גוגל מנקה תוצאות חיפוש – תיקים רפואיים סודיים יישארו בחוץ

ענקית החיפוש מעוניינת למנוע מחשיפת מידע רפואי רגיש, שעלול לפגוע בחייהם של מטופלים וגולשים, ומשנה בשקט את מדיניותה לצורך כך

מחברה שפעלה ממוסך לתאגיד ענק. גוגל. צילום: BigStock

גוגל (Google) לא ממהרת להסיר תכנים מתוצאות החיפוש שלה, אבל, לפי דיווח שפורסם בבלומברג (Bloomberg), בכוונתה של הענקית לנקות ממנוע החיפוש שלה רשומות רפואיות באופן אוטומטי. למעשה, לפי הדיווחים, ענקית הטכנולוגיה כבר החלה להסיר רשומות רפואיות אישיות מדפי התוצאות.

עד היום, כשחומרים אישיים של משתמש הופיעו במנוע החיפוש של גוגל, הדרך היחידה שבה הוא יכול היה למנוע מהופעת המידע הייתה שימוש בתקנת "הזכות להישכח" (Right to be forgotten) של האיחוד האירופי, ששירתה רק מי שמתגורר באחת המדינות החברות באיחוד.

גוגל לא הכריזה פומבית על המדיניות החדשה שלה, אבל באתר האינטרנט שלה היא מיידעת בדבר מדיניות ההסרה החדשה. מתחת לסעיף "מידע שאנו עשויים להסיר", יש ערך חדש שבו נכתב: סודי, תיקים רפואיים אישיים של אנשים פרטיים.

לא רק פורנו – גם ניתוחים פלסטיים ובדיקות HIV

השינוי הזה מגיע לאחר שבדצמבר 2016 נתונים רפואיים נרחבים הגיעו בטעות לאינטרנט והאקרים גנבו כמה רשומות – מעבדה פתולוגית הודית העלתה בטעות 43 אלף בדיקות דם של חולים, כולל שמותיהם ותוצאות בדיקת ה-HIV (איידס) שלהם. גם בחודש מאי השנה אנשים מאנגליה, דנמרק, גרמניה ונורבגיה, שעברו ניתוח פלסטי במרפאה בליטא, קיבלו דרישת כופר מהאקרים שגנבו תמונות ונתונים אחרים מחברת הבריאות.

בכלל, במהלך השנה האחרונה היו לא מעט מקרים שבהם מיקדו האקרים את עניינם בארגוני בריאות – אפילו בבתי חולים שכמה מהם ספגו מתקפות כופרה שהסבו להם ולמטופליהם נזק וסבל רב – ונתונים שנלקחו מהם הופיעו לעתים קרובות לאחר מכן למכירה בדארקנט.

בעידן שבו משתדלת ענקית החיפוש לאתר את הדרך הנכונה להיאבק במה שמכונה "חדשות מזויפות" (Fake news) ומפתחת מסננים לאיתור חומרים ותכנים שכאלו עדיין, הגנת המשתמש הבודד, ושמירה על פרטיותו לא עמדו בראש מעיניה של הענקית.

לפני הוספת הקטגוריה החדשה, נהגה גוגל לנקות מידע רק אם היה בו מה שעלול לסייע לגנוב זהות של משתמש, למשל פרטי חשבון בנק או ביטוח לאומי. בהמשך גם קיבלה החברה בקשות להסרת תוצאות חיפוש שכללו תמונות עירום שעליהם דווח לה כשנויות במחלוקת, או את מה שמכונה פורנו נקמה (revenge porn), שמשמעו חומרים בעלי אוריינטציה מינית שעליהם דיווחו גולשים שלא הרשו להעלותם לרשת.

כעת, המדיניות החדשה של הענקית מתוכננת בכדי לנסות ולמנוע תקלות וגניבת נתונים אישיים, כמו אלו שנתקלנו בהם עד עתה, שהשפיעו על חייהם של אנשים, במיוחד על מי שנמצא במצב שברצונו לשמור דיסקרטי. עם זאת, דוברת של גוגל אמרה לבלומברג כי השינויים ישפיעו רק על רשימות התוצאות שאנשים קיבלו כאשר הם ביצעו חיפוש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים