הרבעון השני: זינוק של כ-20% בגיוסי חברות ההיי-טק הישראליות

החברות גייסו במהלך הרבעון 1.3 מיליארד דולר - כך על פי IVC ● הנתון - שני בטיבו בשנים האחרונות, כשמעליו רק הרבעון השני אשתקד ● היקף הגיוס הממוצע לחברה צמח לשמונה מיליון דולר

שיא בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ההיי-טק הישראלי רשם תוצאות טובות במיוחד מבחינת הגיוסים ברבעון השני של 2017 – שהיה אחד הטובים בחמש השנים האחרונות, שני בטיבו רק לרבעון המקביל אשתקד. נתונים שפרסמה חברת המחקר IVC מראים שבסך הכול גייסו במהלכו חברות התעשייה כ-1.3 מיליארד דולר – כ-20% יותר מהסכום ברבעון הראשון של השנה, שעמד על 1.06 מיליארד. מספר העסקות הכולל עלה במעט ועמד ברבעון השני על 157.

במחצית הראשונה של 2017 גייסו 312 חברות היי-טק ישראליות 2.3 מיליארד דולר – נתון שני בהיקפו רק למחצית הראשונה אשתקד, אז גייסו 368 חברות סך כולל של 2.8 מיליארד. יצוין כי מספר העסקות במחצית הראשונה נמוך ב-8% ממספר העסקות החצי השנתי הממוצע בארבע השנים האחרונות.

נתון בולט לטובה הוא העלייה בהיקף הגיוס הממוצע לחברה – מ-6.8 מיליון דולר ברבעון הקודם לשמונה מיליון בזה הנוכחי. גם כאן מדובר בתוצאה השנייה בטיבה בשנים האחרונות, כאשר הקדים אותה רק היקף הגיוס הממוצע בתקופה המקבילה ב-2016, שעמד על 8.8 מיליון.

עוד עולה מהנתונים כי ממוצע העסקות מגובות ההון-סיכון ברבעון השני גבוה מ-12% מהממוצע הרבעוני בשלוש השנים האחרונות. בתקופה המדווחת אף בוצעו 21 עסקות בשווי של יותר מ-20 מיליון דולר, והן היוו 55% מסך ההון הכולל שגויס.

בולטת לטובה העובדה שאחרי שלושה רבעונים חלשים חלה ברבעון השני עלייה בהיקף גיוסי ההון של החברות הבשלות, שעמד על 889 מיליון דולר. החברות בשלבי הביניים גייסו במהלכו 462 מיליון דולר ו-38 חברות בשלב ה-Seed גייסו 65 מיליון דולר – עלייה בולטת לעומת 35 מיליון ברבעון הקודם ו-41 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

התוכנה היא הסקטור המוביל מבין חברות ההיי-טק הישראליות שגייסו, עם סכום של 482 מיליון דולר, המהווה 38% מההון שגויס ברבעון השני. לאחר מכן נמצא תחום מדעי החיים, עם 387 מיליון. ככלל, תחום זה נמצא בפריחה בתקופה האחרונה: היקף הגיוסים במחצית הראשונה של השנה עמד על 622 מיליון דולר – זינוק של 32% בהשוואה ל-473 מיליון באותה התקופה בשנה שעברה.

"שינוי בצורה שבה מתנהלים סבבי הגיוס"

קובי שימנה, מנכ"ל IVC, אמר כי " לאחר ירידות סדרתיות ברבעונים הקודמים, נתוני הרבעון השני של השנה מצביעים על עלייה בפעילות קרנות ההון-סיכון בהשקעות היי-טק בישראל. העלייה הזו מחזקת מספר מגמות מקבילות בהן הבחנו ברבעון האחרון".

"כך, למשל, מספר הסבבים הגדולים, מעל 20 מיליון דולר לעסקה, עלה בצורה משמעותית וגרם לעלייה בסכום הכולל שגויס בסבבים גדולים, על אף שהיקפו של סבב גדול ברבעון השני לא עלה על 33 מיליון דולר בממוצע. בנוסף, אנחנו רואים שההיקף הממוצע לסבב גיוס קטן, עד חמישה מיליון דולר, עלה בצורה משמעותית ברבעון השני, וזאת על אף שמספר העסקות הקטנות דווקא ירד. בטווחי הביניים נרשמה עלייה מינורית הן במספר הגיוסים והן בסכומים הממוצעים לסבב", הוסיף.

שימנה הסביר את המשמעות של הממצאים המורכבים: "העלייה בסך הגיוסים ברבעון לא מוטה בגלל מספר עסקות ענק שמעוותות את הממוצע כלפי מעלה, כפי שהיה ברבעון השיא בשנה שעברה, אלא מעידה על שינוי אמיתי בצורה שבה מתנהלים סבבי גיוס בשוק: המשקיעים, ובמיוחד קרנות הון-הסיכון, בוחרים לבצע פחות עסקות, אבל מוכנים להשקיע סכומים גדולים יותר בכל סבב, כמעט בכל שלבי ההשקעה".

לדברי עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל בזיסמן אהרוני גייר ושות' (W&S/ZAG), "מעבר לעלייה הכללית בהיקף הגיוסים, הנתון המעודד ביותר בדו"ח הנוכחי הוא הכפלת ההשקעות ב-Seed, ביחס לרבעון הקודם ואף ביחס לזה המקביל אשתקד. נתונים אלה מעידים שהתחזית הקודמת שלנו, ולפיה עסקת מובילאיי תיתן את אותותיה ברבעונים הבאים, כשנצפה בעלייה בהיקפי הגיוסים כאות וכהוכחה מחודשת לטיבן ואיכותן של החברות הישראליות – התממשה, ולא בכדי".

הוא ציין כי "ההיי-טק הישראלי ממשיך לצמוח ולזכות לאמון מוגבר של המשקיעים והקרנות הזרות. בסופו של יום, חרף הסיכון הגבוה המגולם בהשקעות הצעירות, אין כמותן כדי להבטיח את חוסנו ועתידו של המשק ושל קטר ההיי-טק הישראלי, ולאפשר תשואה יוצאת דופן למי שלוקח סיכונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים