בראשונה: תרגול מלא להגנה בסייבר בתרגיל צה"לי גדול בצפון

"אור הדגן" הינו תרגיל הגיוס הגדול מסוגו שקיים צה"ל בשני העשורים האחרונים, והוא מבקש לדמות את המלחמה הבאה, אם תתרחש - של מלחמת לבנון השלישית

נערכים מול מגוון תרחישים של מתקפות סייבר. צילום: דובר צה"ל

תרגיל הגיס הצפוני "אור הדגן", המתקיים השבוע ובשבוע שעבר, כולל סדרת בדיקות, תרגולים, והיערכות מול מגוון תרחישים שונים של מתקפות סייבר וההגנה מפניהם, כך נודע לאנשים ומחשבים.

התרגיל מדמה מלחמה בזירה הצפוני, והוא חלק מתהליך שיפור המוכנות ללחימה בגיזרה הצפונית, עם בדיקת היכולות מול צבאות סדירים וארגוני טרור וגרילה, לצד מאמץ ההגנה על יישובי הצפון. זהו תרגיל הגיוס הגדול מסוגו שקיים צה"ל בשני העשורים האחרונים, והוא מבקש לדמות את המלחמה הבאה, אם תתרחש – של מלחמת לבנון השלישית.

חטיבת ההגנה בסייבר מאד דומיננטית בפעילותה. צילום: דובר צה"ל

חטיבת ההגנה בסייבר מאד דומיננטית בפעילותה. צילום: דובר צה"ל

"בנינו את הקומה של המימד הקיברנטי", אמר לאנשים ומחשבים גורם באגף התקשוב, "ובפעם הראשונה אנו בוחנים ומתרגלים בתרגיל באופן מלא את קומת מימד הסייבר. חטיבת ההגנה בסייבר שבאגף מאד דומיננטית בפעילותה".

במסגרת התרגולים השונים במימד הסייבר, אמר, "אנו בשאיפה להיפגש עם האויב בטרם הוא חודר לרשת הצה"לית, ולמנוע את כניסתו אליה. המטרה היא לתפוס אותו מחוץ לרשת".

להיפגש עם האויב בטרם הוא חודר לרשת הצה''לית. צילום: דובר צה"ל

להיפגש עם האויב בטרם הוא חודר לרשת הצה"לית. צילום: דובר צה"ל

לדברי הבכיר באגף התקשוב, "כמו שהתרגיל חריג בגודלו בהיבט הצה"לי, כך הדבר גם בהיבט ה-IT: לא היה דוגמתו בהיבט התקשובי, ובהתאם – גודל האתגר". כך, אמר הבכיר, "ברוב התרגילים המטכ"ליים, התרגול לא מגיע לדרג הנפרש, וכאן – הוא כן מגיע".

כולם מחוברים לרשת

במסגרת התרגיל, אחד ההיבטים התקשוביים הנבדקים הוא עבודת מערכות המחשוב והתקשוב בעת ניהול קרב מול האויב. "יש כאן אתגר אמיתי לייצר רשת ענן, הנוסע עם הכוחות", אמר הגורם הצבאי. "התרגיל מקפל בתוכו את כל בניין הכוח של התקשוב שנעשה במשך עשור".

רשת רדיו-נתונים - מתחילה אצל המ''פ ומגיעה עד הרמטכ''ל. צילום: דובר צה"ל

רשת רדיו-נתונים – מתחילה אצל המ"פ ומגיעה עד הרמטכ"ל. צילום: דובר צה"ל

"היום, כל הישויות בצה"ל מחוברות לרשת, אין רכיב יבשתי ואין פלטפורמה שאינם מחוברים לרשת, לטובת פעולה אחודה". לדבריו, "הדיבור בקשר ממשיך להיות הקשר העיקרי והוא עובר ב-RoIP (ר"ת Radio over Internet Protocol). הבשורה בתרגיל היא שבראשונה, אנו מביאים רשת רדיו-נתונים, שמתחילה בטנק, אצל המ"פ ומגיעה עד הרמטכ"ל".

בדרך זו, הסביר, ניתן לתקשר באופן רב-זרועי, ולקבל שקיפות, עם שיתופיות, ואין צורך שגורם אחד ישאל את השני "מה מיקומך?". לדבריו, "לתקשורת רדיו-נתונים בדרג הטקטי ובקיבולת הזו אין לה אח ורע בצבאות אחרים בעולם".

מימד תקשובי נוסף, ציין, הוא "המידע הרוכב על הרשת. זהו מידע חקור, מעובד, שמגיע מהזרועות – אמ"ן וחיל האוויר, משם למפקדות האוגדות והחטיבות עד לדרג הנפרש, בהתאם לדרישות המבצעיות".

ההתבוננות: לא על הרשת, אלא על התהליכים. צילום: דובר צה"ל

ההתבוננות: לא על הרשת, אלא על התהליכים. צילום: דובר צה"ל

שינוי נוסף שעבר אגף התקשוב ואשר מומש בתרגיל הוא בהיבט של לוחמה מבוססת רשת: רשת רובסטית (איתנה, העומדת בפני שינויים), ומספקת מענה מבצעי. במסגרתם, האגף שינה את נקודת המבט שלו: ההתבוננות איננה על הרשת, אלא על התהליכים, ומה נפגע באיזה תהליך – כשהרשת לא מתפקדת במקום או זמן מסוים.

תעבורת נתוני חוזי וטיפול ב-Big Data

"שדרגנו את מערכות התקשורת שלנו", אמר הבכיר בתקשוב. "החלפנו ליבות, והגדלנו את קיבולת התעבורה פי שניים – כי אנו צופים פני עתיד ורוצים לעמוד גם בדרישות הקיבולת של מחר. בצוק איתן נגענו בקצה היכולת שלנו, כעת אנו מוכנים לדרישה של גידול בעוד שנה, שנתיים. הגדלנו משמעותית את רוחב הפס שלנו לפלטפורמות הניידות".

הסיבה לגידול בתעבורה קשורה להעברת נתוני חוזי ולטיפול ב-Big Data – של לוחמה מבוססת מודיעין ומחקר – והעברת הנתונים לשטח, למג"ד.

SOC-ים בפיקודים

שינוי נוסף הוא בהיבט התפעולי. האגף הקים SOC, מרכזי תפעול אבטחה – בפיקודים ושינה את תפיסת התפעול למבוזרת. ה-SOC משמשים לא רק להיבטי אבטחת מידע – אלא גם לתפעול הבסיסי של המערכות והתקשורת, לרבות ניטור ובקרה.

יכולות מהעולם הנייח מועתקות לעולם הנייד, המתמרן בשטח. צילום: דובר צה"ל

יכולות מהעולם הנייח מועתקות לעולם הנייד, המתמרן בשטח. צילום: דובר צה"ל

"סיפקנו מענה לאתגר האופרטיבי וביצענו שדרוגים ברוחב הפס", סיכם הגורם הצבאי. "הגדלנו משמעותית את רוחב הפס שלנו לעולם המערכות הניידות. הארכנו את מוטת השליטה המטכ"לית. לקחנו יכולות שהיו לנו בעולם הנייח והעתקנו אותן לעולם הנייד, המתמרן בשטח".

"אנו מספקים חוזי בעולם הנייד עד רמת החטיבה. ציר בניין הכוח שלנו התרחב, ואנו מאפשרים, במסגרת התרגיל, תקשורת שקופה ומשולבת בין הזרועות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים