"הדיגיטל 'חינך' את הממשלה; כעת נותר לחנך את הציבור"

"בשנים האחרונות כל משרדי הממשלה פועלים לפי הסיסמה 'שמים את האזרח במרכז' - זו תכנית העבודה שלנו - לתת לאזרחים שירות, היכן, מתי ובדרך שבה הם רוצה לקבל אותו", כך אמר יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי, משרד ראש הממשלה

יאיר פראנק, הראש הפורש של רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

"שירותי הדיגיטל הממשלתיים כבר עובדים הלכה למעשה. כעת, נותר ליידע את הציבור עליהם ולחנך אותו לפעול עימם, לטובת התועלות שיתקבלו לאזרחים ולמשק כולו", כך אמר יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי, משרד ראש הממשלה.

פראנק היה דובר המפתח בכנס World e-Gov Forum 2017. הכנס בנושא מחשוב ממשלתי, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') באולם אירועים LAGO בראשון לציון זו הפעם ה-18 ברציפות. לכנס הגיעו מאות משתתפים, והנחו אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי, ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

לדברי פראנק, "אנו נושאים שני דגלים: 'האזרח במרכז' ו-'מובייל תחילה'. כשאמרנו לפני שלוש שנים שאנו שמים את האזרח במרכז, אנשים אמרו לנו שזו רק סיסמה. אנו פועלים בשנים האחרונות, כל משרדי הממשלה ביחד, לפי הסיסמה הזו. זו תכנית העבודה שלנו – לתת לאזרחים שירות, היכן, מתי ובדרך שבה הוא רוצה לקבל את השירות".

לגבי "מובייל תחילה", אמר פראנק כי "אנו רוצים שכל שירות ממשלתי חדש שעולה, יהא דיגיטלי כבר מיומו הראשון. זו תפיסת עולם שהיא מהפכה. פעם אמרנו לאנשי הביזנס 'עשו תהליך, ראו שהוא עובד ואז נהופכו למקוון'. כיום ברור וחד משמעית שאין חיה כזו. העולם נראה אחרת היום – לא יכול להיות שנביא שירות ממשלתי, שלא יהיה מותאם, מונגש למובייל. לצד זה, אנו עוסקים בהתאמת שירותים ותיקים לעולם המובייל".

פראנק אמר כי מאז העלייה המחודשת לאוויר של אתר Gov.il האחוד, יש לו שני מיליון כניסות בחודש. אלה, אמר, נחלקות לשני חצים. מחצית מהכניסות הן בשעות העבודה, אז הכניסה באה מתחנות העבודה, ובשעות אחר הצהריים ובערב – מהטלפונים החכמים. "לא רק הדור הצעיר חי במובייל", ציין, "אלא חלק ניכר מכלל האזרחים. בחשיבה ממשלתית – זה לא היה טריוויאלי".

מנוע לחיסכון משקי

"אנו מבינים כי הנגשת השירותים הדיגיטליים לאזרחים מהווה מנוע לחיסכון משקי", ציין פראנק. "עלות שירות ממשלתי פרונטלי עומד על 145 שקלים, כשמשך קבלת השירות הוא שלוש שעות, כולל נסיעה".

מדי שנה 1.35 מיליון אזרחים מבקרים בלשכות רישוי ממשלתיות – רק רישיונות, לא בירורים והעברות בעלות. המשמעות היא אובדן של 3.3 מיליון שקלים ליום לתוצר הלאומי, לא כולל זיהום אוויר. כלומר בשל הביקורים הפיזיים של אזרחים, נותר בזבוז של מאות מיליונים, מיליארדי שקלים, בכל שנה. הבנקים הבינו זאת מהר מאד והם סוגרים סניפים. הממשלה לא תסגור לשכות – אבל שמה את האזרח במרכז".

"שאבנו את הביטוי 'מסע הלקוח' מהשדה העסקי-פרטי", אמר פראנק. "אנו חושבים ביזנס למרות שאנו מונופול. במסע הלקוח, האזרח רוצה לקבל שירות בטלפון. בשנת 2018 נקים מענה ממשלתי ראשי, עם מספר אחד, ומענה בארבע שפות. האזרח שיצלצל יקבל הפנייה למי עליו לפנות אם הוא איבד את עצמו ביער הסבך הממשלתי".

אטרקטיביים עבור ההאקרים

פראנק ציין כי הממשלה משקיעה רבות בהגנה בסייבר: "אנו בממשלה אטרקטיביים עבור ההאקרים בכלל והמוסלמים בפרט. בכל יום יש סיבה לתקוף אותנו. תוקפים אותנו על ימין ועל שמאל, חלק מהמתקפות אינן רציניות ברמתן הטכנולוגית. אנו משקיעים רבות בהגנה בסייבר, כי אנו רוצים לתת לאזרח שירות אמין ומאובטח, ושהאזרח יידע שהשירות כזה".

פראנק אמר כי בממשלה ביררו מדוע אין יותר שימוש בשירותים המקוונים של הממשלה, והתקבלו שתי תשובות: "לא ידעתי" ו-"לא מאמין לממשלה. לכן, כעת נותר לנו לחנך את הציבור".

מה שמניע אותנו, סיכם פראנק, "הוא הורדת הנטל הביורוקרטי. את המהלך הזה מוביל אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אנו, רשות התקשוב וכל המנמ"רים הממשלתיים ואנשי ה-IT בגופי הסמך הממשלתיים – הם בעלי חשיבות רבה בהקשר זה. הממשלה חושבת חדשנות, מקדמת קוד פתוח ומקדמת את פתיחת מאגרי המידע הממשלתיים. מטרת ה-IT היא להביא ליעילות ואפקטיביות ממשלתית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליאור

    מקדמים קוד פתוח רק שלוחצים אותם לקיר עם איומים בתביעות. מחכים לראות מה הם ישחררו לציבור. בנתיים בעיקר לוקחים קוד של gov.uk ולא מחזירים לקהילה.

אירועים קרובים