אנשי להב"ה: המרכזים קורסים בשל מחסור בכוח אדם; חשש לפיטורים

נציגי הפרויקט העידו בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה על חוסר הוודאות שבו נמצאים העובדים ● מנכ"ל משרד המדע, פרץ ואזן, השיב שהאוצר מונע איוש תקנים ● יו"ר הוועדה, ח"כ מקלב: "לא יעלה על הדעת שלעובדים לא יהיה ביטחון תעסוקתי"

פרויקט להב"ה

מרכזים שקורסים בגלל מחסור בכוח אדם, עובדים שעוזבים עקב חוסר ודאות וחשש לפיטורים – כך עולה מדיון שקיימה היום (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסק בשינויים המבניים בפרויקט להב"ה (ר"ת לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה). הדיון נערך לאור חששות שהעלו עובדי הפרויקט לעתידו ולעתידם, בהשתתפות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, נציגי העובדים וח"כים חברי הוועדה שנרתמו לסייע להם.

נציגי העובדים הציגו תמונת מצב עגומה: "עובדים עוזבים בגלל חוסר ודאות מתמיד", סיפרה נועה כהן אורלב, מנהלת מרכז להב"ה בנתיבות. "ציוד עומד ריק, קורסים נפסקים באמצע, בגלל מחסור בכוח אדם, והכיתות ריקות".

ענבל חן, מנהלת מרכז להב"ה בבני ברק, העידה כי "בשנים האחרונות יש הקפאה של כוח האדם. העובדים נמצאים בחוסר ודאות מתמיד, על אף שיש ביקוש עצום לקורסים – אבל אין מדריכים לאייש אותם".

ח"כ יעקב פרי, לשעבר שר המדע והטכנולוגיה, אמר ש-"מדובר בפרויקט חשוב, שמתוקצב על ידי המדינה ב-45 מיליון שקלים, ובכל פעם הדיון הזה חוזר על עצמו, כשאנחנו שומעים שמשרדי הממשלה מתחננים על נפשם כמו קבצנים מול החשב הכללי. חובתנו לתת להם רוח גבית".

ח"כ טלי פלוסקוב הציעה להפסיק את שיטת ההעסקה של העובדים בלהב"ה, המועסקים על ידי חברות כוח אדם, ולהעביר את תקציבי הפרויקט לרשויות המקומיות, כדי שאלה ינהלו את הפעילות דרך המתנ"סים – ובכך יבטיחו ביטחון תעסוקתי לעובדים. ח"כ סלאח סעד, שהושבע לכנסת רק אתמול, השתתף בדיון ותמך בהצעתה של פלוסקוב.

משרד המדע: לא תהיה הפרטה

וזאן השיב לטענות שנשמעו והציג בפני חברי הוועדה את כלל הפעילות של להב"ה, שהוקמה ב-2011 וב-2014 עברה לאחריות המשרד. הוא הצהיר כי "למשרד המדע אין שום כוונה להפריט או לשנות את מבנה ההעסקה ב-30 המרכזים הפועלים במסגרת פרויקט להב"ה הממשלתי, שמטרתו צמצום הפער הדיגיטלי, בעיקר בפריפריה. בקיץ האחרון יצא מכרז, שבינתיים הוקפא, במטרה להרחיב את הפעילות, אולם הוא לא קשור בשום צורה למה שקיים כיום ולא אמור לפגוע בעובדים".

עם זאת, וזאן ציין ש-"מאז הקמתו מופעל הפרויקט תחת אותו מכרז. כיום קיים מחסור במדריכים ורק 117 תקנים מאוישים מתוך 155.5. עמדת החשב הכללי במשרד האוצר היא שלא ניתן לגייס מדריכים ומנהלי מרכזים במסגרת המכרז הקיים, כי ייעודו הוא מכרז מחשוב ולא הדרכה. לכן, יש קושי למלא את התקנים". הוא הודה שמציאות זו מקשה על הפעילות של להב"ה, על אף שמשרד המדע והטכנולוגיה משקיע בהרחבתה, כמו גם בחידוש ציוד ובהגדלת היקף התקציב המיועד לאוריינות, שמגיע כיום ל-45 מיליון שקלים.

"אנחנו מנסים להאריך ככל שניתן את המכרז שבמסגרתו פועלים המרכזים הקיימים וכרגע יש אישור מהחשב הכללי להארכתו עד אוגוסט הקרוב", אמר. "רק אם לא תהיה לנו ברירה אחרת, ניאלץ להוציא מכרז חדש להפעלת המרכזים הקיימים, שכן אנחנו חייבים לספק את השירות". וזאן ציין שהנושא נמצא בטיפולו של שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, שכבר נפגש מספר פעמים עם החשב הכללי במטרה למצוא לו מענה, כדי לא לפגוע בעובדים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, סיכם את הדיון ואמר כי "מדובר באחת מתכניות הדגל של משרד המדע ואין לנו שום טענות למשרד על הפעלתו. אולם, שמענו שלצד הצעדים הללו יש חשש לפגיעה בעובדים – ואנחנו לא יכולים לאפשר זאת. לא יעלה על הדעת שבפרויקט כזה לעובדים לא יהיה ביטחון תעסוקתי. חשוב שתהיה גמישות בהפעלת המרכזים, שפעילותם חשובה כל כך לאלה שמשתמשים בהם".

הוועדה סיכמה כי יתקיים דיון נוסף בהשתתפות החשב הכללי ונציגי משרד האוצר, כדי ללבן את הסוגיות שהועלו בדיון שהתקיים היום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים