"קוד פתוח – לא רק טכנולוגיה, גם תרבות ותהליכים"

"נדרשות שקיפות ושילוביות, אשר יביאו להלכי מחשבה פתוחים ולהולדת רעיונות", כך לדברי וורנר קנובליך, סגן נשיא בכיר, רד-האט ומנכ''ל אזור EMEA בחברה

וורנר קנובליך, סגן נשיא בכיר, רד-האט ומנכ''ל אזור EMEA בחברה. צילום: ניב קנטור

"פיתוח ובניית מערכות מבוססות קוד פתוח זה לא רק עניין טכנולוגי. חייבים לצרף לטכנולוגיה גם בניית תרבות ארגונית פתוחה, לצד שינוי התהליכיים התפעוליים בארגון. רק בשילוב שלושת היבטים אלה, ארגונים יוכלו לצלוח את האתגר של כניסה לעידן הדיגיטלי", כך אמר וורנר קנובליך, סגן נשיא בכיר, רד-האט (Red Hat), ומנכ"ל אזור EMEA (ר"ת אירופה, המזה"ת ואפריקה) בחברה.

קנובליך היה דובר המפתח בכנס Red Hat Forum Israel 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נשא את הכותרת Make IT Happen, והוא נערך היום (ג'), באולם אירועים LAGO, ראשון לציון, בהשתתפות יותר מ-1,000 מקצועני IT, לקוחות ושותפיה העסקיים של החברה.

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

לדברי קנובליך, "ערכנו מחקר שבדק מה הלקוחות הארגוניים רוצים: יותר ממחציתם מעוניינים לפתח אסטרטגיה למעבר לענן, כשליש מהם רוצים לבנות אפליקציות במהירות, וכמות דומה מעוניינים לערוך מיטוב וחידוש של מערכות ה-IT שלהם".

"קוד פתוח זה לא רק טכנולוגיה", אמר קנובליך. "על מנת להצליח בטרנספורמציה הדיגיטלית יש לשלב באופן הדוק גם היבטים של תרבות ארגונית ותהליכים".

בהיבט התרבות, ציין, "נדרשות שקיפות ושילוביות, אשר יביאו להלכי מחשבה פתוחים ולהולדת רעיונות". לדברי קנובליך, "תוצאותיה העסקיות של רד-האט מצביעות כי המבדיל התחרותי והיתרון שלנו הוא בתרבות. מחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד, העלה כי הפער בתפוקה בין עובד שאינו שבע רצון ובין עובד מחוייב ונאמן לחברה, עומד על מאות אחוזים".

מחקר נוסף, ציין קנובליך, "הצביע כי כאשר העובדים יודעים ומודעים למטרות ויעדי הארגון, הם משפרים את הביצועים שלהם, עובדים טוב יותר ופחות עוזבים את מקום העבודה".

קוד פתוח כמעורר חדשנות עסקית

קנובליך סיפר כי ג'ים וויטהרסט, מנכ"ל החברה, הוא תומך נלהב של מתודולוגיית קוד פתוח כמעוררת חדשנות עסקית. בקיץ שעבר הוא פרסם בהוצאת Harvard Business Review את הספר The Open Organization: Igniting Passion and Performance, המסביר כיצד עקרונות קוד פתוח של ניהול – המבוססים על שקיפות, השתתפות וקהילה, יכולים לסייע לארגונים לנווט ולהצליח בעידן שהקצב בו כה מהיר.

"כאשר הופכים על ראשה את הפירמידה הארגונית", הסביר, "מונפקים יותר רעיונות, והטוב שברעיונות הוא המנצח וממומש – ולא לפי זהות בעל הרעיון, כלומר בכיר בארגון".

תרבות ארגונית, הסביר קנובליך, "היא חלוקה של הקשרים משותפים, נטיעת ביטחון בקרב העובדים – בהם ובעמיתיהם, העברת מידע בחופשיות ליצירת שקיפות, באופן חוצה ארגון וחוצה פרויקטים".

הוא ציטט מחקר לפיו "על מנת שארגון יצליח במגזר בו הוא פועל, על הארגון לשנות את אופן תפעול החברה, את התרבות שלו ואת מצב התודעה של העובדים. 84% מהמשיבים אמרו שיעשו זאת בעזרת ה-IT, שיביא לבניית שילוביות, שיתופיות וקהילתיות – באופן מוכלל".

רעיון בעל ערך

לגבי שינוי התהליכים, אמר קנובליך כי "חשוב להביט לא רק על תהליכי הפיתוח, למשל לעבור מפיתוח מבוסס 'מפל מים' לפיתוח אג'ייל – אלא ללכת לשינוי רוחבי וכולל בארגון".

הקודקוד השלישי במשולש, אמר קנובליך, "הוא הטכנולוגיה. יש להבין כי כיום, החדשנות לא מתרחשת בין ארבעת הקירות של ענקיות ה-IT. החדשנות באה מהקהילות: קהילת הקוד הפתוח היא שהולידה את החדשנות שהביאה את הענן, המובייל, את הניתוח צופה פני עתיד, Analytics, את הניהול ואת המיכון".

קנובליך ציטט את גרטנר (Gartner), לפיה "הקוד הפתוח נמצא כיום בכל מקום. 95% מהארגונים בעולם ממנפים עצמם באמצעותו".

הוא סיים בתחזית לגבי ה-IT הארגוני: "עתיד המחשוב הארגוני הוא במחשוב ענן היברידי, ורב-ענני. זה יהיה המצב למשך שנים רבות, ומה שיבדל חברות הוא התמהיל בין סוגי המערכות השונים. אנו בונים מערכות פתוחות, על מנת לאפשר לארגונים לא להינעל על ידי ספקיות ה-IT, אנו עוזרים להם לפעול בראש שקט ולשרוד. אנו מאמינים בקוד פתוח ובפתיחות, לא רק כמודל עסקי, אלא כרעיון בעל ערך. 'כל אפליקציה, על כל סביבה, ובלי נעילות'- זה המוטו שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים