המפקחת על הבנקים עושה סדר בתחום פלטפורמות ה-P2P להלוואות

המפקחת מחייבת את חמשת הבנקים הגדולים לקבוע מדיניות ונהלים להסדרת הנושא, עד לכניסתו לתוקף של התיקון לחוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר. צילום: רון קדמי

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מבקש לעשות סדר בפלטפורמות ה-P2P המשמשות להלוואות, ומחייב את הבנקים הגדולים לקבוע מדיניות בנושא.

בבנק מציינים שהפעילות של הפלטפורמות הללו, המשמשות למה שנקרא תיווך באשראי, מתבצעת ללא פיקוח. אמנם, נמסר בהודעת הבנק, ב-24 ביולי אושר במליאת הכנסת תיקון להצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, שלפיה יפוקחו גופים אלה על ידי הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, ונקבע שהחוק ייכנס לתוקף ב-1 בפברואר הקרוב. עם זאת, נכון להיום, פלטפורמות ה-P2P הללו עדיין פועלות ללא רישיון, בלי רגולציה מתאימה וללא צו איסור הלבנת הון בתוקף. מטרת ההוראות החדשות היא לסתום את הפרצות שנובעות מכך. על פיהן, עד כניסת החוק לתוקפו והחלת צו איסור הלבנת הון על פעילותן של פלטפורמות ה-P2P, על הבנקים לפעול ליישום, בין היתר, של כמה כללים בפתיחה ובניהול של חשבונות נאמנות כחלק מפעילות הפלטפורמות הללו.

"כך, כל אחד מחמשת הבנקים הגדולים (הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי-טפחות והבינלאומי – גב"ז) – נדרש לקבוע מדיניות ונהלים מפורטים לניהול חשבונות לפלטפורמות ה-P2P שישקפו, בין היתר, גישה מבוססת סיכון. המדיניות המאושרת ופרוטוקול הדיון בדירקטוריון יועברו לפיקוח על הבנקים בתוך 90 יום. השיקולים בבסיס המדיניות והנהלים יבחנו ויאושרו על ידי המפקחת על הבנקים, בהיוועצות עם הממונה על שוק ההון", צוין בהודעת הבנק.

עוד נכתב כי "כמו כן, תאגיד בנקאי ימסור לכל מפעיל מערכת לתיווך באשראי שמבקש לפתוח אצלו חשבון גילוי מלא אודות עלויות ניהול החשבון הצפויות ומדדי ביצוע של פעולות בחשבון".

"על מנת להקל על הקשיים בהם נתקלות פלטפורמות P2P ולצמצם את הסיכונים הכרוכים בפעילות התאגידים הבנקאיים עם גופים אלה והחיכוכים הנובעים מכך, קורא הפיקוח על הבנקים לרשות שוק ההון ולוועדת חוקה חוק ומשפט להאיץ את פרסום ההוראות הרלבנטיות", נכתב בהודעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים