצרים אתגר משטרתי ולאומי – בהיבט האבטחה, הבטיחות והרגולציה. הטכנולוגיה, כמו תמיד, פורצת קדימה, לפני הרגולציה. לכן, יש צורך בהיערכות של כל הגופים הרלוונטיים במדינה: לקדם את הרגולציה, הרישוי, הרישום והאכיפה. בפועל, לא ניתן לרדוף אחר כל רחפן ורחפן. יש צורך במרחב פעולות ברמה הלאומית, כולל הסברה, על מנת לקדם את השימוש האזרחי, ההולך וגדל – ברחפנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים