"למרות שהספידו את הדטה סנטר המסורתי – זה לא ממש קרה"

"נראה שיהיה מעניין לעקוב בשנים הקרובות מה יקרה, וזה לא יהיה משחק של אחד או אפס", כך אמרה שרון בולר, מנהלת תפעול ותשתיות בבנק ירושלים

שרון בולר, מנהלת תפעול ותשתיות בבנק ירושלים. צילום: ניב קנטור

"למרות שהספידו את הדטה סנטר המסורתי, זה לא ממש קרה. אמרו שכולם עוברים לענן, ופתאום שומעים שהדטה סנטר המקומי לא ממש מת. נראה שיהיה מעניין לעקוב בשנים הקרובות מה יקרה, וזה לא יהיה משחק של אחד או אפס", כך אמרה שרון בולר, מנהלת תפעול ותשתיות בבנק ירושלים.

בולר דיברה בפאנל שנערך במסגרת כנס Data Center שנערך בשבוע שעבר. הכנס, שריכז אליו מאות מקצוענים בתחום, ספקים ולקוחות כאחד, נערך באולם האירועים LAGO שבראשון לציון בהפקת אנשים ומחשבים. את הפאנל הנחה העורך הראשי של קבוצת אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס

לדבריה, "אנחנו במגזר הפיננסי כפופים לרגולציה שהתרעננה בשנתיים האחרונות ובהחלט מאפשרת לנו להסתכל על ענן. מכיוון שאנחנו בנק יחסית קטן, יש מערכות שלא סוחבות מסורת יותר מדי מיושנת ואנחנו די גמישים בהחלטות שלנו".

יש תוכניות לגידול ויציאה חוצה?
"את ה-DR הוצאנו החוצה בגלל שהוא גדל כל כך. הדטה סנטר העיקרי החלטנו כרגע להשאיר אצלנו, אבל אנחנו משתדלים להקטין את התכולה שלו בעזרת מערכות שמאפשרות גם גידול לפי צורך, לדוגמה, ומחליפים טכנולוגיות כדי לשמור על זה. המדיניות שלנו מתייחסת לכל ההיבטים, אבל כל דבר חדש בענן הוא אלטרנטיבה מעניינת לבחינה".

ליאור ג'ורג'י, מנהל אגף התשתיות הטכנולוגיות בחטיבת טכנולוגיות המידע של בנק ישראל. צילום: ניב קנטור

ליאור ג'ורג'י, מנהל אגף התשתיות הטכנולוגיות בחטיבת טכנולוגיות המידע של בנק ישראל. צילום: ניב קנטור

"ההחלטה של הבנק הייתה להישאר עם דטה סנטר בשליטה שלנו, וקרוב לחדרי הבקרה ולתפעול שוטף שלנו. אנחנו אף בונים מרכז חדש במתחם הבנק, בבניין טכנולוגי חדש. מנגד, בנק ישראל כן מנסה לשלב את הענן בעבודה הכללית שלו, ויש לנו פרויקטים שכבר מתנהלים בענן, כמו מחלקת המחקר והסטטיסטיקה, אבל הכיוון שלנו הוא להעביר לענן מערכות שאינן קריטיות ואינן רגישות שמתאימות לשימוש בענן", כך אמר ליאור ג'ורג'י, מנהל אגף התשתיות הטכנולוגיות בחטיבת טכנולוגיות המידע של בנק ישראל,

ג'ורג'י התייחס לשאלה האם בנק ישראל שקל להשתמש באירוח אצל ספקי שירות עבור הצרכים שלו. "אנחנו כן מנסים לשלב, כאמור, והשאלה איך מה ומתי".

"היה פרויקט אחד מסוים שהחלטנו בגלל סיבות של מקום כן לארח. מצד שני היה דטה סנטר נוסף שהוצאנו מאירוח בגלל עלויות גדולות מדי, והחלטנו להקים אתר מקומי קטן נוסף במקום. אסור גם לשכוח שהשרתים והאחסון הופכים לקטנים מבחינה פיזית וגם ליותר יעילים, אבל מנגד המערכות יותר גדולות ויותר מורכבות וכמות הנתונים רק הולכת וגדלה", הוא אמר.

רונן נלדר, מנהל תשתיות ראשי בפלאפון. צילום: ניב קנטור

רונן נלדר, מנהל תשתיות ראשי בפלאפון. צילום: ניב קנטור

ההיבט של הציודים המודרניים, שתופסים פחות מקום ולמעשה מפנים שטח בחדרים שהוקדשו לשרתים עלה גם בשיחה עם רונן נלדר, מנהל תשתיות ראשי בפלאפון.

"מבחינת שטח רצפה אין לנו בעיה. הרבה מאוד ציוד ישן שלקח הרבה חדרים הוצא והתפנה הרבה מקום, ולכן אין כוונה לצאת לאירוח. עם זאת יש כוונה להתחבר לקבלת שירותים מהענן. חשוב שיהיה לדעתי דטה סנטר אחד מרכזי בארגון, ואחר כך אם זה משרת את הארגון מבחינת עלות תועלת, אפשר לבחון ענן, וכבר הבנו שענן זה לא הדבר הכי זול", הוא אמר.

ומה לגבי ההיבט של האבטחה?
"הכל בנוי על שכבות החל בעובד עצמו שחייב להיות מיודע ולהתנהג כראוי, משם לתחנות העבודה ולשרתים והלאה עד לקצה, שכבות שכבות של הגנה".

"הרבה ארגונים כבר הולכים לאיבוד ולכן אנחנו לדוגמה מכינים מפות אבטחה מפורטות כדי לעת מה קורה. יש התקפות כל הזמן, וניתן לראות התגברות כזו או אחרת, עם ניסינות חוזרים להיכנס מכל הכיוונים. הם לא מוותרים לשנייה. חייבים להיות פרנואידים".

דורון יצחקי, מנהל משאבי תשתיות ואגף מחשוב בשירותי בריאות כללית. צילום: ניב קנטור

דורון יצחקי, מנהל משאבי תשתיות ואגף מחשוב בשירותי בריאות כללית. צילום: ניב קנטור

גם דורון יצחקי, מנהל משאבי תשתיות ואגף מחשוב בשירותי בריאות כללית, התייחס לנושא האבטחה בעולם בו משולבים דטנה סנטרים מסורתיים לצד תשתיות ענן. "אצלנו יש הפרדת רשויות. יש את אגף המחשוב שאחראי לאבטחת המידע ויש גוף שבוחן את האבטחה וגם אחראי לרמת ההכשרות והלימוד מה הם איומי אבטחת המידע".

"בחצי השנה האחרונה נכנסו למצב תזזיתי משהו, תקופה שבה צריך לעדכן בתדירות יותר גבוהה את המערכות, ומכיוון שהכל צריך להתבצע מהר לפעמים זה גם יוצר בעיות. במקום אבטחת מידע, מכיוון שלא מספיקים לבדוק כמו שצריך, יכולה להיווצר בעיה מערכתית, ואנחנו כל הזמן צריכים להתמודד עם מהירות לבין זהירות שלא לפגוע בעבודה".

ואתם מוכנים לכל מקרה צרה?
"יומרני לומר שאתה מוכן לכל התקפת סייבר בעולם בו התקיפות רק הולכות ומתחזקות ואתה לא יכול לדעת מה מחכה מעבר לפינה".

ומה לגבי השאלה האם דטה סנטר מקומי או ענן?
"לפי התחזיות של גרטנר (Gartner), ברמה הגלובלית, ב-2020 סדר גודל של 50% יישארו בעבודה מקומית. לכל היותר 30% יעבדו בענן ציבורי, וכ-20% בענן פרטי. בישראל קצב האימוץ יותר איטי. אנחנו קצת יותר זהירים. יש כמה וכמה מכשולים לעבור לענן".

רוב הארגונים שעברו לענן, אומרים גרטנר, "עשו זאת בענן היברידי – חלק גדול מהיישומים נשארו במקומי ורק חלק עברו לענן ציבורי, וזה יישאר כך. יש מקום לשימוש בענן ציבורי. אם אין צורך בהתאמה קשה ומורכבת למערכות במקומי, אז אפשר לשקול. יכול להיות שאת אתר ה-DRP שלנו נארח בחוץ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים