"הממשלה רואה באימוץ ושימוש בקוד פתוח נושא אסטרטגי"

"מדובר במהלך משמעותי אשר משנה תפיסה מסורתית, שהוא ויתור על הקניין הרוחני של הקוד שהיה עד כה בידי הממשלה לציבור", כך אמר שחר ברכה, מנהל חטיבת תכנון ואסטרטגיה ברשות התקשוב הממשלתי

שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

"אנו רואים את נושא אימוץ ושימוש במערכות קוד הפתוח כנושא אסטרטגי. כבר היום מפותחות תכניות רבות בתחום, אשר עתידות להתפרסם בשנה הקרובה", כך אמר שחר ברכה, מנהל חטיבת תכנון ואסטרטגיה ברשות התקשוב הממשלתי.

ברכה דיבר בכנס Open Source World TLV 2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ב') באולם אירועים East בתל אביב, והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי ברכה, "בתחילת החודש פצחנו במהלך משמעותי: ממשלת ישראל, בהובלת רשות התקשוב הממשלתי, מאפשרת למשרדים לפרסם ולשחרר את קוד התוכנה שנכתב בממשלה – לשימוש הציבור. זהו מהלך ייחודי וחדשני בתפיסתו במגזר הציבורי". הוא ציין כי "לשחרור הקוד הממשלתי, קיימות משמעויות רבות. מהיום תהיה למפתחים ברחבי הרשת נגישות לחלקי הקוד הממשלתי והיכולת לשפר, לשנות, לאתר פגיעויות וכן לפתח כלים חדשים על בסיס הקוד. זה יביא לקידום העסקים בארץ, תוך חסכון משמעותי של משאבים, כסף וזמן למשק ולעסקים, למפתחים, לאזרחים ולממשלה".

"מדובר במהלך משמעותי", אמר ברכה, "אשר משנה תפיסה מסורתית, שהוא ויתור על הקניין הרוחני של הקוד שהיה עד כה בידי הממשלה לציבור".

"קוד פתוח זה פרוץ"

"בעברי הייתי מנהל פיתוח במשרד המשפטים", אמר ברכה, "והתגלעו קשיים בדרך להתמודד עם נושא הקוד הפתוח, בין השאר, מה עושים במקרה של תקלה, מה קורה בהיבט של אבטחת מידע. אנשי המשרד אמרו לי 'קוד פתוח זה פרוץ'. נלחמנו והצלחנו להביא לכך שבמשרד יוטמעו כלים ותפיסות של קוד פתוח".

השימוש בקוד פתוח, אמר ברכה, "נוגע בחוסר אחריות כפול. האחד, ארגונים לוקחים קוד פתוח ומטמיעים אותו, בלא לדעת מה ההשלכות הכרוכות בכך ומה האחריויות הנובעות מהשימוש בו. מנגד, זה חוסר אחריות שלא להטמיע קוד פתוח".

"כאשר הצטרפתי לרשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה", אמר ברכה, "היה לי ברור כי עליי לקדם את נושא הקוד הפתוח, השימוש וההטמעה שלו בקרב מערכי ה-IT הממשלתיים. יש במשרדי הממשלה השונים וברשות התקשוב הממשלתי יותר מ-1,000 מפתחים. אי אפשר ללכת למחשוב ענן, אי אפשר לממש תפיסות פיתוח של DevOps – בלא קוד פתוח". ברכה דימה את האופן בו נדרש היה לשנות את תפיסת בכירי הממשלה השונים, לטובת עבודה בקוד פתוח כ-"שינוי כיוון התנועה של נושאת מטוסים".

"אנו נמצאים בעיצומו של תהליך של כתיבת נהלים, לגבי האופן בו יש להתייחס לקוד פתוח במכרזים ממשלתיים", אמר ברכה. "למנמ"רים מאוד נוח להמשיך עם הקיים. אנו רואים הרבה מערכות קנייניות, של מיקרוסופט (Microsoft) ואחרים. כעת אנו פותחים בעבורם עוד נתיב, לאחר שהרצון לקחת מערכת קוד פתוח ולהתנסות בה – היה חסום".

"אנו ברשות התקשוב הממשלתי מאמינים בשקיפות ובפתיחות", סיכם ברכה. "אנו עובדי ציבור, חיים מכספי הציבור ועובדים בעבור הציבור. לכן, אנו מאמינים שצריך לשחרר את הקוד שפותח בממשלה – לציבור. נחשוף את כל חזית שרת הטפסים, את מערכת Gov Share, ואת פורטל השיתופים והמידע הממשלתי gov.il. פנו אלינו כמה משרדים אשר רוצים להוציא את המערכות שלהם החוצה. אנו מאמינים שזה יעשה את השינוי. אנו דוגלים בעבודה משותפת עם הקהילה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים