הממשלה תקים אזור אישי דיגיטלי לאזרחים

"כבר כיום יש יותר מ-500 שירותים דיגיטליים של הממשלה, שכל אזרח יכול לבצע מהבית בלא להגיע ללשכה שירות ממשלתית", כך אמר יוגב שמני, מנהל ממשל זמין, רשות התקשוב הממשלתי, משרד ראש הממשלה

ייוגב שמני, מנהל ממשל זמין ותקשוב ממשלתי, משרד הדיגיטל הלאומי. צילום: ניב קנטור

"ממשל זמין מתכנן להקים עבור האזרחים אזור אישי דיגיטלי, בו כל אזרח יוכל לראות את כל ממשקיו מול הממשלה", כך אמר יוגב שמני, מנהל ממשל זמין, רשות התקשוב הממשלתי, משרד ראש הממשלה.

שמני דיבר בכנס World e-Gov Forum 2017. הכנס בנושא מחשוב ממשלתי, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') באולם אירועים LAGO בראשון לציון זו הפעם ה-18 ברציפות. לכנס הגיעו מאות משתתפים, והנחו אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי, ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי שמני, "האתר שהוקם מחדש, Gov.il, מרכז את כל השירותים והמידע במקום אחד. בחודש האחרון היו לו 3.7 מיליון צפיות, וקצב הכניסות אליו הולך וגדל. האתר עלה בתפיסה של שירותים ולא לפי זהות המשרד הממשלתי המנפק אותם. כבר כיום יש יותר מ-500 שירותים דיגיטליים של הממשלה, שכל אזרח יכול לבצע מהבית בלא להגיע ללשכה שירות ממשלתית, לדוגמה, לברר כמה יציאות לחו"ל היו לו, איך לשנות כתובת בקלות ועוד".

האתר, ציין הוא "תגובתי ומותאם לכל סוגי המכשירים, עם דגש על חוויית המשתמש. ננפיק עוד שירותים וכמות הכניסות תגדל". שמני סיים בציינו כי הממשלה פועלת למימוש מערכת הזדהות מול הממשלה, כחלק מהנפקת השירותים לאזרח.

לחבר את איי התקשוב בראייה מערכתית אחודה

אררה דיבר בפתח הכנס ואמר כי "באחרונה נפטר אבי בן 94, וכמה חודשים לפני כן מוניתי להיות אפוטרופוס שלו. במילוי משימה זו חוויתי חוויות של שירות לאזרח. הלקח שהסקתי כבר נכתב בעבר במסכת סנהדרין: 'האמת נעדרת, מהי האמת הנעדרת? אמר דרבי רב, שנעשית עדרים עדרים והולכת לה. עדרים הם איי תקשוב שנוצרו בעבר, על מנת לספק שירותים נדרשים. אבל היום הם חסרים, הם הפכו לחסמים בהתפתחות ממשל זמין".

ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה. צילום: ניב קנטור

ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

העדרים נדמים גם לאבנים של יעקב אבינו, אמר אררה, "אשר לפי רש"י, 'הן רבו ביניהן היכן יעקב יניח את ראשו. מיד עשה אותן אלוהים לאבן אחת'. משמע, יש לרכז את האבנים, יש לחבר את איי התקשוב בראייה מערכתית אחודה, הפועלת באופן אחד".

ד"ר אורון אמר כי "השנה וב-2018 נראה פיתוח ויישום של מערכות מידע גדולות במגזר הממשלתי. אנו רואים פעילות מרשימה בתקשוב הממשלתי, פריחה גדולה. יש תנופה בהנגשת מאגרי מידע לציבור. בהמשך הדרך, אנו אופטימיים, וצופים לשינוי ולחדשנות בשירותים שיונפקו לאזרח. הוא יהיה במרכז והשירותים יגיעו לכף ידו".

ד''ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

בשנת 2012, אמר ד"ר אורון, "הוקמה רשות התקשוב הממשלתי. זה לא היה פשוט. היא הוקמה כגוף מייעץ. בחלוף השנים, אני שמח ונפעם לראות את הישגי הרשות, ואת התועלות שנבעו ממנה לטובת האזרח. הגיע הזמן להחליט בממשלה על הרחבת סמכויות הביצוע של הרשות".

כך, ציין ד"ר אורון כי "אם אזרח מחפש שירותים באתר האחוד, הוא לא מבין למה הוא מוצא את שירותי משרד הרווחה – אבל לא את אלה של ביטוח לאומי. למה אם הוא מוצא את בית החולים ע"ש שיבא בתל השומר, שהוא בית חולים ממשלתי – והוא אינו מוצא את בית החולים שערי צדק? למה מס שבח בתוך האתר והארנונה העירונית נעדרת ממנו"?

ד"ר אורון סיים באומרו כי "אני קורא לממשלה לתת את הדעת לגבי ראייה אסטרטגית של התקשוב ברמת המדינה. יש מקום להרחבת התקשוב הלאומי, מעבר לרמה הממשלתית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורו גיוארגיאסקו

    אני צריך לשחרר ממכם קייאק מתקפל מפלסטיק ליחיד. איפנו אותי לממשל זמין להגיש בקשה מקווונת אבל אנני מוצאי את מקום שאני יכול להגיש את הבקשה.בבקש עזרו לי

אירועים קרובים