האם מספר הסטודנטים למדעי המחשב יגדל השנה?

במועצה להשכלה גבוהה ובמשרד החינוך צופים לגידול במספר הסטודנטים בתחומים אלה, לאור מהלכים שננקטו בעקבות החלטת הממשלה ● המטרה המרכזית היא להגדיל את מספר בוגרי החינוך האקדמי-טכנולוגי, כדי לסייע בצמצום המחסור במהנדסים בהיי-טק

פרופ' יפה זילברשץ, יו"רית ה-ות"ת. צילום: דוברות ה-ות"ת

שנת הלימודים האקדמית תשע"ח, שתיפתח ביום א' הקרוב, מביאה עמה ציפייה דרוכה במועצה להשכלה גבוהה ובמשרד החינוך לגידול במספר הסטודנטים שנרשמו השנה לפקולטות למדעי המחשב וסטטיסטיקה. הציפייה נובעת משורה של מהלכים שהממשלה, המועצה להשכלה גבוהה ומשרד החינוך נקטו, לאחר קבלת החלטת הממשלה מ-15 בינואר שבה הוחלט להגדיל את כוח האדם המיומן לתעשיית ההיי-טק באמצעות האקדמיה.

במסגרת יישום ההחלטה הוקמה ועדת היגוי בראשות יו"רית ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, שמטרתה לקבוע יעדים ודרכי פעולה, ולגבש תוכנית מקיפה למימוש יעדים אלה.

אחד היעדים שנקבעו הוא להגדיל את מספר הסטודנטים בחוגים הטכנולוגיים בשנה א' בכ-40%, תוך שמירה על רמת ההוראה האקדמית וצמצום הנשירה. בעקבות מסקנות הוועדה הוחלט לתת תוספת הדרגתית של שבעה מיליארד שקלים, במטרה להעלות את התקציבים של מוסדות המחקר והלימוד בתחומים הטכנולוגיים.

בשנה האקדמית האחרונה, תשע"ז, עלה מספר הסטודנטים החדשים בתחומי הטבע והטכנולוגיה באוניברסיטאות ובמכללות האקדמיות והגיע ל-17,240 – עלייה משמעותית, של כ-,6% בהשוואה לתשע"ו. זו העלייה הגדולה ביותר ב-10 השנים האחרונות בתחומים אלה, והיא מתרכזת בעיקר בלימודי הנדסה באוניברסיטאות ומדעי המחשב במכללות האקדמיות. חלקם של הלומדים תחומים אלה בשנה א' עלה בתשע"ז ל-13.7% מהשנתון הממוצע של בני 24-20, בהשוואה לכ-13% בשנים הקודמות ובדומה לשיעור שהיינו עדים לו בתחילת שנות האלפיים.

ב-20 השנים האחרונות: עלייה במספר הסטודנטים לביו-טכנולוגיה

מנתוני המועצה להשכלה גבוהה עולה עוד כי הביקוש של הסטודנטים ללימודים בתחום הביו-טכנולוגיה מושפע אף הוא מהתפתחויות תעשייה זו. עד אמצע העשור הראשון של שנות האלפיים עלה מספר הפונים לתחום לכ-2,600, בהשוואה לכ-1,000 בתחילת שנות ה-90, ככל הנראה כעדות לציפייתם של הסטודנטים לכניסתה של ישראל לעידן הביו-טכנולוגי. בתשע"ג הגיע מספר הסטודנטים בשנה א' ללימודים בתחום זה לכ-2,800, אולם מאז נרשמת ירידה מתונה במספרם, עד שבתשע"ז הוא הגיע, כאמור, ל-2,600.

יצוין כי בשנים האחרונות מורגשת ירידה מתמדת במספר הפונים ללימודים באוניברסיטאות לטובת המכללות. זו אחת הסיבות שה-ות"ת החליט להקצות משאבים נוספים למוסדות האקדמיים, שנועדו בין היתר כדי לעודד אותם ליישם בקצב מהיר יותר קורסים מקוונים ולהפעיל תוכניות יזמות וטיפוח סטראט-אפים בין כתלי האקדמיה, כדי למנוע בריחת מוחות, במיוחד בפקולטות למדעים.

פרופ' זילברשץ אמרה כי "נגדיל את ההשקעות במסלולי ההיי-טק ומדעי הרוח, נמשיך לקדם את נושא החדשנות בהוראה ונאפשר ליותר סטודנטים בפריפריה להשתלב במצוינות האקדמית".

שר החינוך, נפתלי בנט, בירך היום (ד') את הסטודנטים לקראת שנת הלימודים החדשה ואמר כי "נשים גם השנה דגש מיוחד על חיזוק מסלולי ההיי-טק, כדי לתת מענה למחסור במהנדסים ובוגרי מדעי המחשב בישראל. זוהי בעיה לאומית כרונית ואנחנו נחושים לפתור אותה". לדבריו, "כמעט שהכפלנו את מספר בוגרי חמש יחידות במתמטיקה וכעת נעשה פעילות דומה באוניברסיטאות" .

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים