"השינוי המשמעותי בשנים הקרובות – ה-IT יהפוך להיות העסק עצמו"

"אנו עדים לשינויים במערכי ה-IT הארגוניים, והם קורים בקצב מסחרר - הדבר מסב שיבושים רבים ועל כל ארגון להיערך לכך ולנצל אותם לטובתו", כך אמר נייג'ל מולטון, CTO אזורי, Dell-EMC

נייג'ל מולטון, CTO אזורי, Dell-EMC. צילום: נדב כהן-יונתן

"משנת 2000 עד 2015 העיסוק העיקרי של המנמ"רים היה בשינוי ה-IT, במיטוב ושיפור שלו, על מנת שהעסק ירוץ טוב יותר, ומימד התפעול ישתפר. השינוי המשמעותי שקורה ויקרה בשנים 2015-2030 הוא שה-IT הופך להיות העסק עצמו", כך אמר נייג'ל מולטון, CTO אזורי, Dell-EMC.

מולטון דיבר בפתחו של כנס טכנולוגי, אותו ערכו הסניפים הישראליים של החברות Dell-EMC ו-VMware. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצועני IT.

לדברי מולטון, "אנו עדים לשינויים במערכי ה-IT הארגוניים, והם קורים בקצב מסחרר. הדבר מסב שיבושים רבים, חלקם חיוביים. על כל ארגון להיערך לכך ולנצל אותם לטובתו".

הוא סקר 60 שנות מחשוב ואמר כי "בהיבט הטכנולוגי, יש ארבע תקופות: הופעת האינטרנט במאה הקודמת והשימוש הנפוץ בה זה שלושה עשורים; Web 2.0; ה-Web 3.0 עם מגמת ה-SoLoMo (קיצור של Social-Local-Mobile); וכעת אנו בעיצומו של עידן ה-Web 4.0, המתאפיין באינטרנט של הדברים, IoT, ובניתוח צופה פני עתיד, Analytics".

"המיינפריים הופיע בשנות ה-60' אולם למרות שהוא עדיין נמצא בארגונים, הם לא משקיעים בו. עידן הקליינט-סרבר החל ב-1981, והענן הופיע בצורה ניכרת ב-2010. בענן – משקיעים, זה לא יעד, או מקום עבודה – זה עידן, המתאפיין ביכולת לטפל, בזול וביעילות, בנתונים רחבי היקף".

הופעת ה-iPhone

נקודת השיא בשינוי הטכנולוגי, אמר מולטון, "הייתה ב-2007, בהופעת ה-iPhone – ששילב בין השינוי של ארגונים בתהליכים העסקיים שלהם, עם הופעת ה-AppStore, אז התהליך העסקי החל להיות מבוסס אפליקציות, חדשנות ושורות קוד. המימד החדש השני בחדשנות היה החיישן שבטלפון החכם – שסיפק נתוני מהירות, ניווט וטמפרטורה. בחלוף עשור, העלויות של המדידות והניטור הוזלו משמעותית וזה מה שמניע את מגמות הניתוח והאינטרנט של הדברים".

מהם עקרונות השיבוש?

מולטון הציג ששה עקרונות לשיבוש. האחד, לדבריו, הוא הצורך בהסרת החיכוך. "יש לאפשר לתהליכים העסקיים להיות קלים יותר, ואפילו בנקים וחברות תעופה הבינו והפנימו זאת. לא צריך להגיע לסניף הבנק, ניתן להנפיק כרטיס טיסה אלקטרוני, ועוד".

העקרון השני, לדבריו, "הוא שהממשק נמצא בכל מקום. ההתקשרות עם העוזרים האישיים נעשית בשפה טבעית המתממשקת למחשב. לכך נדרשים משאבים ותוכנה. אנו בתחילת התקופה של שפה טבעית, והיא מייתרת את הצורך במקלדת. כך, עולה החשיבות של תחומי זיהוי הדיבור והבינה המלאכותית".

תם העידן הלינארי

העקרון השלישי, לפי מולטון, "הוא ההבנה שתם העידן הלינארי. יש לפעול באופן אקספוננציאלי, גיאומטרי – שהוא בלתי לינארי. חכם סיני נשאל במאה השמינית לספירה: כמה גרגרי אורז יהיו על לוח שחמט, בהינתן שממשבצת אחת לשניה, הכמות תוכפל. התשובה היא שכמות האורז תהיה שווה בגודלה להר האוורסט. החצי הראשון של הלוח, 2 בחזקת 32, הוא החלק הלינארי, כשהתשובה היא 4.2 מיליארד. החלק השני של הלוח, הוא הבלתי נתפס במוח האנושי, שכן 2 בחזקת 64 זה 1,840 ועוד 18 אפסים לאחריו".

גוגל (Google) היו כבר ב-2008 מיליון שרתים פיזיים. שירות האינטרנט של הדברים כשירות, IoTaaS, של מיקרוסופט (Microsoft), מטפל מדי יום ב-12 טריליון תעבורות מחשוב ומסרים. נדרשת גישה לא-לינארית לטיפול בנתונים. עלינו ללמד את המחשבים לא את המספרים – אלא את ההבדל ביניהם, את היכולת למצוא האבנורמלי, החריג".

הכנסת ה-IT כמשבש חיובי

העקרון הרביעי, ציין מולטון, "נוגע לצורך בהיערכות לשפע ולריבוי. בעבר צילום סרט היה תהליך שארך כשבוע: צילום, פיתוח, הדפסה והדבקה באלבום. כיום זה הפוך: הצילום, עלותו אפס, איש לא מוחק תמונות גרועות, אבל גם לא מקטלג. כך, הסיווג הוא החלק הקשה, ובעקבותיו – מציאת התמונה הרצויה. הכנסת ה-IT להליך הצילום שינתה את מהותו, שיבשה אותו לעד. נדרש להכניס את ה-IT לכל תהליך, אבל שזה יעשה אותו ליעיל וכלכלי יותר".

העקרונות החמישי והשישי, ציין מולטון, "הם: היו כנים, זהו רכיב מפתח עבור הלקוחות, המחליטים עם איזה ארגון הם יעבדו ועם מי לא. היו סקרנים, זהו טבע האדם והוא המסייע להטמעת החדשנות בארגון. אל תשאירו שאלות בלא מענה".

"מגמות ה-Converged וה-Hyper Converged", סיכם מולטון, "מאפשרות את המעבר מהעידן בו ה-IT סייע לעסק לעידן בו המחשוב הוא המהות העסקית של הארגון. ל-Dell-EMC יש את הטכנולוגיות המתאימות לארגונים על מנת לסייע להם במסע לעידן הדיגיטלי, לעבור לעידן בו המחשוב הוא מוגדר תוכנה, כדי לייעל את העסק ולהניב לו רווחים ממקומות חדשים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים