"העולם לא מוכן למהפכות שמתרחשות מול עיניו"

"אחד הדברים שמבחינים בו הוא ירידה עקבית בפרודקטיביות של העובדים - אנשים מגיעים לעבודה אבל הם עסוקים יותר - ולאו דווקא בעבודה", כך אמר אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט. צילום: ניב קנטור

"העולם שלנו הוא עולם שמשתנה. אנחנו עוברים לעולמות שהם הרבה יותר מבוססים על אנליטקות כשהמכונות הן כלים שמייצרים מידע אותו אנחנו צריכים לנתח וללמוד אחר כך. זה עולם בו אם אנחנו לא מוכנים למהפכות שמתרחשות מול עינינו – חברות קטנות שגדלות בבת אחת ומשנות את העולם לדוגמה. אנחנו צריכים לראות איך זה זה בא לידי ביטוי בעולם הישיר שלנו ואיך אנחנו רואים את זה משפיע על התעשייה. אנחנו צריכים להבין שאנחנו נמצאים באמצע של המהפכה התעשייתית הרביעית", כך אמר אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, בפתיחת כנס IIOT Industry 4.0 שנערך היום ב-LAGO בראשון לציון בהפקת אנשים ומחשבים.

אלתר, שהנחה את הכנס, התייחס בדבריו להתהוות של תקני Industry 4.0, במעבר מתיאוריה למשהו מציאותי.

צילום ועריכת וידיאו: דותן גור

"אחד הדברים שמבחינים בו הוא ירידה עקבית בפרודקטיביות של העובדים. אחת הסיבות, והן רבות, היא שאנשים מגיעים לעבודה אבל הם עסוקים יותר – ולאו דווקא בעבודה. הם לא משקיעים תשע שעות בעבודה נטו ומתפנים לשיחות, בודקים מה קורה ברשתות חברתיות – זה דור שאומר 'אני נותן את השעות שצריך' והולך לעיסוקיו – דבר שפוגע בארגון. כמו כן בעולם שמשתנה מהר יש מקצועות שכבר לא זקוקים להם כמו בעבר", הוא אמר.

"צוברים סחורה מתה כי מוצרים משתנים כל הזמן"

"אז מה עושים? אפשר להעביר את המפעל למקום יותר זול לייצור, לדוגמה. גישה אחרת היא בואו נבנה מפעלים מאוד ספציפיים, וגישה שלישית אומרת בו נייצר למחסנים וכשיהיה צורך בסחורה נשנע אותה. אבל אף אחד מהם לא פתרון מספיק טוב".

"למשל, אפשר בקלות להגיע למצב בו למעשה צוברים סחורה מתה כי מוצרים משתנים כל הזמן, וזה עוד לפני שמכניסים לתמונה את הנושא של אחזקת המחסנים וגם שינוע, שגורמים להעלאת המחיר. גם אם מייצרים במקום זול יותר, השכר בסופו של דבר עולה והייצור נהיה יקר יותר", הוא אמר.

אבל זה יכול להשתנות, טוען אלתר, והסיבה היא לדבריו היא שאנחנו נמצאים במהפכה שנובעת בחלקה מכך שהאינטרנט של הדברים הוא נושא שנמצא בעליה חזקה. "אם הפרודוקטיביות בירידה והאינטרנט של הדברים בעלייה, אז המפגש באמצע הוא מה שצריך להשיג, או בלשוננו, IIoT. ואנחנו רוצים לצלול לעומק של Indusrty 4.0 דרך הווריטקאל של הייצור", הוא אמר.

אף מפעל לא עומד בפני עצמו

לדבריו, "עד היום היינו מייצרים כל מפעל בפני עצמו, עם רכיבים שמקבלים מכל מיני מקורות, אבל הייצור היה עצמאי, והמפעל התנהל בצורה של חברה קטנה שעוצמת בכוחות עצמה. אבל התפיסה של Industry 4.0 היא שאף מפעל לא עומד בפני עצמו".

"המטרה כיום היא לפתור את האתגרים שיש בעולם הייצור, כמו הוזלת החלקים שאנו מייצרים, הקטנת אצוות, התאמות ללקוח, ואנחנו רוצים לקצר את זמן האספקה. מדובר בדברים שכל מי שנמצא בעולם התעשייתי מכיר בוודאות והם אלו שיוצרים את העלויות בשוק הייצור", הסביר אלתר.

אלתר המשיך והרחיב על ההשקפה הנוכחית שמתגבשת לפיה הרעיון של פסי ייצור קבועים הוא משהו שרוצים לשנות. "אנחנו רוצים להגיב למצב בו בונים קווי ייצור משתנים, לשנות את הקו בצורה ממוטבת לצרכים ולא לפעול בתחנות בקו ישר כי כך נבנה המפעל. רוצים שתהיה אפשרות להעביר את הייצור בזמן אמת לתחנות פנויות בנוחות.

לא תאמצו – לא תתקיימו

"ועכשיו תחשבו כרגע שהתחנות לא נמצאות כולן באותו מפעל. לפעמים ייתכן שאחת התחנות נמצאת במפעל אחר אבל עלות השינוע וההרכבה באותו מפעל הופכת את זה למשהו אטרקטיבי מבחינת תמורה גבוהה יותר. בסופו של דבר המטרה היא להגיע מקו ייצור אחד עם תחנות בעבודה אחת אחרי השניה אל כאלה שמפוזרות, וכאמור גם במפעלים מקושרים, וזאת לפי צרכים", הוא אמר.

ולמה חשוב להבין שצריך להתחיל לצעוד בכיוון הזה? לאלתר אין ספקות: "צריך לזכור שהמתחרה שלכם בעוד 10 שנים כנראה עוד לא קם, וכשהוא יקום הוא יעשה את הכל יותר מהר ויותר זול ואתם צריכים להיות יותר יעילים – כי אם לא תעשו זאת, הוא יעשה את זה".

"צריך גם להבין ש-Industry 4.0 זה כבר כאן וקורה בפועל וארגונים חייבים להיכנס לזה. מפעלים שלא יאמצו את הנושא הזה עלולים למצוא את עצמם לא קיימים בשנים הקרובות", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים