רובוקופ קם לתחיה עם מוטורולה סולושנס

"תפיסת שוטר העתיד משתנה כבר היום - הבינה המלאכותית תחליף את האדם בתפקודים קריטיים, ועוצמתה תהיה גדולה מאיתנו", כך אמר חמי פקר, מנהל מרכז החדשנות, מוטורולה סולושנס

חמי פקר, מנהל מרכז החדשנות, מוטורולה סולושנס. צילום: יח"צ

"כבר כיום השוטרים במשטרות השונות בעולם הם רוויי חיישנים. מכאן נדרש לקפוץ עוד שלב, ולהגיע לבינה מלאכותית ולשילוב בינה ואבטחה לטובת תפקוד משופר של שוטר העתיד", כך אמר חמי פקר, מנהל מרכז החדשנות, מוטורולה סולושנס (Motorola Solutions).

פקר דיבר אתמול (א') בעת ביקור שערכו כמה עשרות חברי פורומים של אנשים ומחשבים – ובראשם פורום C3, במשרדי הסניף הישראלי של החברה ובמרכז החדשנות שלה, בקריית שדה התעופה.

פקר מונה לתפקידו בדצמבר האחרון, ובעברו שימש כראש מנהלת הסייבר במשרד ראש הממשלה וכראש חטיבת הטכנולוגיה במועצה לביטחון לאומי ובמטה ללוחמה בטרור. מרכז החדשנות שהוא עומד בראשו, אמר, הוא הראשון שהחברה הקימה מחוץ לארצות הברית, "אנו שלוחה של ה-CTO העולמי בחברה".

כל חברה גלובלית, הסביר, "מנסה מדי 15-20 שנים להמציא עצמה מחדש ולהכניס דברים חדשים בזהותה, לצאת מאזור הנוחות שלה – על מנת להיות רלוונטית גם בעתיד, וכך גם מוטורולה".

"הוכרזנו כמרכז מצוינות לבינה מלאכותית", אמר פקר, "בינה מלאכותית זה הבאזז הבא אחרי סייבר ואנליטיקה".

"בינה מלאכותית היא היכולת ללמד מכונה לקבל חלק מהתבוניות שבראש שלנו. כך, תוך כמה שנים ננהג במכוניות אוטונומיות ונכיר בכך שהמחשב נוהג טוב מאיתנו. בינה מלאכותית בסייבר זו נוזקה תוקפת ששונה מזו של היום, שוכבת ברשתות ומאזינה, ומוודאת שלא גילו אותה. בצד המגן, לאחר שגיליתי ABCD וירוסים שוכבים במערכת, אז אצפה תרחישי פעולה EFGH. בינה מלאכותית החלה בעולם המישחוק (גיימינג), עברה לעוזרות אישיות ולרובוטיקה ועוד".

עיבוד נתונים מאירוע – בתוך דקות

בעולם בו פועלת מוטורולה סולושנס, אמר, "של ביטחון פנים, חירום והצלה, חדשנות היא שינוי של תפיסת הפעלה מבצעית. למשל בפיגוע התאומים הבא, מאות הכבאים לא יעלו במדרגות – אלא עם רחפנים".

לדבריו, בתפקידו "אני מנסה 'לגרור' את החברה לעבר הלוחמה בטרור, בשל ההבנה כי באמצעות יכולות טכנולוגיות ניתן להגיע לפענוח מהיר של פיגועים. ניתן לחלץ עדויות מהשטח בזמן אמיתי ולפענח נתונים תוך דקות. למשל, צילומי פיגוע מהסלולר של אזרחים, או מצלמות אבטחה, מוזרמים למקום בו ניתן לזהות את הפנים של המפגע שצולם. בתוך חמש דקות מצטבר מידע שרק מכונות בינה מלאכותית מסוגלות לעבד".

על פי פקר, "כל מעגלי האבטחה המסורתיים ישתנו. כיום האנוש הוא המרכז – בתפיסה העתידית הוא יזוז הצידה. החיישנים יקבלו וישדרו את הנתונים – אנו נקבל ההחלטות בסוף. כל שרשרת האספקה תשתנה".

החברה, אמר, "תסייע לניתוח הזירה, על בסיס בינה מלאכותית. אנו כותבים אלגוריתמיקה כדי לסייע לניתוח חוזי בזמן אמיתי, כדי שמוקדי החירום יפיקו ממנו תובנות ומידע. זו משימה קשה. עושים זאת בשתי זרועות, החלק המדעי הממציא, והחלק ההנדסי המוציא לפועל את הגות המדענים".

מה יש בארגז הכלים?

בארגז הכלים של מרכז החדשנות של החברה, אמר פקר, יש ארבעה כלים: "הקמנו אינקובטור בירושלים, אנו יודעים שלעולם לא כל החוכמה תהא אצלנו, ואנו נעזרים באקדמיה, בתעשייה הביטחונית, במפא"ת ובסטארט-אפים; קבוצת ההשקעות של מוטורולה משקיעה בחברות סטארט-אפ מיליוני דולרים בשנה, תמורת התערבות בעבודה שלהן. כך אנו מכפילים יכולות מחקריות; אנו עובדים בצמוד לרשות החדשנות לקבלת מענקים; אנו כותבים פטנטים להגנה על מוצרים ושירותים".

תמהיל העבודה בקבוצה בראשותו, אמר, "הוא 40% פעילות לפי מפת דרכים ומשימות המוטלות מה-CTO העולמי; 40% עובדים על קשר עם האקו-סיסטם הישראלי, זה מכפיל כוח; 20% אנו עושים מנטורינג לחברות; 20% החוקרים יושבים וחושבים על דברים עצמאית, שלאו דווקא קשורים למוטורולה. וכן, אני מודע לכך שהסכום גדול מ-100%".

מוטורולה סולושנס, ציין פקר, "בונה כבר שנים מערכות שו"ב (שיטה ובקרה). בשנה הבאה נקפוץ מדרגה נוספת ונעבור לאנליטיקה מסוגים שונים. השוטר העתידי, לפי תפיסתנו, יהיה לא רק רוויי חיישנים, אלא יכולותיו יתבססו על בינה מלאכותית, יהיה שילוב בינה באבטחה. אם אני יכול לנטר, לעקוב ולסכל פשע, עם בינה מלאכותית ומערכות המבינות בזמן אמיתי מה קורה – ניתן להשתמש בארגז כלים זהה למניעת טרור".

לסייע לשוטרים למלא טוב יותר את תפקידם

בינה מלאכותית, הסביר, "מסייעת להשוואת קלסתרונים המצולמים בזירה למול חשודים פוטנציאליים. מערכות בינה מלאכותית יסייעו לשוטרים למלא טוב יותר את תפקידם, עם זרימת מידע מהם ואליהם.

חלק מ-'שוטר העתיד' כבר קורה היום, עם מצלמה 360 מעלות על הכתף, עם מערכות שו"ב הפועלות כבר בחלקן על בסיס בינה. היעד הוא בניית תמונה כוללת, מרחפנים ועד רכיבים אחרים המקבלים את כל המידע, מקטלגים כל איש וחפץ".

"המערכות יבינו לעומק מי ומה קורה, יבוצע היתוך מידע בזמן אמת", סיכם פקר. "תפיסת שוטר העתיד משתנה כבר היום. בעתיד נראה שוטר שהוא 'רובוקופ' אחר לחלוטין. הבינה המלאכותית תחליף את האדם בתפקודים קריטיים. עוצמת הבינה המלאכותית תהיה גדולה מאיתנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים