משרד האוצר ובנק ישראל הכריזו על רפורמות בנקאיות-טכנולוגיות

כחלון ופלוג הכריזו על שלושה צעדים מרכזיים: הקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים, פלטפורמה לשיתוף מידע בין הבנקים ומערכת שתאפשר מעבר קל יותר בין בנק לבנק

שר האוצר, משה כחלון. צילום: קובי קנטור ז"ל

משרד האוצר ובנק ישראל הכריזו היום (ד') על שלוש רפורמות בעולם הבנקאי, שלטכנולוגיה יש מקום נרחב בהן. במסיבת עיתונאים שקיימו שר האוצר, משה כחלון, ונגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, נמסר כי תוקם לשכת שירותי מחשוב בנקאיים, שהאוצר יקצה לה 200 מיליון שקלים, פלטפורמה לשיתוף מידע בין הבנקים ומערכת שתאפשר מעבר קל יותר בין בנק לבנק.

במסיבת עיתונאים אחרת, שקיים היום שר האוצר, נחשף חוק ההסדרים המוצע ל-2019, שכולל, בין היתר, הקמת תכניות להכשרת כוח אדם טכנולוגי, בניסיון לענות על המחסור במשאב האנושי בתעשיית ההיי-טק; צמצום מספר המכללות הטכנולוגיות והעלאת רמת החינוך הטכנולוגי באמצעות תמריצים תקציביים; והקמת פלטפורמה שנועדה לאפשר לחברות פינטק לנסות את הטכנולוגיות שלהן – ולהתפתח.

השר כחלון אמר כי המחשוב מהווה "חסם גדול בפני בנקים חדשים ועולה להם הרבה כסף". לכן, מבקשים באוצר להקים לשכת שירותי מחשוב בנקאיים, ויביאו את התכנית לאישור הממשלה – במסגרת התקציב.

תכנית נוספת היא להקים פלטפורמה לשיתוף מידע, API, בין הבנקים לבין עצמם, ולאפשר גישה אליה גם לצדדים שלישיים, "הפועלים מטעם הלקוח ולטובתו", במטרה להגביר את זרימת המידע בתוך המערכת הפיננסית.

הצעד השלישי עליו הכריזו האוצר ובנק ישראל הוא "הקמת מערכת לניוד חשבונות, שתאפשר ללקוחות הבנקים לעבור בצורה בטוחה וקלה מבנק לבנק. בכך היא תתרום באופן ישיר לתחרות בין הבנקים על איכות ומחיר השירותים שהם מספקים", אמרה ד"ר פלוג במסיבת העיתונאים.

"מעבר מבנק לבנק בתוך שבוע"

לדברי כחלון, "הבשורה הגדולה שאנחנו מביאים היום לציבור יחד עם בנק ישראל היא מעבר מבנק לבנק בתוך שבוע, ללא ביורוקרטיה וללא קשיים. זה החסם הגדול ביותר עבור אנשים שרוצים לעבור בנקים. אנשים לא עוברים היום בנק, כי אחר כך הם צריכים לרדוף אחרי הוראות קבע וחשבונות החשמל. גם בסלולר, ברגע שחוקקנו שהחברות מחויבות להעביר הלקוח עם המספר ראינו זרימה אדירה ואנשים עברו מחברה לחברה. הציבור חיכה לתהליכים האלה במשך 40 שנים".

פלוג ציינה ש-"מדובר בצעדים תשתיתיים משמעותיים, ולאחר יישומם הם יביאו לשינוי מהותי במידת התחרות במערכת הפיננסית. אך לא רק צעדים אלה – יש עוד צעדים רבים שבנק ישראל מקדם, בחלקם עם משרד האוצר. בין היתר, אנחנו פועלים להסדרת שוק פעילות חברות כרטיסי אשראי וליווי הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים; עשינו צעדים רבים בתחום מערכות התשלומים; הפיקוח על הבנקים פרסם טיוטת הוראה, שתיכנס לתוקף בימים הקרובים ותאפשר פתיחת חשבונות בנק אונליין, לרבות חשבון ראשון. בכלל, הפיקוח על הבנקים תומך בקידום צעדים רבים בתחום הטכנולוגיה הבנקאית, שמשפרים את רמת השירות לה זוכה הלקוח בישראל ומוזילים את העלויות עבורו. הפיתוחים הטכנולוגיים כבר משתקפים בהצעת שירותים חדשים ומתקדמים ללקוחות המצטרפים, כמו אפליקציות להעברת תשלומים בסלולר ללא עלות".

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. צילום: דוברות הבנק

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. צילום: דוברות הבנק

עוד היא אמרה כי "הפיקוח על הבנקים דוחף את הבנקים להתייעלות משמעותית, ופועל ל-'גלגולה' ללקוחות, בצורה של הורדת עמלות ושירותים חדשניים ונוחים לציבור. כמו כן, הפיקוח צפוי לפרסם בזמן הקרוב מתווה סופי להקמת בנקים חדשים מהיסוד. דרישות ההון מהבנקים החדשים יהיו נמוכות ממה שהיה מקובל עד כה; בנקים חדשים, וגם קיימים, יוכלו לפעול שלא במערכת מיכון עצמאית אלא באמצעות תשתיות מחשוב ותפעול משותפות במיקור-חוץ; וייבחנו הקלות בדרישות רגולטוריות נוספות".

פלוג הזכירה באירוע את הקמת מאגר נתוני האשראי של הלקוחות ואמרה כי "בנק ישראל פועל במרץ בימים אלה, בלוחות זמנים מאתגרים, על מנת שבתחילת 2019 יעמוד לטובת הצרכנים והשחקנים הפיננסיים מאגר נתוני אשראי. מאגר כזה ייתן מידע רחב על חשיפת האשראי של הלקוח, וצפוי לצמצם את פערי המידע בין הבנק ללקוח ובין הבנק לגופים מתחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים